O
Jag letar efter en prisvärd lösning för luftrening i ett litet hobbysnickeri. Om jag kan tänka mig en låda som hänger i taket eller som står i ett hörn finns det många lösningar, men den relativt låga takhöjden göra att jag helst skulle vilja ha något som går att bygga in i taket. Snickeriet är en liten fristående byggnad så om det går att kombinera med ett litet FTX-system för den allmänna ventilationen är det ett stort plus.

Finns det jag letar efter överhuvudet taget till rimliga pengar eller är det bara att ge upp sökandet?
 
Det enklaste är en fläkt som blåser rakt ut, gärna en lite större som du ibland kan köra på hög effekt men oftast använder på låg.
Att återcirkulera kräver dyra filter i flera steg om det ska vara meningsfullt.
 
Om du vill ha dedikerad luftrening inbyggd ovanför innertaket är ju frågan hur mycket utrymme du har ovanför. En av de nättaste jag känner till är Dustcontrols Aircube 500, den bygger nästan 400 mm på höjden.

Sedan vet jag inte om man kan lägga dem med insuget neråt (och då bygger den ännu mer på höjden plus slang/rör tillkommer för att återföra den rena luften till snickeriet) över ett ventilationsgaller t ex, utan i så fall får man konstruera någon kanal men det går ju så klart.
Annat att tänka på är ju åtkomst för filterbyte och annan service.

Med det sagt får jag säga att jag ändå gillar idén! :)
//Ronnie
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
En fläkt rakt ut är givetvis billigast och enklast men like mycket luft som blåses ut måste sugas in och då blir kallt på vintern. Luftrenaren från Dustcontrols kan definitivt vara ett alternativ. Kanske kan maila dem och fråga om den går att montera vertikalt, men även om det inte går så skall det nog inte vara omöjligt att att få in i något hörn. Tack för tipset!
 
När det blir kallt kompenserar jag det med en 2kW värmefläkt.
Om du vill bygga filterenhet själv har jag för mig att John Heiz har några filmer om det på youtube, framgångskoncepet är att hitta en källa till billiga för- och finfilter och bygga enheten efter dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.