galento skrev:
Hejsan, här finns boxpackningar som funkar bra.
[länk]
[länk]
När jag ser att det finns tätningar med grafit, dyker det upp något gammalt minne om något som visst kallades "grafitfett"...?
 
tussee skrev:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83243 eller [länk] vilket inte är lika bra på grund av korrisions risk.

Bägge råkar finnas i mitt lilla förråd med kemiska produkter.  :)

F.ö. har jag sökt en del på grafitfett men med ganska klent resultat. Såg då att någon skrev att det hette grafitpasta.

När jag sökte vidare på  grafitpasta salufördes det som en produkt att smörja in spisar, kaminer o.dyl. Vet inte vad jag ska tro.  ::)
 
tussee skrev:
Det är en bra pump om den fungerar ännu och bara läcker lite vatten, tror inte att du skulle hitta en lika bra pump billigare än den nya Folke pumpen, har man en så gammal pump på lager så finns det säkert prutmån på den. Tror inte att en ”normal packbox” löser dina problem, axeln brukar bli sliten vid dom gamla snörpackningarna.
Pumpar den och bara småläcker så kör den så länge den går.
Tyvärr presterar pumpen allt sämre verkar det som. Och när man stannar motorn väser och gurglar det i pumpen. Det är väl inte normalt? Jag brukar öppna luftnippeln på pumpen ibland och då finns det en del luft att släppa ut.

Själva inloppsanslutningen har jag ju byggt om, och använt mycket gängtejp så där bör det vara tätt. Jag har ju fantiserat om att intaget ute i sjön kan ha blivit mer eller mindre igensatt, och nu försökt inspektera det från båt men slangen försvinner ut och ner mellan mängder av näckrosblad i lätt grumligt vatten och bottnen (ca 1½ - 2 meter ner) känns när jag försöker känna mig för med en båtshake mycket otrevlig ostabil att tänka sig att försöka kliva på, så jag har ännu ej vågat mig på att krypa ner och försöka ta en ordentlig titt hur det egentligen står till där nere. Inte vet jag - ev påminner kanske intagssilen mest om någon slags näckrosbladkåldolm.

Jag är alltså inte på det klara med om felet ligger hos pumpen eller i ett mer eller mindre igensatt vattenintag. Några förslag?
 
Låter som täppt bottenventil. Den innehåller även en backventil som måste vara tät för att pumpen inte ska "tappa vattnet" när den stannar. Sugledningen måste också vara tät.
Ledningen och ventilen måste upp och rensas på ett eller annat sätt.
 
Fotografen skrev:
Låter som täppt bottenventil. Den innehåller även en backventil som måste vara tät för att pumpen inte ska "tappa vattnet" när den stannar. Sugledningen måste också vara tät.
Ledningen och ventilen måste upp och rensas på ett eller annat sätt.
Så vitt jag vet surrades för över tjugo år sedan PE-slangintaget med backventilen fast vid en trästolpe vilken slogs ner under lägsta troliga isnivå ute i sjön. Nu när jag trevat omkring har jag inte lagt märke till någon sådan från bottnen uppstickande stolpe, men jag har inte heller lyckats dra upp slangintaget till ytan för inspektion. Det verkar sitta hårt fast någonstans fortfarande, men stolpen kanske har pressats omkull eller längre ner i bottnen.

Det vore antagligen mycket bättre om man kunde ha intaget fäst på så sätt att det från båt gick någorlunda lätt att dra upp till ytan, inspektera och ev serva. Finns det några vanligen förekommande sätt att anordna sådana här vattenintag?

Jag funderar på om man kunde ha någon slags bock e.dyl. av järn. Risken att folk skulle köra sönder båtmotorer på den eller fastna med ankare är troligen helt försumbar eftersom det (som sagt) växer mycket rikligt med näckrosor på platsen. Men som jag nämnt misstänker jag att just näckrosbladen kan täppa till intaget.

Har ni några förslag?
 
Är det kört att få upp slangen för rensning går det ju alltid att lägga dit en ny.
 
Fotografen skrev:
Är det kört att få upp slangen för rensning går det ju alltid att lägga dit en ny.
Några dagar efter mitt förra inlägg återupptog jag efterforskningarna, och rätt som det var "nappade" det och jag drog upp början på ledningen. Ytterst satt naturligtvis  den s.k. bottenventilen med sil, vars yta påminde om något mittemellan den på en kokokosnöt och ett sånt där litet runt bakverk med yta av fint chokladströssel.
Med avsikt hade jag låtit pumpen stå och gå för att säkert kunna se om det nu var något som sög fast och täppte till.

Som jag bedömer det hade stolpen som bottenventilen fästes på då för länge sedan nu lagt sig ner. Två saker tyder på det: Det första att jag aldrig kände någon upprättstående stolpe, plus det faktum att bottenventilen som satt monterad på en några decimeter lång slangbit i sin tur kopplad med en vinkelkoppling till själva långa intagsledningen nu envist strävade ut i vågrätt läge trots att det av den gamla repsurrning som kom upp framgick att den ursprungligen monterats lodrätt.
Apropå det är det häpnadsväckande hur väl ett sånt där blågrönt rep av polypropylen eller vad det heter håller sig under vatten - det såg ut som det snarare suttit där högst ETT år istället för över tjugo.

Medan jag höll den precis under vattenytan petade och gnuggade jag först med fingrarna bort "strösslet" från silen och hängde sedan upp bottenventilen i en plastdunk så att den skulle befinna sig ca en halvmeter (ca en tredjedel av vattendjupet) under ytan. Jag försåg också det hela med ett litet "ankare". Efter detta kunde pumpen gå dygnet runt utan att någon avmattning märktes, dock lyckas den knappt prestera såpass tryck att pressostaten slår ifrån. Men efter kanske uppskattningsvis bortåt ett halvt sekels tjänst kanske den känner sig lite sliten.

Innan vintern planerar jag att fixa till någon slags halvmeterhög "månlandare" att fästa bottenventilen på och sänka på ett ställe som jag ska försöka ta bra enslinjer på... och dokumentera.
 
Hej! Grafitpasta finns att få tag i. Heter Glansolin och marknadsförs av Lundgrens.
 
lordi skrev:
Hej! Grafitpasta finns att få tag i. Heter Glansolin och marknadsförs av Lundgrens.
Fascinerande namn på pastan!  :) Jag ska nog försöka köpa sådan.
 
betr placeringen av bottenventilen så tror jag väl att det är relativt vanligt att man ordnar något flytetyg som tex nån tom dunk eller liknande som placeras en bit ut. Denna får man förankra på lämpligt sätt och slangen dras sedan ut dit och böjs av nedåt till önskat djup. En enkel konstruktion som man också kan ta upp enkelt från en båt...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.