Eddie76 Eddie76 skrev:
Det finns en skrift som heter "Minimikrav på luftväxling" som används i branschen som är en tolkning av BBR, AFS:ar, Socialstyrelsen mm.

Där står Matsal 9,05 l/s.p i tilluft, i ditt fall blir det alltså 9,05x40=362 l/s
Hej igen, känner du till ifall det måste användas spirorör med brandmatta i en restaurang-matsal?

Endast för att ventilera matsalen och gäst-wc.


Tack!
 
Mikael_L
swealp swealp skrev:
Tack för alla värdefulla svar.
Vi behöver endast installera från/till-luft i en toalett och matsal i en restaurang.
(Inte i köket alltså.)

Tänkte höra om någon kan reglerna så kanske vi kan göra det helt själva.
Hade varit perfekt ifall plaströr var ok, så skulle vi slippa spirorör med brandmatta.
Det du efterfrågar är ju en projektering.
För det mesta överlåter man projektering när det kommer till offentliga lokaler till någon extern part som har kompetensen. Man betalar och får ett färdigt underlag med både luft, värme och kylbehov, flöden, vilka kanaler som ska användas, hur de ska dras, isoleras, hur aggregaten ska vara. Och ritningar och dokumentation.
Allt i enlighet med hur man beställt, dvs man kanske bara vill ha vissa bitar ur paketet.

Vill du projektera själv så borde du försöka sätta dig in i de kunskaper som en projektör har.
Jag har scannat några sidor ur en bok.
Installationsteknik AK för V upplaga 3:5 Studentlitteratur 2007, författare Catarina Warfinge
Så du kan se lite om det teoretiska resonemanget kring ventilation.

Boken har massor med fler sidor om ventilation, dessutom går den genom vatten, avlopp och dagvatten och värme. Och är en kurslitteratur riktad bl.a. till de som sen blir projektörer.
Jag har inte vågat dra citeringsrätten längre än dessa 6 sidor. Boken ifråga finns antagligen inte längre att köpa, jag hittade mitt ex för någon hundring via ett antikvariat, eller det var nog mer en site där studentlitteratur byter ägare. Warfinge har andra böcker som finns i nytryck som antagligen ersätter denna.

Men du kan börja med att kolla in detta, detta är ur den råa teoridelen där anledningarna till ventilationskraven visas.
(det blev lite crappig scanning också ...)
 
Om jag förstår rätt finns det ett åläggande att installera ventilation (Till och Frånluft)?
Eftersom kommunen då är inblandad kommer dem att kräva en OVK-besiktning när anläggningen är klar.
Jag skulle sökt efter en Vent.Konsult/OVK-behörig som kunde projekterat och ritat upp en anläggning till dig.
Att montera fel saker eller på fel sätt är ett snabbt sätt att bränna pengar.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Mikael_L
Stort och stort.

Svårt att sitta här bakom en dator på annan plats i Sverige och gissa.

Men är det matsal för upp till 20 personer så behövs det antagligen ett maxflöde på ca 120-150l/s, är det 200 sittplatser så behövs det 1300 liter/s, då börjar vi snacka biffigare aggregat.
Och redan vid 100l/s är det ekonomiskt hål i huvudet att inte sätta in återvinning på avluften.

Sen ska det räknas på flöden och tryckfall i kanalsystemen, och väljas fläkt med tillräcklig kapacitet.
Kanske kan partikelfilter vara bra att ha, var ligger denna restaurang? Inte så roligt om allt hela tiden är dammigt utav det som dras in av ventilationen.
Ska det vara styrning, är det en stor matsal är det säkert lönsamt att styra på temp, fukt och CO2-halt, något av dessa, eller alla parametrar.


Jag kan inte alls sådan här projektering, men jag har däremot kopplat in ett flertal ventilationssystem rent elektriskt, så jag har lite koll på vad som brukar sättas upp, i bla restauranger.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
swealp swealp skrev:
Wow, detta verkar vara ett stort projekt då det innebär ritningar och dokument också.

Resultatet ska se ut något likt detta antar jag:

[länk]
Bok med exempel: [länk]
Lite åt det hållet.Ritning kräver kommunen för bygglovet.Stor del av Drift o skötsel följer oftast med aggregatet . Får du dit en ventfirma brukar de kunna sköta både konstruktion o montage. Luftmängdsprotokoll är det sista som görs och krävs ovk direkt kan du ev få den killen att justera anläggningen åxå.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Vi vet väl inte vilken typ av restaurang det är och hur stor den är. Vem är fastighetsägare, ni själva eller någon annan. Det är fastighetsägaren som är ansvarig för OVK
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Vill helst inte ange restaurangnamn men den ligger i Stockholm, antal sittplatser är 60st.

Fastighetsägaren slänger över allt ansvar på hyresgästen, verkar vara så hos många fastighetsägare i Stockholm vad jag hört. Hyr en lokal, sen är det ditt ansvar till att leva upp till kommunens och ev. myndigheters krav.

Iallafall,
vi hade tänkt fula och köra F-system d.v.s bara till och frånluft för att senare stänga av det lite då och då, eftersom det aldrig är 60st kunder inne samtidigt, stor lokal lite kunder.

Köket har ett gammalt system installerat redan för tilluft, och takfläkt finns för frånluft.
Men eftersom vi inte fått några ritningar för det gamla systemet eller något alls så sitter vi lite i klistret.
Väntar på svar från fastighetsägaren ifall de har något.

"Endast" matsalens och gäst-toans ventilation som saknas.
 
Mikael_L
Hmm.
Om vi räknar lite lätt på det dimensionerande 60 personer och sen tumregeln 7 l/s så får vi ett maxbehov av 420 l/s.
Detta kräver nog en rejäl fläkt och en 400-kanal för att hålla nere tryckfall och ljudnivå till vettiga nivåer.
Vidare blir det knappast lyckat att dra ut 420l/s från ett enda frånluftsdon, det kommer bli ett herrejösses drag. Samma med tilluften.

Utan återvinning så kostar detta nog en 5kW värmeeffekt eller något sådant under vintern, jag har inte räknat, orkar inte försöka då jag inte kan det utan måste först lära mig.
Men jag tar siffror som jag på ett ungefär tror gäller mitt eget hus och multiplicerar.

Alternativet är att låta det vara alldeles för lågt flöde, kunderna kommer bara en enda gång efter att de upplevt lokalen för osig och stinkande, och för varm.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
swealp swealp skrev:
Vill helst inte ange restaurangnamn men den ligger i Stockholm, antal sittplatser är 60st.

Fastighetsägaren slänger över allt ansvar på hyresgästen, verkar vara så hos många fastighetsägare i Stockholm vad jag hört. Hyr en lokal, sen är det ditt ansvar till att leva upp till kommunens och ev. myndigheters krav.

Iallafall,
vi hade tänkt fula och köra F-system d.v.s bara till och frånluft för att senare stänga av det lite då och då, eftersom det aldrig är 60st kunder inne samtidigt, stor lokal lite kunder.

Köket har ett gammalt system installerat redan för tilluft, och takfläkt finns för frånluft.
Men eftersom vi inte fått några ritningar för det gamla systemet eller något alls så sitter vi lite i klistret.
Väntar på svar från fastighetsägaren ifall de har något.

"Endast" matsalens och gäst-toans ventilation som saknas.
Ok, jag förstår att du inte vill lämna detaljer. Jag har viss erfarenhet av att sitta på andra sidan. Ni har nog en del svåra val, så om ni kan ha någon kontakt med kunnig expert på området är det nog bra. I ert kontrakt finns säkert beskrivet vilket ansvar ni har, och det stämmer nog som du säger att det mesta läggs över på er som hyresgäster. Det är ju vanligt att man som hyresgäst tar över en tidigare restaurang, men förmodar att det inte är så i ert fall, då är det ju ofta enklare om man tar över befintliga system. Vilket som vill ni ju ha en god relation med er hyresvärd och de boende, det kan bli konflikter ibland. Det är också hyresvärden som är ansvarig för OVK , även om de förmodligen för kostnaden vidare till er
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm.
Om vi räknar lite lätt på det dimensionerande 60 personer och sen tumregeln 7 l/s så får vi ett maxbehov av 420 l/s.
Detta kräver nog en rejäl fläkt och en 400-kanal för att hålla nere tryckfall och ljudnivå till vettiga nivåer.
Vidare blir det knappast lyckat att dra ut 420l/s från ett enda frånluftsdon, det kommer bli ett herrejösses drag. Samma med tilluften.

Utan återvinning så kostar detta nog en 5kW värmeeffekt eller något sådant under vintern, jag har inte räknat, orkar inte försöka då jag inte kan det utan måste först lära mig.
Men jag tar siffror som jag på ett ungefär tror gäller mitt eget hus och multiplicerar.

Alternativet är att låta det vara alldeles för lågt flöde, kunderna kommer bara en enda gång efter att de upplevt lokalen för osig och stinkande, och för varm.
420l/s innebär över 20kW värmeeffekt vid -20 ute.
Ekvationen ser ut så här: FlödeXcpXSkillnad temp inne och ute= Effekt i W
Flöde: 420l/s
cp luft: 1,2
Temp inne: 20 grader
Temp ute: -20 grader
420X1,2X40= 20160W

Dygnsmedel i Stockholm är kring sju grader över ett år så effekten blir ungefär 6,5kW i medel per år.
420X1,2X13

Energiåtgången för att värma luften blir då om man tänker sig att restaurangen körs 12h per dag: 6,5X12x365= 28500kWh.

Till trådskaparen:
Det vore inte helt dumt att prata med någon som är lite ventilationskunnig om hjälp.
Tänk på att ovanstående flöde är utan flödet per kvadratmeter, 0,35l/s/m2 måste läggas på om det ska vara dimensionerat för 60 personer och klara AFS-kravet som man är och hämtar lite siffror ifrån här ovan.

Många här är säkert tillräckligt kunniga för att kunna hjälpa er, men det känns inte som rätt väg att gå, speciellt inte utan att veta vilken lokal man tittar på. Jag tror att ni tjänar pengar på det i slutändan.
 
Redigerat:
  • Gilla
swealp och 3 till
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar!

Vi ska kontakta lite ventilationskonsulter så får vi se vad dem säger. Kommer bli dyrt. :(

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.