D Deathtrip2000 skrev:
Varm luft vandrar alltid mot kall luft. Har du kallare i källaren, än utomhus, kommer den varma luften utifrån att söka sig in genom tilluftsventilerna. Takfläkten cirkulerar bara luften.
Nej, det finns ingen fysikalisk grund för det påståendet.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Nej, det finns ingen fysikalisk grund för det påståendet.
Hur tolkar du termodynamikens andra huvudsats?
 
Andra huvudsatsen behandlar entropi, deltaS. Den påstår inte att varm luft transporterar sig själv till kallare utrymmen. Först och främst finns där redan luft. Tar man inte bort den kommer inte någon ny luft in. Värmen däremot, kan transporteras in, men det är stora avstånd, så utan massflöde (Q), blir det inte mycket till värmeflöde heller.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Andra huvudsatsen behandlar entropi, deltaS. Den påstår inte att varm luft transporterar sig själv till kallare utrymmen. Först och främst finns där redan luft. Tar man inte bort den kommer inte någon ny luft in. Värmen däremot, kan transporteras in, men det är stora avstånd, så utan massflöde (Q), blir det inte mycket till värmeflöde heller.
Det var ett tag sen jag läste fysik. Jag ser mig överbevisad.
 
Jag hoppas att jag inte lät alltför mästrande. Jag har (hittills) ägnat ett halvt yrkesliv åt termodynamik i olika tillämpningar. Efter några år får man en känsla för hur det fungerar, inte alltid så att man på anmodan kan backa upp sina påståenden med ovedersäglig teori. Lite som en erfaren svetsare. Jag kan till exempel en hel del svetsteori, men kan inte lägga en vettig svetsfog. Man måste jobba med grejorna för att få känslan.
 
  • Gilla
  • Älska
Acora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.