Jag bygger altan och tänkte ha 20-30 spottar infällda i altanen. Men de jag hittar kommer ju komplett med transformator som inte går att bygga ut till önskad storlek. Finns det några som klarar bygga ut till 20-30 spottar på en och samma transformator?
 
Denna spotten från Zebra är väldigt praktiskt.
https://www.storel.se/sto/Produktkatalog/Belysning-(70-83)/77---Utomhusarmaturer-och-stolpar/Markarmaturer-och-tillbehör/Altanbelysning-LED/DECKLIGHT-DEEP-1W-2W-80-140LM/p/7763175?prevPageNumber=0


Den kan man köpa styckvis och då sätta upp så många man vill. Dock får man ju naturligtvis sätta flera drivdon om det behövs.
Man kan även skruva bort ytterringen och byta till två andra om man vill.

Zebra spott med avtagbar ytterring och justerbar riktning för belysning av trappsteg eller väggytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra om man vill belysa en vägg, räcke eller dyl.

Zebra spotlights i borstat stål, demonterbar ytterring, för belysning av väggar, räcken och trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra om man vill belysa ett trappsteg eller bara belysa trallen.

Zebra-spotlight med avtagbar ytterring för anpassad belysning i metallfinish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra om man vill belysa trallen.

Dock går det endast att köpa Zebra genom en elfirma p.g.a. Zebra är Rexels (Selga/Storel) eget märke och eftersom det är en grossist så säljer dom inte till privatpersoner.

//Patrik
 
Ett tips är att inte sätta för många decklights och belys gärna något i stället för att bara skicka upp ljuset rakt upp i mörkret. T.ex. ett trappsteg, en altanvägg, husvägg, räcke eller dyl.
Vill man belysa gångytor kan man sätta en ytterring som skickar ljuset åt sidorna och då belyser trallen i stället för att skicka ljuset rakt upp. Man slipper då att flygplan landar på altanen för att dom misstar den för en landningsbana.

//Patrik
 
  • Gilla
Aous och 2 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Denna spotten från Zebra är väldigt praktiskt.
[länk]


Den kan man köpa styckvis och då sätta upp så många man vill. Dock får man ju naturligtvis sätta flera drivdon om det behövs.
Man kan även skruva bort ytterringen och byta till två andra om man vill.

[bild]
Bra om man vill belysa en vägg, räcke eller dyl.

[bild]
Bra om man vill belysa ett trappsteg eller bara belysa trallen.

[bild]
Bra om man vill belysa trallen.

Dock går det endast att köpa Zebra genom en elfirma p.g.a. Zebra är Rexels (Selga/Storel) eget märke och eftersom det är en grossist så säljer dom inte till privatpersoner.

//Patrik
Jag kan handla till inköpspris genom en elfirma. Men de ser trevliga ut och bra tryck i, dock verkar de relativt dyra? Har inte frågat om pri
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Denna spotten från Zebra är väldigt praktiskt.
[länk]


Den kan man köpa styckvis och då sätta upp så många man vill. Dock får man ju naturligtvis sätta flera drivdon om det behövs.
Man kan även skruva bort ytterringen och byta till två andra om man vill.

[bild]
Bra om man vill belysa en vägg, räcke eller dyl.

[bild]
Bra om man vill belysa ett trappsteg eller bara belysa trallen.

[bild]
Bra om man vill belysa trallen.

Dock går det endast att köpa Zebra genom en elfirma p.g.a. Zebra är Rexels (Selga/Storel) eget märke och eftersom det är en grossist så säljer dom inte till privatpersoner.

//Patrik
Jag kan handla från elgrossister genom en vän. Men när jag kollade på Google så låg de på 430kr styck från någon random webshop. Så visst blir de billigare direkt från grossist men förmodligen dyrt ändå när jag ska ha ett gäng. Hur som helst bra tips för övrigt!

Alltså anledningen varför jag tänker en transformator till en större slinga är för att det blir lättare och få det snyggt, 2-5 transformatorer i eluttag ser jag svårt att göra snyggt. Flera drivdon under trallen annars? Känns inte rätt heller då de flesta saknar tillräckligt hög IP-klassning.
 
QUOTE="Addelin, post: 3001824, member: 156000"]å anledningen varför jag tänker en transformator till en större slinga är för att det blir lättare och få det snyggt, 2-5 transformatorer i eluttag ser jag svårt att göra snyggt. Flera drivdon under trallen annars? Känns inte rätt heller då de flesta saknar tillräckligt hög IP-klassning.[/QUOTE]

Jo, med den spotten från Zebra så är det en enkel installation eftersom man kan klamra VP-rör och dra RQ 2x1/RQUB 2x0.75 (LED-kabel) under trallen och sådan koppla ihop varje spott med sk. "Mörtögon". Då kan man enkelt sätta spottar där man vill. Eftersom drivdon inte medföljer så kan man sätta ett drivdon för fast installation utan stickpropp och ett så stort drivdon som man behöver. Man kan även fixa dimmer.

De flesta andra decklights (som då oftast är av lägre effekt också) kommer i en slinga med en spott efter bestämt antal meter. Finns sen förlängningkablar och sånt. Då är det alltid drivdon med stickpropp.

Men visst, det blir ju pengar om man ska ha några.

Lycka till!

//Patrik
 
Många decklights har påbyggnads kit med extra lampor. Köp bara massa sådana.
Sen köp en ip klassad koplingsdosa och stoppa valfri transformator i den.
 
Jag har nyss installerat från lightson som jag köpt från krauta. Ville inte lägga någon förmögenhet men heller inte köpa från jula för en säck pantburkar. Är verkligen ingen expert men de känns rejäla och går bygga ut med flera olika lampor. Någon annan som testat lightson kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.