Hejsan!
Skulle vilja bygga ut en balkong till min takkupa.
Första bilden visar hur det ser ut idag och andra är en inspirationsbild.
Vore väldigt tacksam om någon har tips att dela med sig om hur man gör konstruktionen? Material osv.
Hur långt ut kan man bygga den utan att göra större ingrepp utan stöttepelare? Kan man bygga ut den ända till takrännan?
Har förgäves försökt hitta hjälp på nätet. Blir glad också om någon har några andra förslag på hur man skulle kunna bygga balkongen förutom inspirationsbilden :)
Tack snälla på förhand!


nu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



P5270211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som känner till hur jag får reda på hur jag ska gå till väga?
 
Har du någon ritning på huset som visar ett snitt genom takkupan?

Om du bara vill bygga ut till ytterväggen är det troligen ok ur hållfasthetssynpunkt men det kan bli svårt att få till isolering och luftspalt. Dessutom brukar sådana lösningar betraktas som riskkonstruktioner. Det är lätt att få vattenläckage i skarvar , bl.a. på grund av värmeläckage som smälter is och snö på balkongen och omväxlande påfrysning och upptining.
 
hej Salcin82!
Byggde du balkongen? I så fall, gick det bra?

Jag vill göra samma sak, har du några bra tips? Funderar på vad man skulle kunna göra för att minska riskerna för att fukt tar sig in i konstruktionen?

Hanna
 
H Hanna83 skrev:
hej Salcin82!
Byggde du balkongen? I så fall, gick det bra?

Jag vill göra samma sak, har du några bra tips? Funderar på vad man skulle kunna göra för att minska riskerna för att fukt tar sig in i konstruktionen?

Hanna
S Salcin82 skrev:
Hejsan!
Skulle vilja bygga ut en balkong till min takkupa.
Första bilden visar hur det ser ut idag och andra är en inspirationsbild.
Vore väldigt tacksam om någon har tips att dela med sig om hur man gör konstruktionen? Material osv.
Hur långt ut kan man bygga den utan att göra större ingrepp utan stöttepelare? Kan man bygga ut den ända till takrännan?
Har förgäves försökt hitta hjälp på nätet. Blir glad också om någon har några andra förslag på hur man skulle kunna bygga balkongen förutom inspirationsbilden :)
Tack snälla på förhand!


[bild]


[bild]
Ingenjören Ingenjören skrev:
Har du någon ritning på huset som visar ett snitt genom takkupan?

Om du bara vill bygga ut till ytterväggen är det troligen ok ur hållfasthetssynpunkt men det kan bli svårt att få till isolering och luftspalt. Dessutom brukar sådana lösningar betraktas som riskkonstruktioner. Det är lätt att få vattenläckage i skarvar , bl.a. på grund av värmeläckage som smälter is och snö på balkongen och omväxlande påfrysning och upptining.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.