Hej!
Jag köpte ett hus byggt -83 med mekaniskt drag. Hela grejen sitter bakom ett köksskåp och nu i samband med att det var dags att börja planera nya köket så inser vi att nuvarande placeringen enbart krånglar till det för oss. Vi skulle behöva flytta fläkten 15cm åt vänster men jag vet inte vad den här plåtlådan innehåller eller vart luften tar vägen. Grannen har tagit bort själva återvinningsdelen och satt någon annan del uppe i en kattvind istället, detta är en lösning som jag i första hand inte är intresserad av, jag rådfrågade ventilationskillen som rengjorde allt och han rekommenderar att ha kvar återvinningen samt att ha kvar hela saken i köket.

Så går det att skruva loss den här saken och flytta på den 15cm? Måste man anlita någon? Dyrt? Brorsan är snickare så den vanan finns.

Bifogar bild på eländet ifall jag benämner något fel.
Med vänlig hälsning

Mekanisk ventilationsenhet inbyggd bakom köksskåp med teknisk ritning och varningsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mekanisk köksfläkt från 1983 installerad bakom ett öppet köksskåp med ritning och etiketter, diskuterar flyttning 15cm åt vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glömde fråga vad denna typ att fläkt ens heter...svårt att planera kök utan att veta vad det är för fläkt.
 
tommib
De där kallas väl ofta för kryddhylleaggregat.

Jag hittar så här i all hast inte manualen till just den modellen men det borde gå att flytta 15 cm, speciellt om ni har plats i bjälklaget för att sätta vinklar på rören.
 
tommib tommib skrev:
De där kallas väl ofta för kryddhylleaggregat.

Jag hittar så här i all hast inte manualen till just den modellen men det borde gå att flytta 15 cm, speciellt om ni har plats i bjälklaget för att sätta vinklar på rören.

Den ska flyttas 15cm närmare själva luft "utgången" som sitter på fasaden. Om det har någon betydelse. Ingen aning om hur det ser ut varken bakom eller över plåtlådan nu. :-/
 
tommib
Svårt att ge några råd utan att veta just de förutsättningarna. Du får helt enkelt riva runt och titta hur det ser ut.
 
Ser ut att vara ett FTX-aggregat, dvs in och utsug av luft samt värmeåtervinning från inneluften.
En nyare modell av Bachos "Minimaster".

En pryl som är lite mer komplex än en vanlig köksfläkt.
 
E exerg skrev:
[länk]
Det är det som ev händer ovanför aggregatet som kan vara lite trixigt.Rör o slangar blir gärna till ett stort trassel om utrymmet är begränsat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.