Hej, jag ska till att byta tak på mitt nyköpta hus :surprised: Är helt novis på allt som har med hus att göra

Hängrännor, stuprör, vindskivor, skorstensskydd + huv, ströläkt som läggs på befintlig plåt, snörasskydd, ny takfot runt hela huset, fotplåt och såklart själva takplåten ska bytas. Jag har fått en offert på 150000kr, svart, av en kille jag känner. Någon som vet om det är dyrt? Det kommer inte att dras något ROT såklart och killen som ska göra det är plåtslagare/takläggare. Han kör isåfall igång asap, vilket är bra eftersom jag har hört att det kan vara lång väntetid på att få tak bytt, flera år, kan det stämma? :thinking:
 
M marvik skrev:
Hej, jag ska till att byta tak på mitt nyköpta hus :surprised: Är helt novis på allt som har med hus att göra

Hängrännor, stuprör, vindskivor, skorstensskydd + huv, ströläkt som läggs på befintlig plåt, snörasskydd, ny takfot runt hela huset, fotplåt och såklart själva takplåten ska bytas. Jag har fått en offert på 150000kr, svart, av en kille jag känner. Någon som vet om det är dyrt? Det kommer inte att dras något ROT såklart och killen som ska göra det är plåtslagare/takläggare. Han kör isåfall igång asap, vilket är bra eftersom jag har hört att det kan vara lång väntetid på att få tak bytt, flera år, kan det stämma? :thinking:
Hur stort är taket? 150tkr,svart. Är han plåtslagare iaf?
Ta in fler offerter, gärna med ROT. Är det tvunget att byta detta året?
Gör det nästa vår så hinner du ta in offerter mm.
Om du nån gång ska sälja huset och köparna vill ha bevis på vem som gjort taket eller att bes. Mannen har nån anmärkan på taket så hade jag hellre slängt fram vilken firma som har gjort vad, mm.
Så lång tid som att det skulle vara flera år på att byta tak låter befängt.
De snickarfirmor jag känner till brukar som max ha en framförhållning på 3 mån
 
  • Gilla
agertz
  • Laddar…
Då har dom för lite att göra ;)

Inom arbetet har jag kontakt med flera företag och de fyra senaste jag pratat med är uppbokade till nästa vår med bl a takbyten. Dom har även höjt timpriset då jobben står och knackar utanför dörren.
 
Han är plåtslagare och jobbar som takläggare. Tror inte jag kan vänta tills nästa år eftersom plåten har börjat att resa på sig och en massa bräder är röt/vattenskadade. Är det någon av er som vet om det är överpris? Taket är ca 100kvm
 
Som jag uppfattar det så ska inte roten bytas utan det blir plåt på plåt?? Hur blir det då med underlagspapp? Är det tak i vinkel? Valmat/brutet tak eller ett okomplicerat tak? Vilken typ av plåt? Spontant tycker jag 150 000 och "kompis" låter dyrt men det är ju mycket som kan påverka priset.
 
Redigerat:
Om du hittar ett företag som har tid nu så tror jag inte prislappen skiljer sig så mycket egentligen. Sist jag surrade med takläggaren så låg snittet kring 140’ men det kan ju tillkomma saker som man inte vet om.
 
Så egentligen är 150 för dyrt eftersom jag inte får dra av 30% ROT.
Plåten kommer att ligga kvar men det blir en läkt mellan de två plåtarna. Under den första plåten så ligger det nån slags papp sen way, way back (huset är från 1909) som besiktningsmannen tyckte skulle ligga kvar. Det är en tak med två sidor och en skorsten, så ganska okomplicerat. Plåten kommer att se ut som ett tegeltak. Han kommer även att byta ut all takfot runt hela huset.
 
150 kkr svart utan garantier låter som ett högt pris. Speciellt om det är någon form av "kompispris". En gissning är att materialet kostar max 50 kkr och att de borde hinna taket på 100 tim. Det innebär i sådant fall en svart timpeng på 1000 kr vilket inte direkt känns som något "kompispris".

Så ta in fler offerter - det borde inte vara några problem att få arbetet gjort med garanti för under 150 kkr minus ROT-avdrag.

/Krille
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Pratade med några på jobbet och de så att det lät som buffel och båg med 150000 så ska nog ta in några offerter. Kan jag få ner det till närmare 100' med garantier så vore det ju betydligt bättre. Han pratade om 150kr /timmen så jag vet inte hur länge han tänkte hålla på
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
För 150:-/timmen så räknar han nog med att köra på tills nästa sommar... för ni har väl inte bestämt när det ska vara klart utan bara när han ska börja ;)
 
Ta in offerter.

Vi bytte förre året, kostade visserligen en bit mer än 150 000 men då var det en hel del extrajobb också, första offerten på bara takbyte utan övrigt var på 150 med rot. Då körde vi bort allt skräp själva, annars tillkommer det en massa tusenlappar för det.
 
H Holmspel skrev:
För 150:-/timmen så räknar han nog med att köra på tills nästa sommar... för ni har väl inte bestämt när det ska vara klart utan bara när han ska börja ;)
Hehe han pratade om att vara där hela sommaren
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ta in offerter.

Vi bytte förre året, kostade visserligen en bit mer än 150 000 men då var det en hel del extrajobb också, första offerten på bara takbyte utan övrigt var på 150 med rot. Då körde vi bort allt skräp själva, annars tillkommer det en massa tusenlappar för det.
Aha bör inte så långt ifrån källåtervinningen så då blir det att skyffla skrot framöver
 
M marvik skrev:
Aha bör inte så långt ifrån källåtervinningen så då blir det att skyffla skrot framöver
Här kostar det 1500 per släp för företag att tömma och gratis för oss, plus insparad arbetstid på något som jag faktiskt klarar minst lika bra som snickaren.
 
  • Gilla
marvik
  • Laddar…
Bara för att uppdatera er....har kontaktat en riktig byggfirma och det skulle förmodligen gå på ca 100' Alltså 50' billigare än om jag hade gjort det svart
 
  • Gilla
Trollskidan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.