Hej

Har senaste veckorna försökt sätta mig in i denna djungel. Det är inte det lättaste. Har även försökt få hjälp med offert osv men alla verkar ha fullt upp.

Jag har nytt hus och grovplanerad tomt. I aug kommer stenläggning gräsmatta och häck att planteras.

Jag vill ha följande:
- Pop up spridare för bevattning gräsmatta
- Droppbevatting häck ca 100 meter totalt
- Möjlighet till 2-3 snabbkopplingar för droppbevattning av pallkragar blomlådor altan och typ vattenspridare till lek för dottern.

Har gjort flödestest och 10 L tog 20 sekunder.

Har även gjort en skiss av tomten

Kommer behövs 3 ventiler
- Pop up
- Dropp Häck
- Uttag / Drop pallkragar

Har inget emot att göra själv bara jag kan förstå vad jag ska köpa.

Förstår att jag kan köpa tex Gardena Rainbird har styrsystem men det är ju ganska dyrt och jag skulle vilja ha helst HomeKit eller HomeKit via Z-wave, då jag har Pi med Home Assistant och z-wave sticka att tillgå.

Mina frågor som jag har väldigt svårt att läsa mig till
- Vilka modeller av pop up bör jag ha?
- 9V eller 24V ventiler?
- Styrning vad behövs?

Läste nån tråd här på forumet om nån som hade gjort egen styrning med Fibaro och Rainbird grejer.

Initialt var jag inne på Gardena Pipeline men ju mer kan läser kanske Rainbird är att föredra?

Hittat denna sida för Rainbird lite billigare än Sverige https://mnrainman.com/epages/dc916b...916bd1-9efb-499b-9e4e-893614b67d4c/Categories

Samt rubbart.de för billigare gardena grejer.

Rör via Rinkaby PEM 25 mm verkar prisvärt.

Långt inlägg inser jag men kan nån komma med tips på vilka spridare och hur jag ska koppla osv skulle jag bli jätteglad.

Tack på förhand.
 
  • Handritad skiss av tomt med hus, garage, altan, utkast för gräsmatta, häck och pallkragar. Ska grader och dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
För Gardenas saker har de en trädgårdsplanerare. Hunter som du kan köpa på Rinkaby har en manual till hur man gör, hittas på hunters hemsida
 
Gardenas planerare är nerlagd.

Hunter får jag kika in.

Tack!
 
Där ser man, den var ju kanske inte helt smart, men gick att använda hjälpligt.
 
Intressant!
Är precis i samma sits som dig.
Har börjat sondera efter bevattningsmöjligheter.
Som det ser ut nu tänkte jag sätta 3st styrventiler inomhus och styra dessa med domoticz eller nåt.
Gör man en liknande lösning med ventilerna som en utkastare är konstruerad så bör det inte frysa på vintern. Sen en backventil mot inkommande vatten så det inte blir nåt skit som rinner tillbaka.
 
Skulle tro att du behöver fler ventiler än så för du kommer inte kunna köra alla popup-spridare samtidigt.

Själv har jag ännu sämre flöde så jag räknar kallt med 1 st spridare per ventil.
 
Inte kan det vara så dåligt? En ventil per spridare känns overkill eller?

Hoppades iaf kunna köra 4 spridare på en ventil.
 
fgo fgo skrev:
Intressant!
Är precis i samma sits som dig.
Har börjat sondera efter bevattningsmöjligheter.
Som det ser ut nu tänkte jag sätta 3st styrventiler inomhus och styra dessa med domoticz eller nåt.
Gör man en liknande lösning med ventilerna som en utkastare är konstruerad så bör det inte frysa på vintern. Sen en backventil mot inkommande vatten så det inte blir nåt skit som rinner tillbaka.
Lite för okunnig än men menar du att du sätter ventilerna innan utkastaren?

Styrning så verkar open sprinkler vara ett intressant alternativ. Funkar fristående eller ihop med Home Assistant och kostar inte skjortan.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Inte kan det vara så dåligt? En ventil per spridare känns overkill eller?

Hoppades iaf kunna köra 4 spridare på en ventil.
Det är klart att det finns en del att ta med i beräkningen. Men enligt gardenas planerare och deras stora spridare med mitt flöde (>30 s) så var där inget över.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Lite för okunnig än men menar du att du sätter ventilerna innan utkastaren?

Styrning så verkar open sprinkler vara ett intressant alternativ. Funkar fristående eller ihop med Home Assistant och kostar inte skjortan.
Jag tänkte skippa utkastaren och köra kopparrör rakt genom väggen. Då är fördelaren och ventilerna på varma sidan av väggen.

Tack för tipset ang appen. Ska kollas.
 
fgo fgo skrev:
Jag tänkte skippa utkastaren och köra kopparrör rakt genom väggen. Då är fördelaren och ventilerna på varma sidan av väggen.

Tack för tipset ang appen. Ska kollas.
Då menar du 4 hål i väggen? ett för varje ventil. Intressant tanke eftersom det i mitt fall finns plats för både elektronik och ventiler i groventrén.

Då ber du en rörmokare dra ut 4 rör och sen kopplar varje slinga på där? Är jag rätt med då?
 
Micro553 Micro553 skrev:
Då menar du 4 hål i väggen? ett för varje ventil. Intressant tanke eftersom det i mitt fall finns plats för både elektronik och ventiler i groventrén.

Då ber du en rörmokare dra ut 4 rör och sen kopplar varje slinga på där? Är jag rätt med då?
Ja precis. Förutom rörmokaren då :cool:
Kan försöka rita upp nåt sen.
Tänkte få till en dräneringsventil i botten så man kan dränera ur vattnet på hösten.
 
fgo fgo skrev:
Ja precis. Förutom rörmokaren då :cool:
Kan försöka rita upp nåt sen.
Tänkte få till en dräneringsventil i botten så man kan dränera ur vattnet på hösten.
Okej så jag skulle tex kunna sätta ventiler och kontroll här?

Menar du dräneringsventil på utsidan nere i marken?

Dålig bild men du ser säkert.
 
  • En mörk bild på ett hörnrum med vattenmätare och ventiler, omgiven av verktyg som sladdlös dammsugare och slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj jag är inte röris eller nåt sånt.
Kan rita lite i datorn imorgon så det blir tydligare.

Men ett försök: (jag skäms nästan)

De som går genom vägen tänkte jag vinkla ut med lite lutning så vattnet rinner bakåt och kan dräneras genom ventilen.
 
  • Handritad skiss av ett avloppssystem med lutande rör och ventiler för vattendränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller själv på att prospektera ett bevattningssystem till trädgården. Jag har valt att köra med Rainbirds system då jag kan få bra priser på dem.

Några saker du bör tänka på kring droppbevattning:
-ska du köra med 100m doppslang så ska du välja en tryckkompenserad, t ex Rainbird XFD. Tänker du dig att gräva ner den så behöver du ha en droppslang anpassad för det (annars kommer rötter växa in i slangen och den slutar fungera).
-droppbevattning har som regel låga flöden och då behöver du eventuellt en speciell lågflödesventil, annars kommer inte ventilen fungera korrekt.

Några saker du ska tänka på angående gräsmattebevattningen:
-en grundregel är att inte blanda olika modeller av sprinklers på samma zon, så om du behöver göra det så skall du lägga dem i olika zoner då olika modeller vanligtvis ger olika mängd nederbörd per ytenhet (Rainbird har dock produkter som går att blanda i samma zon).
-dela in trädgården i zoner utifrån hur mycket vatten dom behöver -har du en del av gräsmattan som ligger i sol hela dagen och en annan som är skuggad så lägg dem som två zoner (du kommer med största sannolikhet behöva fler än en zon för din gräsmatta, då flödet antagligen inte kommer att räcka till för att bevattna hela gräsmattan på en gång).
-Har du *väldigt* stora höjdskillnader över en zon så kan det behövas sprinklers med inbyggd tryckregulator för att sprinklersarna ska få rätt arbetstryck.
-Sprinklers fungerar bäst om dom får jobba med rätt tryck (oftast ca 3 bar) -väljer du ventiler med inbyggd flödesreglering så kan du justera ner arbetstrycket i zonen om det skulle bli för högt.

Själv planerar jag att köra på en kombination av Rainbird 5004 med MPR munstycken och Rainbird 1804 med RVAN sprinklerhuvuden då man kan blanda dessa i samma zon, Rainbird har nämligen något dom kallar för "matched persipitation rate", alltså att just 5004 och 1804 RVAN kan ge samma mängd nederbörd oavsett kastlängd vilket gör att jag kan köra den mindre 1804 på smalare/mindre ytor och för att täcka oregelbundna begränsningsytor och så kör jag 5004 för att täcka de större, öppna gräsytorna.

Rainbird har för övrigt en handbok som går igenom det mesta kring hur man planerar sitt bevattningssystem:
http://www.rainbird.com/sites/default/files/media/documents/2018-02/IrrigationDesignManual.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.