Nästa torsdag kommer vårt hus från Smålandsvillan... whiii ;D

Idag när jag satt och gick igenom allting kom jag att tänka på va-anslutningen och el-anslutningen, ska vi ringa och säga till när huset kommer så att de kan komma dit? Eller får dem veta det genom entreprenören?

Jag har fått papper från Sydkraft och skrivit på ett anslutningsavtal och likaså från dem som ska ansluta till va-nätet.. Vi har även betalt anslutningsavgiften till vatten- & renhållningsföretaget..

Men vad händer nu? Vatten och avlopp ska väl vara inkopplat och klart på slutesiktningsdagen, vilken är den 31 mars..

Många frågor och funderingar, hoppas att ni kan reda ut några av dem :)

MVH

Frida
 
Men vänta lite nu, kommer huset på torsdag och slutbesiktning 31/3??? Det måste vara rekord i snabbhet. Är detta rätt? Är huset helt färdigt när det lyfts på plats? Inget stort hus då?!

Avloppet anslutes normalt av markentreprenören i samband med plattans arbete, liksom vatten. Elen kopplas först via ett temporärt elskåp.

Du får nog förtydliga dig....gällande tiderna.
 
Nä det är faktiskt sant... Huset kommer den 24 mars och vi få flytta in direkt efter slutbesiktningen den 31 mars....

Det är ett stora mariannelund från Smålandsvillan som vi ska bygga som är ett 1 1/2 plans på ca 140 kvm. Så det är inget jättelitet hus.

Men det mesta blir klart i fabriken, till och med vitvarorna sitter på plats när huset kommer. Så det enda dem gör är att sätta ihop de två modulerna, sätta upp takstolarna och göra i ordning taket.

Så även om det låter otroligt så är det sant... ;D ;D
 
Nu är jag lösvirkesbyggare och har aldrig haft med modulhus att göra tidigare så förlåt mig min ignorans. ;)
Men hur gör man med vatten och elinstallationer när allt är färdigmonterat redan från början? Blir det utanpåliggande ledningar som sätts dit i efterhand?

mvh
David
 
nä alla rör och allt sånt är ju draget i väggarna på huset och alla rören slutar på ett och samma ställe..

Sen när det gäller kabeldragningen så gör dem även det på fabriken och sedan ansluter dem bara allting när huset står på plats..

När det gäller hur de gör det, vågar jag inte svara på. Jag är inte så tekniskt lagd... ::)
 
Jaha där ser man, alltid lär man sig något nytt, hoppas de surrat fast prylarna ordentligt inne i huset....inte kul med en torktumlare i braskaminen ;)
Är det en totalentreprenad så behöver du inte bry dig om avlopp och vatten/el det fixar Smålandsvillan eller entreprenör. Är det delad entreprenad eller general så kommer kanske ett ansvar ligga på dig.

Det enklaste är att du ringer dem du beställt huset ifrån så slipper vi gissa hur det skall gå till i ditt fall. Som jag förstår är plattan klar med anslutningarna och du "skall bara vrida på kranarna" till vattnet och slå på brytarn till elen...elektrikern sköter för övrigt inkopplingen till huset, sen kommer den lilla mätaren ticka....

Leveransen måste vara rekord i alla fall.

EDIT gick in på Smålandsvillans hemsida....kolla in denna länken:

http://www.smalandsvillan.se/kopa/tillverkning.asp

Det är ett plug and playpaket....!
 
Vi har byggt ett Hjältevadshus. Det är ju också ett modulhus. För oss var det så att det skulle finnas en kille från energi bolaget på plats första dagen och koppla in/på strömmen. Dvs att han kopplar in den framdragna kabeln i elskåpet som husföretaget satt på huset. Även vattnet ville de ha inkopplat första dagen. Det gjorde de vi köpte pumpen av. (Egen brunn).
Så det är nog bäst att du kollar upp vad som gäller. Det är inte alltid så lätt att få tag i folk som kan göra det. De har mycket att göra i dessa byggarglada tider.
Ha det bra och lycka till!!!
 
Hej på er.. och tack för alla era svar..
JAg har pratat med Smålandsvillan nu och vi behöver inte ordna med någonting utan vår byggledare fixar alla såna kontakter..

Så nu kan vi bara lugnt (hur lugn man nu kan vara ;D ) sitta ner och vänta på att huset ska komma nästa vecka..

MVH

Frida
 
Skönt besked va....lycka till med ert nya hus, för oss börjar äventyret snart...!

/Calle
 
calle_anka: tack så mycket och lycka till själva... Ni har en händelserik tid framför er....

MVH

Frida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.