Jag funderar fortfarande på att skaffa en robotklippare. Efter en liten inventering har jag konstaterat att jag har upp till 80% lutning på slänterna som jag klipper i nuläget. De värsta går nog att bygga om lite men det är mycket som är runt 60% och det behöver jag hantera. Jag tittar på en automower 420 då den klarar mer lutning än 315, men det är fortfarande bara 45%. Så vad händer när lutningen blir större? Om den slirar ner och vänder så är det hanterbart, den hittar nog upp på något ställe. Men finns det risk att den kör fast eller ställer sig och larmar för vinkeln? Eller t.o.m. rullar runt?

Dessutom finns det terrängkit, är det något man bör köpa direkt eller provar man utan först?

Vad jag kan se finns det ingen seriös tillverkare som specar mer än 45% lutning, men om ni har förlag på någon som är riktigt bra på detta så tipsa gärna.
 
Våran Worx som jag köpte 2015 (tror den hette 796 eller ngt liknande) rymde när lutningen blev för stor för den, gissningsvis 20-30 % men trångt och nära muren, den hoppade ner ca 50 cm så jag gav bort den till min son istället och köpte en Klippo utan självdrift istället och den rymmer definitivt inte. Lycka till med en robot :D
 
Stickan56
Det går inte att bara att prata om slänter utan att ta ta hänsyn till vad som är nedanför slänten.
Klipparen måste ha plats att vända nedanför slänten. Är det sedan blött i gräset så funkar det sämre.
Bäst är om det går att stänga av branta partier och köra runt.

Stickan
 
Jag "försökte med allt" nedanför slänten, men det blev aldrig riktigt bra som sagt var. Fördelen blev ju istället för min son som slapp köpa en egen :rofl:. Jag tror också att man får "vad man betalar för". Jag var nog för snål mot mig själv.:worried:
 
Stickan56
Bono_R bonor skrev:
Jag var nog för snål mot mig själv.
Det är stort att erkänna det, inte många som gör.:)

Stickan
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Så, under förutsättning att det finns svängrum nedanför så är det en liten risk att roboten fastnar, även om det är betydligt brantare än specat?
 
Kan nog vara så, min son har gott om tomt efter sina slänter så förhoppningsvis fungerar den bättre hos honom
 
Stickan56
J Jonas L 84 skrev:
Så, under förutsättning att det finns svängrum nedanför så är det en liten risk att roboten fastnar, även om det är betydligt brantare än specat?
Nej, om slänten planar ut så finns det en chans att den tar sig upp förutsatt att den inte börjar slira.
45% kräver nog bra förhållanden. Kan den inte vända (börjar slira) tror jag inte den klarar en 45% slänt. Jag hade en slänt utanför begränsningsslingan där jag tvingades sätta upp ett hinder, för när det var blött kunde hon halka ned för slänten och utanför begränsningsområdet.

Stickan
 
Redigerat:
Ett litet påpekande att 45% angiven lutning är ung. 25°, eller stigning på 45cm/m.

Ingen vanlig klippare fixar 45° lutning som då motsvarar då 100%, eller stigning på 100cm/m.
 
  • Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
Mysman Mysman skrev:
Ett litet påpekande att 45% angiven lutning är ung. 25°,
Slarvigt av mig men nu rättat.

Stickan
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Husqvarnas klippare. Åtminstone 310 och uppåt vänder innan slingan vid större lutningar. Vet inte exakt vid vilken lutning. Men för att minimera risken att fastna vid kanten när den normalt stannar och backar och svänger. Så svänger den runt likt en Worx klippare när den känner att begränsningstråden närmar sig.
 
Har en Husqvarna 430X och rätt branta lutningar med gott om plats nedanför. Tomten slutar åt det hållet så det gör inget om den inte kommer hela vägen upp. Insåg att det är 45% + ( snittet är rubt 45% men det finns brantare partier) när jag köpte klippare men ville ändå chansa.
430X löser det i sig, inledningsvis slog den över på rygg kanske en gång per vecka, sedan jämnade jag av sluttningen så det blev mindre guppigt. Efter det kan den köra obehindrat, tror inte det blir stopp mer än en gång per månad numera( av liknande orsak).
Däremot nöter det för hårt på gräset. Efter vändningar högst upp och den ska ned igen kasar hjulen när den försöker hålla nere farten vilket nöter bort gräset. Är sannolikt värre när det är blött i gräset. Slutade med att jag drog en ny slinga och handklipper sluttningen.

Det finns att köpa ett terrängkit med tyngre framhjul och kraftigare mönster på bakhjulen.
Det är anledningen till att jag kollar forumet nu, tänkte se vilka erfarenheter som finns av det.
 
  • Gilla
Robster
  • Laddar…
Stickan56
A AAKEE skrev:
Det finns att köpa ett terrängkit med tyngre framhjul och kraftigare mönster på bakhjulen.
Tyngre framhjul ingår vad jag kan se inte i terrängkitet, bara crosshjul och hjulborstar.

Stickan
 
Tackar, detta ger mig mer kött på benen. Att avgränsa slänterna känns svårt då de är en ganska stor del av ytan. Det som är positivt är att samtliga slänter har klippbar gräsmatta under sig. Så det är egentligen mest att fundera på om man ska handla en automower 420 eller stå ut ett tag till och hoppas att någon tillverkare får tummen ur och gör en 60%-maskin.

Förresten, lite intressant är att Husqvarna har en reklamfilm på sin sida som visar en väldigt lutande gräsmatta, den borde vara mer än 50% (kolla grillen). Dessutom klipper de ända ut till en kant med fall, vilket inte är enligt instruktionen. https://www.husqvarna.com/se/produkter/robotgrasklippare/
 
@stickan: Tackar, det stämmer. Mindes fel, det var drivhjulen som är tyngre.

@jonas: Jag upplever det som att det Husqvarna anger ska fungera på riktigt, så det är inte bara säljvärden ur en broshyr. Lär innebära att det finns lite marginaler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.