Hej
Jag köpte ett fönster från sekelskiftet 1800-1900 via Bukowskis som behöver renoveras.
Vad har ni för tips på hur man ska gå tillväga? Fönsterrutor i reserv finns.
Syfter är att använda fönstret som en väggprydnad alternativt en garderobsdörr.

Sekelskiftesfönster i behov av renovering med färgat och strukturerat glas mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt sekelskiftesfönster med öppningsbart blyinfattat glas och mönstrad ruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det glas som behöver bytas ut eller är du enbart ute efter att snygga till det lite?
 
@findus42 borde väl tillverka en båge åt det? :)
 
thomas33 thomas33 skrev:
Är det glas som behöver bytas ut eller är du enbart ute efter att snygga till det lite?
Hej
Bara snygga till och komplettera med de rutor som redan ramlar ut. Det var fler fönster från början varför det finns reservfönster att använda.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
@findus42 borde väl tillverka en båge åt det? :)
Hej
Hur menar du med båge? Om jag ska använda det som väggprydnad bara tänkte jag hänga upp det. Om jag ska göra om det till en garderobsdörr så räcker det väl att svetsa fast gångjärn? Utveckla gärna. Nyfiken på alla idéer!
 
L Linneasjberg skrev:
Bara snygga till och komplettera med de rutor som redan ramlar ut.
Glasen är blyinfattade och det är en speciell teknik att byta ut dem. Det används en blylist som löds.
 
På bilden med den öppna rutan ser det dock ut att vara kittat. Tror du att det bara är en quick fix?
Hur kommer man i kontakt med någon som kan löda om ett fönster?
 
  • Gilla
Linneasjberg
  • Laddar…
  • Gilla
Linneasjberg
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Glasen är blyinfattade och det är en speciell teknik att byta ut dem. Det används en blylist som löds.
[media]
Nja, det där ser inte ut att vara ett blyinfattat fönster utan en fönster med båge i gjutjärn/stål. Ganska ovanliga i Sverige, men jag har sett mindre exemplar i exemplevis gamla murade lador. De är däremot väldigt vanliga i Nordamerika.

Om du googlar på "cast iron window" så bör du få upp rätt mycket info, tips och trix. Rutorna borde sitta med någon form av stålclips och sedan vara tätade med vanligt linoljekitt, med reservation att jag själv aldrig har renoverat ett.

Ett bättre glasmästeri borde även kunna skära till nya rutor i samma typ av glas ifall du skulle sakna någon ändå. Var i alla fall inte något problem då jag bytte den typen av glas efter att några fönster blivit vandaliserade i brf:en jag bor i (huset är från 1909).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.