Är vattenröret i väggen som går till en duschblandare i ett hus från 2000 ett prisolrör? (Jag tycker det ser ut som ett prisolrör med tanke på böjen)

Finns det andra vita plaströr som bara är plast (försöker man skala ett sådant blir det blött :) )?

Tänkte skala av plasten då jag antog det var ett prisolrör men började tveka då det slog mig "att hur vet jag om det är ett prisolrör eller ej?".

Det vita röret är 20,2mm utvändigt vilket verkar stämma om kopparöret invändigt är 15mm:

https://www.rinkabyror.se/artikel/prisolror-12-mm/
 
  • Vit plastvattenrör synlig genom öppning i vägg, möjlig fråga om prisolrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har svårt att se vad det skulle vara om det inte är prisol. Ett Pex rör kan inte böjas på det viset, möjligen Alupex. Men man drar inte 20mm rör till en blandare.

Varför undrar du?
 
Jag ska kapa röret. Och sätta dit ett T-stycke för att koppla in en vattenutkastare ute.

Behöver då skala prisolröret för att mäta dimensionen på kopparröret för att köpa rätt T-stycke.
 
Det är direkt olämpligt med en koppling där.
Du får hitta ett bättre ställe att koppla in dig på.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Skall du ha en koppling där så måste du dels ha en inspektionslucka, dels göra utrymmet i väggen vattentätt med skvallerör ut i lämpligt rum.
 
  • Gilla
josa100
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Skall du ha en koppling där så måste du dels ha en inspektionslucka, dels göra utrymmet i väggen vattentätt med skvallerör ut i lämpligt rum.
Det hade jag tänkt att ordna exakt som du säger.
 
För övrigt roade jag mig på jobbet med att läcksöka klämringskopplingar med helium och mass-spektrometer i en vakuum maskin. Kopplingar som man trodde var täta baserat på hur hårt de var dragna var inte helium täta (dock säkerligen vattentäta). Blev dock helt heliumtätt då de drogs åt.
 
  • Gilla
njonas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.