Hejsan,

Söker med ljus och lykta efter några snabbväxande buskar som tål lite vind.

Vår tomt öpnnas upp mot ett fält och flertalet ouppbyggda tomter. Vi vill begränsa vinden lite genom att plantera ett par snabbt växande buskar. Häcken skall klippas och skötas i många år för att får bra form så den kommer ej ge något tillfredsställande skydd den närmsta tiden.

Utseende på häcken spelar egentligen ingen roll, om vi inte blir förtjusta i den får den endast tjäna som vindskydd i några år och sedan flytta.....

Någon som har bra tips så tages de tacksam emot.

Vänligen,

Anna
 
Det här diskuterades nyligen i en tråd som hette "Snabbtväxande häck". Leta upp den så får du nog svar på dina frågor.
 
Vad som inte nämndes i perf's rekommenderade tråd är faktiskt spirea. Spirea x vanhouttei blir mycket hög och växer snabbt. Om man verkligen håller efter den och beskär alla grenar som är kraftigare än en tumme (dvs kapar dem jämns med roten) får man en underbart blomstrande häck på ca 2 m höjd (eller högre ...). Den hårdaste gallringen görs på vintern. Efter blomningen klipper man häcken till ca 20-30 cm bredd. Brukar vara lämpligt just efter midsommar (beroende på var man bor i landet). Därefter är häcken trist under ett par veckors tid. Sedan har man en maximalt grönskyddande vägg.

Om man inte beskär den efter blomningen blir den en bredare grön häck resten av sommaren. Det är också helt ok om man har plats.

Hoppar man över den tum-hårda gallringen får man snart en stabbig, tråkig sak som inte är vacker. Spirean tål en hel del vind.
 
Tack snälla Yonna, det var precis den info jag sökte!

Perf;
Har kikat på snabbväxande häckar och allt annat som har med buskar att göra. Dock så är det en annan sorts växter och växtsätt som dessa erbjuder. Tycker inte jag finner något där som jag är intresserad av....

Vi kommer sätta häck (liguster) utmed tomtgränsen men utmed de 30 meter där blåsten kommer vill jag ha något som snabbt kan skjuta i höjden och ge skydd.
Min mamma har en buske som de klipper ned till endast 10 - 15 cm och som varje vår/sommar blir över 1 meter med vita blommor. Vi undersöker vad denna heter.... Dock så vill jag ha lite olika alternativ och grupper om växter eftersom det är en stor yta som skall "täckas" - kanske tillfälligt....eller permanent om man gillar dem.

Nu skall jag läsa mer om Spirea Van Hottei....

Tack, tack,

anna

 
Hej!
Det mest snabbväxande du kan välja är häggmispel, Amelancher lamarckii. Fast dom kan bli riktigt höga, men det är ju bra för vinden å andra sidan. Går att beskära ner hårt om den blir för hög. har rosaskimrande blad på våren, skira vita blommor och svarta ogiftiga bär och en lysande underbar höstfärg!
 
Annas skrev:
Min mamma har en buske som de klipper ned till endast 10 - 15 cm och som varje vår/sommar blir över 1 meter med vita blommor. Vi undersöker vad denna heter....
Låter som en Spirea-buske tycker jag...
Vi hade en slags spirea som vi klippte ner och som varje vår/sommar satte vita blommar, blev upp mot 1,5 m hög... SKulle hemskt gärna vilja veta namnet på den...
 
Låter väldigt likt Brudspirea....
 
Tack alla ni för tipsen.
Vilken bra artikel piakanutte!

Nu har jag verkligen uppslag och det hela börjar ta form.
Det blir nog häggmispel, spirea och schersmin....i någon eller några former.

Vänligen,

anna

 
Annas skrev:
Det blir nog häggmispel, spirea och schersmin....i någon eller några former.
Tänk bara på att alla tre är duktiga på rotskott, så om det bara ska vara en tillfällig plantering så kan det kanske bli problem att bli av med dem.

Själv har jag satsat rätt mycket på fläder som snabbväxare. Bor cirka 500 meter från E22 (motorväg) så jag ville snabbt få upp ett skydd. Från sticklingar till 2.5 meter höga buskar på sex år (zon 1). Det har jag kompletterat med pil (fyrameterskäppar) som ska få växa upp till träd. Dessutom har jag flyttat en hel del frösåda träd från den egna trädgården (bok, lind, lönn, ask, körsbär, rönn och hagtorn) som får hjälpa till på lite längre sikt. Förhoppningsvis ska det bli ett tätt snår nedtill och en rejäl vägg upptill, som ska dämpa ljudet även på vintern.
 
Ok - tack.
Rotskotten dyker de upp eller ligger de under jord och gottar sig? Jag menar om de dyker upp så kanske man kan hålla efter dem....eller? (novis i trädgården)

//anna
 
Växter som skjuter rotskott dör inte om man klipper/sågar av dem, så vill du bli av med växterna efter ett tag måste de grävas upp (eller förgiftas med roundup, men det kan i värsta fall medföra att andra växter smittas via rötterna).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.