Clipset är en smart liten grej.
Du skruvar den i underlaget. Den har en profil så du fäster fjädern på brädan i clipset och trycker dit noten på nästa bräda, sen fäster du den fjädren osv.
Fördelen är att du inte får synliga spikar i pärlsponten eller panelen.

Personligen tycker jag att det funkar lika bra att snedspika i fjädern - om man har spikpistol.

Det är mycket lättare att måla innan än efter. Oftast blir det mycket snyggare och jämnare också så det är klart att rekommendera.
 
Det behöver inte vara sämre. Minsta arbetsinsatsen är med dyckertpistol, annars är det väl lika med dyckert och hammare kontra blecken.

Måla innan, annars finns risk att det torkar isär och omalde ytor blir synliga med ett randigt tak som följd.
 
Ö-byggaren skrev:
Någon som provat byggmax billiga, vita panellack??
Jepp, den funkar. Det är dock möjligt att den inte är så billig som man först kan tro. Jag köpte lasyrlack där en gång som jag tyckte var jättebra. Två strykningar räckte för att få fin färg på panelen. När jag sedan behövde komplettera med mer lack så fanns förstås inte samma färg kvar utan de hade bytt tillverkare. Den nya lacken fick jag stryka på 4-5 gånger för att få samma vithet som jag hade tidigare.

Svaret på din fråga blir alltså: Resultatet beror på vilken lack de har hemma för dagen.
 
Ö-byggaren skrev:
Jag får väl tolka det som positiv kritik och konstatera att jag bör köpa all lack på en gång!!!
Köp i en riktig färgaffär så vet du vad du får! ;)
 
Något jag inte fattar är hur Bojen, en minimal butik med visserligen många kunder, har råd med en helsidesannons i båda stockholmstidningarna varje vecka i 4-färg? Så j-la stora marginaler kan de väl inte ha?
 
Ö-byggaren skrev:
Panellack ratade Ronnie..
Och vad har han för motivering??? Finns det inte i deras sortiment eller?? ;) En pigmenterad panellack fungerar perfekt och ger användaren mindre jobb. Skulle vara kul att höra vilken typ av lasyr han rekommenderar och vilken lack man ska ha ovanpå i kök och bad.
 
Ö-byggaren skrev:
I badrum rekommenderades en oljebaserad fernissa ovan detta och i kök vattenbaserad - jag svalde det osså!!
Och vips har han sålt på kunden fler burkar än nödvändigt.. :D
 
Michailoff skrev:
Och vips har han sålt på kunden fler burkar än nödvändigt.. :D
+ att det blir bökigare med en ommålning/oljning med fernissa som slutlager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.