Ja vilket u-värde ska ett passiv hus ha för att kallas för passiv hus? Har kollat på 2 byggleverantörer och för den ena hade han 0.125 u-värde på väggen och 0.08 u-värde på väggen för den andra.
 
Mikael_L
Man kan inte titta på endast väggar. Det är husets totala u-värde som är intressant.

Men även storlek, yta mot omgivningen och andra tekniska parametrar och lösningar.

Har man världens mest otroligt välisolerade väggar spelar i detta fall ingen roll om man sen har stora och kassa fönster samt ventilerar bort stora mängder energi.
 
Nu var det ett tag sen jag gick kurs i passiv hus, tror att det är 0.08. Kan kolla när kag kommer hem om ingen har hunnit svara tills dess. Kan ha helt fel men vi chansar lite

Många rider på vågen att kalla det passiv hus fast det inte är rätt värden i produkterna
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan inte titta på endast väggar. Det är husets totala u-värde som är intressant.

Men även storlek, yta mot omgivningen och andra tekniska parametrar och lösningar.

Har man världens mest otroligt välisolerade väggar spelar i detta fall ingen roll om man sen har stora och kassa fönster samt ventilerar bort stora mängder energi.
Fast man räknar u-värdena på väggarna när du bygger passivt hus. Man räknar på allt i hela huset specifikt för att kunna få ett godkänt passivt hus
 
Det beror på vem man frågar...
http://www.svenskapassivhus.com/vad-ar-passivhus/

Men, som @Mikae_l säger så kan man inte titta på en enskild byggnadsdel, utan det är helheten som räknas. Sen har de olika intresseorganisationerna säkert olika normer för olika delar man bör uppnå för att uppnå helheten.
 
Mikael_L
Det kan ju tänkas att det finns en uppräkning av krav för respektive byggnadsdelar samt tekniska system som innebär att huset är ett passivhus om alla parametrar kvalar in.

Så kan det ju vara ...
 
useless useless skrev:
Det beror på vem man frågar...
[länk]

Men, som @Mikae_l säger så kan man inte titta på en enskild byggnadsdel, utan det är helheten som räknas. Sen har de olika intresseorganisationerna säkert olika normer för olika delar man bör uppnå för att uppnå helheten.
Fast det är just enskilda byggdelar som man tittar på, ska man ha ett passivt hus så räcker det inte med att tex titta på fönstrets u-värde eftersom det är måttet på själva glaset på fönstret som är inräknat inte med karmen. Då måste man räkna u-värdet för karmen för att få en realistisk värdering på vad fönstret släpper i energi.

Att jobba med passivt hus är nörderi på hög nivå, speciellt om vi kikar på Europa standarden kontra Svensk standard, men för att återgå till frågan gälandes väggen

Om man bygger efter IGPH, så ligger U-värdet på 0.06 på ett passivt hus i vägg, då är det samma för platta och tak
 
Mikael_L
Ja här är länken till hemsidan för intressegruppen passivhus
http://www.igpassivhus.se/

Man ska nog ha i åtanke att det är en grupp som mest består utav kommersiella företag, så vitt jag kunde förstå vid en snabb koll. De har alltså vinstintressen i det hela.

Det behöver inte alls betyda att det är dåligt eller fel, utan bara att man bör vara något lite uppmärksam då man använder sig av gruppens material.

Jag säger vare sig bu eller bä, eller något mer tills jag möjligen har tagit mig tid att plöja mer av materialet.
Hemsidan verkar dock ha mycket matnyttigt.
 
Fanns en del matnyttigt på passivhuscentrums hemsida också. Men det är avvecklat nu.

Jag säger u 0,1 som riktvärde för vägg. Det innebär ca 350-400mm isolering.
Golv brukar vara 400mm, vindbjälklag 600mm
Sen brukar man säga under u0,8 på dörr och fönster, och då räknar man hela konstruktionen. Oftast specar tillverkarna både och.

Sen FTX och en bra värmepump så är det klart.

Riktlinjerna gäller för ett vanligt hus. Har man dunderstora fönster och långsmala huskroppar blir det ju mer yta som då behöver tas hänsyn till.
 
För att verkligen kallas för ett passivhus utifrån den internationella definitionen så ska du titta på www.passiv.de eller www.igpassivhus.se - som många redan nämnt.

I Sverige har vi Forum för Energieffektivt Byggande www.feby.se som tagit fram kriteriet "FEBY18" där kärnan i kravspecen är lågt värmeförlusttal (VFT). Här finns också kvar på bl.a. luftläckning, maximal nivå på årsenergi samt termisk komfort (tänk solinstrålning). Som många säger ovan så beräknas värmeförlusttalet utifrån bl.a. byggnadens utformning, dess ingående komponenter, läckage samt ventilationsförluster. Att väggen har 0.125 eller 0.08 ger dig inte hela sanningen, man måste beräkna klimatskärmens genomsnittliga U-värde vilket inkluderar fönster, dörrar, väggar, bjälklag osv. Här ser du en första lättsmält beräkningsöversikt https://www.feby.se/feby-12/beraekningar.

Det tidigare Passivhuscentrum i Västra Götaland (Alingsås) har lagst ner och individer därifrån har bildat Building Future Institute istället http://www.buildingfuture.se/. Jag är osäker om man som byggherre/huskonstruktör kan få beräkningshjälp av dem längre. Men jag skulle tro det.

Lycka till
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.