Är det någon i Södermanland som har pågående arbete hos sig? Är närmast Flen och Strängnäs som jag är nyfiken på, varit helt dött sen i vintras och 2år börjar närma sig. Kopparn plockas snart ner.....
 
harry73
Idag var de och kopplade in fibern. Enligt gubbarna gick det bra att beställa tjänster redan nu. IP-Onlys hemsida håller inte helt med än, men det kommer troligtvis inom kort.

När jag beställer internet, ska jag då köpa/hyra leverantörens router eller är det bättre att köpa själv?
Kommer troligtvis beställa 100/100 abo. Vet inte än om vi vill ha hemtelefoni eller om vi ska skrota den
 
hsd
De flesta levererar en router vid nytecknade av internet, utan extra kostnad ,anpassad till den hastighet Ni väljer
Kör på den och se /upplev hur det fungerar
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
J
Ska du köra digitaltv eller bara surfa? Beroende på om de har en router där du smidigt kan switcha ut tv och surf i samma kabel, så kan det vara värt. annars är oftast leverantörernas routrar inga höjdare. De har dock blivit bättre senaste året. Nu talar jag generellt.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Jag ringde Bahnhof och de har router för internet+telefoni. För iptv behövs en separat box som kopplas in i medieomvandlaren,
Bahnhof är rätt så billigt och bjuder på routern vid 18 månader bindningstid, men billigast är bredband2, men då hyr man router för 59kr/månad. Och då kan det vara intressant att skaffa något själv (eventuellt begagnad).
Men behöver man bara en router och fungerar medieomvandlaren som modem eller behöver man också en inbyggd modem.
 
J
Modem behöver du inte. Du kan se mediaomvandlaren som ett "modernt modem". Eftersom du kör tv-boxarna via mediaomvandlaren så får du ett separat nät vigt för endast TV, medan ditt vanliga bredband hanteras helt av din router. Du kan alltså välja om du vill köra en privat eller tex Bahnhofs etc. En router behöver du alltid efterosm den även agerar brandvägg.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Men rent teoretiskt skulle jag kunna använda en 10 gammal router som jag har liggande?
Och rent teoretiskt kan jag ansluta datorn direkt i fiberboxen?
 
J
Absolut, på båda punkterna. Man ansluter tex en dator direkt första gången man vill beställa tjänster etc, om man inte ringer in och beställer. Det funkar fint. Tänk bara på att om du gör detta så får du vänta ett tag innan du får en ny ipadress när du ansluter routern. Din router har du i princip bara för brandvägg, och att ge dig flera ip-adresser än den enda du får från Bahnhof, så att du kan ansluta fler än en dator, PS, Xbox, HTPC etc. Och för wifi då, eftersom en konsumentrouter även är en acesspunkt.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Idag var de och kopplade in fibern. Enligt gubbarna gick det bra att beställa tjänster redan nu. IP-Onlys hemsida håller inte helt med än, men det kommer troligtvis inom kort.
Härligt, det låter ju mycket lovande. Vi har inte hört något om inkoppling borta hos oss ännu och ingen grävning har påbörjats längs med vägen. Men är det igång hos er så finns det ju hopp för oss också tycker jag.

Jag planerar att sätta in något från Ubiquiti, det var ett tag sedan jag tittade på detta och listan som var aktuell i höstas hittar jag naturligtvis inte. Men det kommer ju nya prylar hela tiden. Något som denna kanske:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...i-us-8-150w-poe-gigabitswitch-8-portar-p61729

Kombineras med två till tre stycken accesspunkter uppe på vinden:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...-uap-ac-pro-roaming-accesspunkt-ac1750-p61301

Nätverkskabel och uttag till accesspunkterna är ivarjefall inköpt men i vintras var det för kallt för att dra kabel på vinden och nu har det varit för varmt. ;) Men vilken dag som helst så ska det dras kabel...
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Lite OT
Jag kör Unifi,
- USG-3P (Unifi Security Gatway) som router
- US-8-150W PoE som switch för att driva 2*AP, CloudKey, R-Pi3, Tellstick Znet & Philips Hue
- US-24 som switch eftersom vi har många saker som är trådade
- 2*AP-AC-Lite som accesspunkter, ska nog byta den ena till en AP-AC-Pro
- CloudKey för att enkelt administrera allt och att få statistik mm utan att ha en dator stå och snurra, själva administrationsprogrammet kan man köra på en vanlig dator den behöver bara vara igång när man administrerar om man inte vill ha statistik, fjärradministration mm.
 
Stickan56
På de gamla goda tiden när jag hade fiber och inte gick och väntade på IP-only så hade jag Bahnhof som tjänsteleverantör. IP-telefoni ingick i abonnemanget. Det enda som störde mig var deras förskottsdebitering av avgiften.

Stickan
 
G ekaa88 skrev:
Är det någon i Södermanland som har pågående arbete hos sig? Är närmast Flen och Strängnäs som jag är nyfiken på, varit helt dött sen i vintras och 2år börjar närma sig. Kopparn plockas snart ner.....
Bor i Eskilstuna och tecknade mig hos IP only i maj 2017. Fortfarande har inget byggbeslut tagits..
Har pratat med markägaren runt om mig(bor på landet) och dom har inte hört ett ljud från IP only.

Verkar gå sådär..
 
R Robin_ skrev:
Bor i Eskilstuna och tecknade mig hos IP only i maj 2017. Fortfarande har inget byggbeslut tagits..
Har pratat med markägaren runt om mig(bor på landet) och dom har inte hört ett ljud från IP only.

Verkar gå sådär..
Ok, vi är mellan Malmk. och Flen.
Allt är klart då vi äger vägen i gemensam förening och vi har fått box på väggen samt fibern ut till större grusvägen. Teknade sep 2016 och nu har jag inte sett till någon på flera månader.
 
harry73
Wan lampan lyser på boxen, så det ska vara klart att beställa fibern enligt ip-onlys kundtjänst.
Om jag skickar mac adressen kan de öppna upp för beställningen :cool:

Nu monterade de boxen i krypgrunden eftersom jag har tomrör ditt. Så nu är det bara att fixa en nätverkskabel upp in i huset.
 
harry73 harry73 skrev:
Wan lampan lyser på boxen, så det ska vara klart att beställa fibern enligt ip-onlys kundtjänst.
Om jag skickar mac adressen kan de öppna upp för beställningen :cool:

Nu monterade de boxen i krypgrunden eftersom jag har tomrör ditt. Så nu är det bara att fixa en nätverkskabel upp in i huset.
Lyser WAN så är det bara att beställa.. Fick inkopplat förra veckan.. Lugna dig så blir du bli nerring av operatörer som har "bästa pris"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.