Hej!

Tänkte skriva ner lite hur jag tänkte/gjorde med trädkojan.
Har surfat en hel del och har fastnat för ett exempel där man stödjer kojan på balkar som dras ihop runt träd.
Har köpt 2 m M20 rostfritt från Jula samt två balkar (45x170).

Två M20 rostfria gängstänger ligger på ett åldrat trägolv utomhus, tillbehör till bygget av en trädkoja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrat hål med 20mm i diameter och satte upp balkarna.

En M20 borr som ligger på en träbjälke med ett borrat hål på 20mm i diameter för ett trädkojeprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två balkar fastsatta runt björkstammar med en stege, i början av ett trädkojbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfria M20 bultar och muttrar på en träbänk, används för montering av balkar i en trädkoja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av träkojans stödbalk med M20 bult och gula spännband runt ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En björkstam med fastsatta träbalkar och förankring med M20 skruv och rep, betraktat nedifrån med gröna löv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollade vattenpasset och drog åt muttrarna ordentlig

Balkar fastsatta runt två trädstammar med rostfria bultar och muttrar som stöd för en trädkoja under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av en balk mot ett träd med vattenpass och M20 rostfri bult för en trädkoja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass ligger på en träbalk för att kontrollera dess nivå under konstruktionen av en träkoja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En balk monterad runt ett träd, med en gul vattenpass ovanpå och en stor rostfri M20-bult som drar ihop balken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsfas för en trädkoja med horisontella balkar fästa runt trädstammar, verktyg och material i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsatte med att sätta upp de tvärbalkarna (45x120).
Satte upp även 2 balkar som sta bli stöd från sidorna.

Konstruktion av trädkoja med balkar runt träd, verktyg och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbalkar och metallbeslag runt ett träd vid bygge av trädkoja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balkkonstruktion för en trädkoja stöttad mot björk, med M20 rostfria stång och träbalkar i en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädkoja i konstruktion med balkar monterade runt ett träd med stöd av metallbultar och vinkeljärn i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av trädkoja med balkar fästa runt träd och tvärbalkar monterade, i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av trädkoja med balkar och metallbeslag runt ett träd, visar hålborrning och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallen kom näst.

Trädbalkar monterade runt trädstam för en trädkoja, med synlig hårdvara och åtdragna muttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av en trädkoja med träplankor och balkar som omsluter en trädstam, delvis uppförd trall synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med skuggeffekter mellan två träd, fästelement synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mycketattgöra och 6 till
  • Laddar…
Barnen är nöjda än så länge.

Barn som leker på en träplattform byggd runt trädstammar, bredvid en studsmatta och påbörjat staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har börjat bygga staket också.

Hand håller ett vattenpass mot en trästolpe med en hammare och verktyg i förgrunden, naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plattform byggd runt två björkstammar i grönskande trädgård med stege och påbörjat staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HildurL och 7 till
  • Laddar…
Dags för mera staket bygge.

Påbörjad träkonstruktion av ett staket på en trädäcksplattform runt en björk, med stege och trädgårdsmöbler nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staketbygge fortsätter.

Nytt trästaket konstrueras i en trädgård med studsmatta och gröna träd runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staket klart. Dags att fundera över en trappa.

Nyligen färdigställt trädstaket på en trädkoja omgiven av grönska, utan trappa och bredvid en trampolin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-druvan och 1 till
  • Laddar…
Bygga steget

Träkonstruktion av stegar som leder upp till en träplattform byggd runt ett träd i en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor på ett runt bord med verktyg för bygge, inklusive såg och vattenpass, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsbild som visar en improviserad byggstege uppförd mot träd, med spade, hacka och hink i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Grävd grop i jord med synliga rötter och en tydlig avtryck av en stege-stegform i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Steg i en trädgård under konstruktion med träramar och en delvis monterad trappa bland träd och buskage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Klart!

Vy uppifrån på nylagd trätrappa utomhus som leder nedåt mellan träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa som leder upp till en trädäckplattform omgiven av träd och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fint! Någon typ av handledare, helst två, och en självstängande grind som öppnas inåt hade varit bra säkerhetsdetaljer.
Jag tvingades genomgå en utbildning nyligen, som innefattade hur man ska bygga ställningar i kärnkraftverk, och där är såna säkerhetsdetaljer viktiga. Med den kunskapen skulle jag aldrig våga lämna trappa och räcke ofärdigt på det där sättet. Men jag antar att det bara inte är klart ännu.
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Handräcke :)

Trappa av trä med handräcke som leder upp till en trädäckplattform omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fia Feelgood och 1 till
  • Laddar…
Strålande! Där skulle jag kunna parkera mig med en Calvados och en Havanna. Med handledaren kan man nog ta sig ner någorlunda riskfritt också.
 
  • Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande skador på träden, så titta på denna länk:
- [länk]
och på denna:
- [länk]
Liknande skador skapades av en granne till mina föräldrar genom att knyta en tvättlina mellan två björkar. Den är invuxen under trädens bark idag och träden har vuxit sämre än träden i omgivningen.

Genom att sätta ett kraftigt tryck mot stammen som begränsar man tillväxten ännu mer än genom att sätta en lina. Där kan inte trädet expandera alls. Skruvar man så har oftast trädet en förmåga att trycka ut brädan när det växer. Att borra i trädet ger andra typer av skador, jag tror dock att man med den begränsade livslängd som en koja har att skruv (av giftfri legering) in i trädstammen är bättre. Men det är min högst personliga åsikt.
Ja, en rejäl skruv rakt genom stammen och gott om luft runt stammen är bättre. Träd blir ju tjockare, och tillväxtzonen liksom huvuddelen av "blodomloppet" är precis under barken/nävern.
 
  • Gilla
Pan Åberg och 1 till
  • Laddar…
T
Håller med Byurn här, otroligt fint koj-bygge som säkert inte har det primära fokuset att få björkarna att växa optimalt utan att barnen ska få en fantastisk koja.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för alla positiva och uppmuntrande kommentarer!

Jag vill förtydliga att det här är bara en enkel trädkoja till barnen, och det finns inga ambitioner att göra nån 7 våningskoja på 22 meter av det med glas och soffor inuti, även om det bygget var jättecoolt så är det inte i min ambitionsplan.

Ville bara göra kojan till barnen som jag lovat dem, och istället för repstege fick de en enkel trappliknande stege att klättra på, för att göra det enklare för dem.

Det är egentligen bara ett golv med saket gjort med glesa brädor, det är inget man kan bo i eller vara i när det regnar, och det är väldigt lite plats för en vuxen men det har räckt för att göra barnen glada, och jag delade med mig här av konstruktionen utifall det kan göra nån mer glad och vara till hjälp i nåns byggprojekt.
 
  • Gilla
Mikael044 och 33 till
  • Laddar…
Helt underbar trädkoja, den kommer dina barn att ha mycket glädje av! :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.