hevi hevi skrev:
Jag har läst den. Vet inte om du har sett det, men den har ett kapitel kallat "Samma behov av näringsämnen under alla årstider" (!) där man bland annat kan läsa:
"Det finns inga belägg för att relationen mellan de olika näringsämnena hos golfgräs behöver ändras med årstiden så länge gräset är i sin vegetativa fas. Det finns därför inget biologiskt skäl till att ändra kompositionen av ett gödselmedel under året."

STERF har även gjort ett par projekt som rör kvävegiva sent på hösten där slutsatsen är att rimliga mängder kvävegödning på hösten gynnar vårtillväxten "signifikant" samtidigt som sänkt vinteröverlevnad och ökad mottaglighet mot svampangrepp inte kunde styrkas. ([länk]).
Jag tolkar det oxå som att kompositionen ska/bör vara den samma under hela växtperioden. Däremot att mängden ska vara mindre när gräset växer mindre. Dvs, typ tidig vår, sen höst och under torka. Tolkar jag rätt?
 
A AdslVerbe skrev:
Jag tolkar det oxå som att kompositionen ska/bör vara den samma under hela växtperioden. Däremot att mängden ska vara mindre när gräset växer mindre. Dvs, typ tidig vår, sen höst och under torka. Tolkar jag rätt?
Exakt - artiken som elpaco refererar till, och graferna som han bifogat handlar om *mängden* gödning under olika årstider, inte sammansättningen!
 
Vi är alltså överens om att man skall minska kvävet till hösten?
 
  • Gilla
AdslVerbe
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Vi är alltså överens om att man skall minska kvävet till hösten?
Vi ska minska kvävet, men inte förhållandet till t.ex fosfor.
Så om t.ex 21-3-10 verkar vara det bästa för min gräsmatta så finns det ingen anledning att ändra på det för att det är höst. Däremot ska mängden minskas :)
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
A AdslVerbe skrev:
Vi ska minska kvävet, men inte förhållandet till t.ex fosfor.
Så om t.ex 21-3-10 verkar vara det bästa för min gräsmatta så finns det ingen anledning att ändra på det för att det är höst. Däremot ska mängden minskas :)
Nej det stämmer inte. Det finns inga belägg för att man skall ändra kompositionen. Det är inte samma sak som att det är dåligt att göra det. Det enda vi vet med denna data är alltså att vi iaf skall minska totalmängden kväve, men inte HUR.
 
A AdslVerbe skrev:
Vi ska minska kvävet, men inte förhållandet till t.ex fosfor.
Så om t.ex 21-3-10 verkar vara det bästa för min gräsmatta så finns det ingen anledning att ändra på det för att det är höst. Däremot ska mängden minskas :)
DLF håller inte med, enligt deras förenklade tabell så varierar förhållandet mellan N P K
efter årstid.
De verkar ha en bra balans mellan kväve och kalium och väldigt lite fosfor.
Tabell som visar säsongsfördelning av gödselapplikationer med kväve, fosfor, kalium och magnesium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AdslVerbe
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Nej det stämmer inte. Det finns inga belägg för att man skall ändra kompositionen. Det är inte samma sak som att det är dåligt att göra det. Det enda vi vet med denna data är alltså att vi iaf skall minska totalmängden kväve, men inte HUR.
Nu känns det lite som att du helt plötsligt glömt bort att diskussionen vi haft senaste sidorna handlar om påståendet att man inte behöver anväda en gödning med mindre N i förhållande till P och K på vår och höst -där jag hävdade att det helt enkelt inte finns några belägg för att det skulle behövas i nordiska klimat! Artikeln du refererar till säger exakt just det:
"Det finns inga belägg för att relationen mellan de olika näringsämnena hos golfgräs behöver ändras med årstiden så länge gräset är i sin vegetativa fas. Det finns därför inget biologiskt skäl till att ändra kompositionen av ett gödselmedel under året."
 
  • Gilla
AdslVerbe
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.