Hejsan

Jag har en idé som jag tänkte höra med er om.


Lite bakgrund:

Vi har halv källare på vårat hus, andra halvan är torpargrund.
Väggen i källaren som vetter mot torpargrunden är vanlig hålsten.

Det läcker således en massa värme ifrån källaren till torpargrunden, vilket ju bidrar till att hålla den torr och fin. Så långt allt väl.


Nu till idén:

Då vi har FTX-ventilation så funderar jag på att dra tilluftsröret genom torpargrunden för att på så sätt ta till vara lite av värmen genom att "förvärma" luften som kommer in i huset.

I mina öron låter detta kanon, hur låter det i era?


MVH

Kalle M
Floda
 
Jodå Men det är väl samma problem med kaminer som man tar tilluften från torpargrunden. Du kommer dra in kalluft med risk för ev.frysning av vattenrör och kallare golv.

Har ingen erfarenhet själv av detta men det är vad jag hört i samband med att jag installerade kamin.
 
Vet inte om dom andra har missförstått dig men:
Om jag tolkat dig rätt tänker du inte tra uteLUFTEN utan uteluftsRÖRET genom grunden ?
Om du gör det tänk på att eventuell fukt i grunden kommer kondensera på röret vinter tid och droppa ner på "marken" (eller om oturen är framme rinna in i någon byggkontruktion).

Sedan är frågan hur mycket "värmeeffekt" det blir av det ?
Och börjar du kyla torppargrunden förlorar du lite det goda du hade innan med en torr och lite varm torpargrund.
 
Tjena Frittdrag

Du har helt rätt, min tanke är ju att göra en jättestor värmeväxlare i grunden, inte att ta själva luften därifrån.

En kompis på jobbet har just gjort detta, jag får väl invänta resultatet efter vintern.


MVH

Kalle M
 
T
Försök att räkna på hur mycket värme som läcker ut mot hur stark nerkylningsprocessen blir med denna idé.
Med tanke på att du rör dig runt 600m3/tim eller mer på FTX borde kylningsprocessen överstiga värmeläckaget, rejält och du får då också kondensering på köpet som droppar där, jag tror inte att din källare läcker så mycket, och gör den det har du förmodligen några ventilöppningar som går ut i torpargrunden och då gäller det att se upp med fuktskador genom kondensering.
 
Ny här, så, hej! :)
Håller just nu på med grunden till mitt hus. Var och diskuterade VVS-planeringen förra veckan och frågade då om möjligheten att kyla luften som jag kopplar till mitt ventilationssystem. VVS-planeraren rekommenderade då istället för att anskaffa någon kylanläggning att istället dra röret för in-luften genom ett rör i marken. Röret skulle vara 25 meter långt under marken (helst på skuggsida) och gå på 80 cm's djup. Röret bör ha lutning och ett hål för att leda ut kondensvatten. Under kondenshålet dras sedan ett drenäringsrör som leder bort vattnet. Änden av röret kommer sedan självklart ovanför markytan.
Enligt planerarens egna erfarenheter skulle jag en varm sommardag få in 15 gradig luft att kyla med och under vintern skulle luften vara ca. 0 grader.

Frågan jag själv har om detta är vad ni tror om risken för mögel i röret. Jag blev varnad för detta system på "järnaffärn", men då kände inte jag till det där kondenshålet och knappast de heller. Nu undrar jag om någon här har erfarenheter av detta. Tänkte börja spola röret varje år med vatten (så gott det går) för att på så sätt eliminera risken för mögel, men frågan är om detta är tillräckligt.
 
GSa skrev:
Frågan jag själv har om detta är vad ni tror om risken för mögel i röret. Jag blev varnad för detta system på "järnaffärn", men då kände inte jag till det där kondenshålet och knappast de heller. Nu undrar jag om någon här har erfarenheter av detta. Tänkte börja spola röret varje år med vatten (så gott det går) för att på så sätt eliminera risken för mögel, men frågan är om detta är tillräckligt.
Borde de inte gå att dra röret som ett U så att luften kommer in i huset först o genom ett filter innan de går ut under marken.. ::)
 
jag är (som bekant) vän av U-rör i marken och/eller att ha två intag, sommar på skuggsidan och vinter på soligaste skrymslet + ett bra FTX aggregat (motström eller roterande vvx med bra luftfilter)

men det är klart att "järnafffären" förespråkar någon typ av maskin ::) - men få äro de försäljarna där som har kunskap/grund för sina påståenden

men som du ser av tempexemplen så får du 2 bra effekter med en mycket enkel lösning

kondenseringen startar normalt vid under 10 C med undantag av ev några riktigt fuktiga sensommar/höstdagar
och så kall luft skall du inte blåsa in ändå i huset för då får du, förutom obehag, kondproblem på andra ställen

Däremot riktigt att göra en inspektions och möjlighet till rengöringsbrunn, ev med dränering
dräneringe eller ej beror på material och längd rör och flöde, dvs hur väl det kyler och vilka kondensatmängder det blir
troligen räcker det med "några borrade hål" om marken annars är torr därunder
spolning rengöring kräver dock möjlighet att få bort större mängder

rengöring/behov: här skulle det vara bra med lite erfarenheter, ty det finns folk som gjort såhär men jag har ej feedback
annars är vanlig klorin mycket effektivt mot ev mögel och det finns enkla/billiga rundspolingsmunstycken både för trädgårdsslang och högtrycksspruta,
alltså i avsaknad på noggranna beräkningar och erfarenheter så hänglsen och livrem är max 45 graders böjar, svag lutning, rengöringsmöjlighet, enkel dränering, ett material som tål klorin (men det är temporärt så "allt" duger)

men blir det mögel? - varför det om det hela tiden ventileras- jag är tveksam
nåt filter först och torrengöring kanske räcker

att förvärma gm rör i torpargrunden är inte bra, som nämnts
 
Tackar Yondalar för ett utförligt svar. Känns som jag kan sova lugnt igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.