Nuläge: behöver medgivande från granne för att sätta tak över cykelparkering. Cykelparkeringen är placerad precis intill tomtgräns. Grannen vill inte. Jag behöver tips.

Bakgrund: bra grannrelation i 5 år som surnat till när vi frågat vilka ogräsmedel de använt, vi kom hem en dag och barnens jordgubbsland hade vissnat och krusbärsbuskar och rabarber tappade bladen. Efter detta monterade grannen upp ett högt plank. Baksidan (vår sida) häftade de upp svart ogräsduk på. Vi blev inte tillfrågade om utformning eller liknande. Grannen är snickare så vi tänkte att de var medvetna om att det var svartbygge men att de litade på att vi inte skulle ställa till med problem, nu när vi var så anti ogräsmedel på bären.

Vi har inget intresse av att bråka om det, bra om deras ogräsmedel inte tar sig in på våra bärbuskar. Nu verkar det tyvärr inte fungerat, det vissnar ändå när de sprayar, men struntsamma. Vi har inget intresse av att bråka med dom, vill de bygga in sig så är det väl bra om de får det. Barnen kan äta köpta bär.

Cykelskjulet. Vi hade tänkt en enkel konstruktion med fyra stolpar och överliggare, 2x2 kvm tak. Det är precis intill tomtgräns och vi har tidigare pratat med dom och de har inte invänt. Grovplaneringen på denna del av trädgården gjorde vi om för en 3-4 år sedan när vår relation var bra, så vi tog inget skriftligt. Själva cykelstället är ett gammalt nedgjutet från 50-talet, svårt att flytta. De har sitt garage och soptunnor på andra sidan planket. De kommer knappt se taket pga deras plank är 2.10 högt från vår sida, och det är inget ställe som de ser från huset.

MEN. I helgen fixade jag papper och gjorde en enkel situationsplan så att de lätt skulle kunna skriva under. Min sambo fick ta det för jag är lite rädd för dom, jag har aldrig bråkat med någon i hela mitt liv och gått rätt långt för att undvika konflikter. Tänkte att de i sitt eget intresse skulle signera och sen be oss om samma sak för sitt plank och växthus. Nix pix. Det kunde vi glömma eftersom brutit mot reglerna och planterat träd närmare än 2 meter från tomtgräns.? Min man blev förvånad över detta, helt oförberedda på att de irriterade sig på våra fina spaljerade träd också och orkade inte ifrågasätta. När han tog upp att de inte såg skjulet pga deras plank så sa de att regler är till för att följas, och att deras plank bara var 1.80 så det var ok.

Nej, det finns inga regler i vår kommun om att träd ska planteras mer än 2 meter från tomtgräns.
Nej, det finns inga regler om att plank i tomtgräns är bygglovsbefriade.
Nej, ett plank i tomtgräns är inte bygglovsbefriat bara för att det är mindre än 1.80.

(Det är inte ens träd, det är små söta spaljerade mini-äppelträd som inte blir högre än 1.60 meter och 10 cm djupa, alltså betydligt smalare än en vanlig häck. Och de är placerade 50 cm från staketet.)

Hur gör jag nu? jag har haft ont i magen hela helgen över detta, värmen har ju gjort sitt till och jag känner inte att jag kan tänka riktigt klart. Jag vill inte ringa kommunen och fråga om råd, att de får sanktionsavgift för svartbygge och får ta ner varannan planka hjälper ju inte mig. Jag har kollat möjligheten för bygglov utan medgivande på skjulet och det är enligt kommunen inte möjligt för en äldre detaljplan, som detta är.

Finns det någon som har bra råd hur jag ska förklara läget för grannen, jag tycker att läget är ganska glasklart. De har byggt ett 2 meter högt plank i tomtgräns utan bygglov och ett växthus inom 4,5 meter utan medgivande. Jag vill sätta upp ett tak över cyklarna som de inte kommer att se. Jag vill berätta på något sätt att de har fel och att det är i bådas bästa intresse att vi båda får som vi vill, men jag vill inte att det ska framstå som utpressning eller skapa mer ilska. Om jag frågar kommunen om råd så tänker jag att de inte går att komma vidare, då kommer de ju förstå att grannen har ett svartbygge och vi har ingen förhandlingsposition. Grannen måste ju fås att förstå att de behöver vår hjälp för att de ska undvika problem. På ett snyggt sätt...
 
Är tanken att ni ska bygga detta som en friggebod? D v s en bygglovsbefriad byggnad? Om inte så krävs bygglov oavsett om grannen lämnar medgivande eller inte. Ni har säkert koll, men för att förtydliga det hela kan det vara bra att ta med i beskrivningen. Tänk också på att bygglov kan ges även om en granne inte lämnat medgivande. Kan vara bra att veta om ni väljer att söka bygglov för ert cykelskjul.

Samma sak gäller för grannen. Även om det de byggt är bygglovsbefriat så brukar ett grannmedgivande behövas om det står nära tomtgränsen. Nu tror jag som du att det inte är bygglovsbefriat.

Som vanligt när sånt här uppstår så gäller det att hålla känslor och tyckande borta från diskussionen. Förklara för grannen att detta var något ni var överens om tidigare. Fråga vad som förändrats. Var saklig och tydlig med vad ni vill ha fram av det hela. Strunta i vad grannen byggt eller inte byggt, det hjälper inte er att hota med repressalier. Däremot kan ni säga att ni inte visste att det var bygglovsbefriat. Då borde ju ert tak vara lika bygglovsbefriat och inte kräva grannmedgivande heller eftersom att grannen inte frågade er om lov för att bygga sina grejer.

Försök bygga upp relationen igen. Det är mycket värt att vara på god fot med sina grannar. Däremot ska det ske på lika villkor. Det handlar inte om att kräla i stoftet.
 
Redigerat:
  • Gilla
SandraPeter och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Om det känns helt kört med att bygga upp en bra relation igen för att få ett medgivande kanske det går att klura ut en lösning som inte kräver vare sig lov från grannen eller kommunen? Jag funderade på om det skulle gå att bygga ett skärmtak av tex korrugerad plast och rör, som man lackerar, och sätter hjul på.
http://www.jmphjul.se/jmp-hjul-ab-produkter
I Uppsala krävs det inget bygglov för pergola ; ) Det enda kravet är att de är placerade så att de inte är en olägenhet för omgivningen eller utgör en fara för trafiken. En pergola på hjul kan väl ingen hindra (om än i nedförsbacke). :D
Pergola klädd med gröna klätterväxter med en röd cykel parkerad under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här varianten sitter ju fast i marken och har träreglar men kanske kan tjäna som ett bildexempel ändå på cykelpergola.
Eller så får ni väl bita i det sura äpplet och gräva upp cykelstället och flytta det till lämplig och problemfri plats?
Om grannarna har åsikter om vidare lösningar eller tomtgränsrelaterade grejer säg bara i lättsam ton att "vi säger inget om inte ni gör det"...
Jag har själv blidkat ett svårmodigt grannpar med en presentkorg fylld med hembakade kakor, som barnen gjort, och påse finkaffe samt ett kort som barnen ritat och skrivit "vi kann vel vara venner" på. Det ska mycket till hos de flesta att vara otrevlig efter att barn har lagt manken till. Vi kunde tillsammans skratta gott åt barnens ofullkomlighet och hade helt plötsligt något gemensamt.:) Hoppas att det ordnar sig till det bästa!
 
  • Gilla
PiaE och 2 till
  • Laddar…
Jag vet bestämt att jag sett att man kan bygga ett tak över cykelställ med en vissa maxhöjd (ej ståhöjd) så räknas det inte som byggnad, inte ens friggebod. Hittar dock inte igen vilken höjd det kan vara nu, kan vara en sån regel som varierar från kommun till kommun.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
pergola på hjul var en rolig idé! utanför mina snickarkunskaper dock =)

bra tanke det med höjden Anna_H, det har jag sett någonstans också, typ tak över soptunnor är ok.

I första hand vill jag bara framföra på något sätt att de har fel på hur de läser reglerna, för att se om det ändrar deras ståndpunkt och de kan svälja sin stolthet. Men på ett bra sätt, jag är för stressad av detta för att kunna prata med dom, jag tas med mycket värre på jobbet varje dag, men detta kan jag av någon konstig anledning inte hantera och vara lugn. Vet dock inte hur jag reagerar, har aldrig satt mig i den här positionen förut. Funderar på att mejla en länk typ till kommunens hemsida men kanske för direkt. Kan man lösa detta utan att pratas vid?
 
L lavin skrev:
pergola på hjul var en rolig idé! utanför mina snickarkunskaper dock =)

bra tanke det med höjden Anna_H, det har jag sett någonstans också, typ tak över soptunnor är ok.

I första hand vill jag bara framföra på något sätt att de har fel på hur de läser reglerna, för att se om det ändrar deras ståndpunkt och de kan svälja sin stolthet. Men på ett bra sätt, jag är för stressad av detta för att kunna prata med dom, jag tas med mycket värre på jobbet varje dag, men detta kan jag av någon konstig anledning inte hantera och vara lugn. Vet dock inte hur jag reagerar, har aldrig satt mig i den här positionen förut. Funderar på att mejla en länk typ till kommunens hemsida men kanske för direkt. Kan man lösa detta utan att pratas vid?
Detta borde väl gå under altanreglerna kan jag tänka mig, dvs i min kommun kan jag bygga ett tak som inte är högre än 180 cm ända ut till tomtgräns. Eventuellt att du måste bygga ett räcke också, så att du inte ramlar ned när du står på din altan... :-D
 
Rådet här brukar vara att inte skriva grannen på näsan vad som gäller. Tänk om det endast resulterar i att de river sina byggen och ännu mer hårdnackat säger nej och bromsar allt vad de kan? Om ni har svårt att hantera relationen som den är nu, tänk på hur det kommer vara om det eskalerar i kvadrat.

Lite finurligt bändande och bygga upp relationen igen.

Grannen verkar känna sig oförrättad. På något sätt har denne i samtalen med er om giftet känt sig påhoppad. Att laga den relationen löser antagligen alla problem ni har. Med det säger jag inte att det är ert fel. Men just nu har ni allt att vinna på att återställa status quo.

Samtidigt skadar det säkert inte att fråga grannen hur de gick till väga för att kolla upp planbestämmelserna? Rådfrågade de någon på kommunen? Ni har tankar på att göra liknande saker hos er och tänkte använda grannens byggen som exempel på vad ni vill göra eftersom det är bygglovsbefriat och dessutom inte kräver grannens medgivande. Ni är intresserade att veta exakt vad ni får göra hos er, eftersom ni vill avvika lite från vad grannen gjort nu när ni inte kan bygga cykelskjulet.

Ge grannen en chans att komma undan utan att tappa ansiktet.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Stick aldrig under stol med vad ert mål är. Ni vill ha till skjulet. Men om det bromsas kommer ni hitta så många andra vägar gå som det bara är möjligt. Klargör för grannen att ni inte ger er. Men att ni hellre bygger upp en bra relation igen istället för att ni ska hålla på och fäktas med varandra.
 
A
Kan ni på något sätt gå tillbaka till den ursprungliga dispyten och få den mindre laddad?

Det låter som att samtalet kring ogräsmedel landade hårt, oavsett om det var syftet eller inte och därifrån eskalerade det hela...

Kanske kan detta göra vägen framåt lättare..
 
  • Gilla
krilet
  • Laddar…
L lavin skrev:
pergola på hjul var en rolig idé! utanför mina snickarkunskaper dock =)

bra tanke det med höjden Anna_H, det har jag sett någonstans också, typ tak över soptunnor är ok.

I första hand vill jag bara framföra på något sätt att de har fel på hur de läser reglerna, för att se om det ändrar deras ståndpunkt och de kan svälja sin stolthet. Men på ett bra sätt, jag är för stressad av detta för att kunna prata med dom, jag tas med mycket värre på jobbet varje dag, men detta kan jag av någon konstig anledning inte hantera och vara lugn. Vet dock inte hur jag reagerar, har aldrig satt mig i den här positionen förut. Funderar på att mejla en länk typ till kommunens hemsida men kanske för direkt. Kan man lösa detta utan att pratas vid?
På Boverkets hemsida kan man läsa:

"För en- och tvåbostadshus krävs inget bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter."

samt:

"Om den skyddade uteplatsen, skärmtaket, planket eller muren byggs närmare gränsen än 4,5 meter krävs medgivande av berörda grannar. "

Varför inte erbjuda grannen ert skriftliga medgivande till planket, givet att ni får hans medgivande för cykelskjulet?
 
  • Gilla
Jeepjensa och 4 till
  • Laddar…
Noteras bör att planket måste sitta från husknuten och max 3,6 meter ut! Inte på tomtgränsen långt från huset!
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag vet bestämt att jag sett att man kan bygga ett tak över cykelställ med en vissa maxhöjd (ej ståhöjd) så räknas det inte som byggnad, inte ens friggebod. Hittar dock inte igen vilken höjd det kan vara nu, kan vara en sån regel som varierar från kommun till kommun.
Är inre höjden under 150 cm så är man säker. Det behövs inget tillstånd från grannen att sätta upp en sådan cykelbod intill tomtgränsen. Även lekstugor och vedbodar räknas in i denna kategori.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
C c_olsson skrev:
Är inre höjden under 150 cm så är man säker. Det behövs inget tillstånd från grannen att sätta upp en sådan cykelbod intill tomtgränsen. Även lekstugor och vedbodar räknas in i denna kategori.
Det beror på kommun. Även altan ingår i detta i min kommun, men det är 180cm hos oss.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på kommun. Även altan ingår i detta i min kommun, men det är 180cm hos oss.
Varje kommun kan ha sina egna regler och även detaljplaner som t.ex. förbjuder lekstugor och vedbodar. Men det är ovanligt. En altan intill en byggnad räknas som en del av byggnaden med dess regler medan en fristående altan som är lägre än 0.5 meter i regel inte omfattas av några regler alls (räknas som markyta). Markens yta kan vara reglerad i detaljplanen dvs det kan finnas förbud mot ytor i trä t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.