Hej,

Har köpt mig och flyttat in till ett renoveringsobjekt. Har skissat lite förändringar på planlösning bl.a. så nu vänder jag mig till er för lite tankar och idéer, främst gällande en ev. skjutdörr från hallen in till sovrummet men ser ni något annat gott så säg gärna till! Bostaden är 35kvm men hoppas få plats med allt. Väggarna jag flyttar/påverkar är inte bärande (bara gips).

Originalritning (ej exakta mått)


Min plan (korrigerade, exakta mått samt flytt av väggar mellan sovrum och vardagsrum samt kök och hall)


Så här tänker jag, vardagsrummet har ett stort potential att bära upp en ramspänd projektorduk samt högtalare på var sin sida och det vore synd att gå miste om den möjligheten, väggen mot soffan är ca 250-260cm bred. Taket går lite snett så en duk som hissas ner får inte plats om man sätter soffan åt andra väggen.

Det jag tappar med dörralternativet är det mysiga att gå till sovrummet via vardagsrummet istället för att passera hallen. Det andra är att en skjutdörr kanske inte är fullt så mysig att ha? Detta har jag ingen tidigare erfarenhet av alls men tänker mig en skjutdörr som sitter i väggen, helst ej utanpå monterad.
Ev. oljud från trapphuset (bor på översta våningen så det är marginellt), kanske kan ljudisolera skjutdörren?
Någon som har erfarenhet av två st svängdörrar såpass nära varandra? Max 60cm om den öppnas in mot sovrummet annars 70cm om den öppnas mot hallen / köket.

Jag bor själv för närvarande men lösningen skall fungera för två vuxna också. Sätter jag igen väggen kan lösningen fungera kortsiktigt vid ev. ekonomisk kris och skenande räntor med en inneboende.
Har sällan fest eller större middagar så en större matplats har prioriterats ner. Datorplatsen används flitigt och där finns en fin utsikt, synd vore att inte ta tillvara på utsikten så mycket som möjligt.

Några idéer eller förslag?
 
  • Handritad skiss av planlösning för en bostad med föreslagna ändringar av rum och skjutdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning med användarens anteckningar om renoveringsidéer, inklusive skjutdörr och rumsmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
S SilverNisse skrev:
Datorplatsen används flitigt och där finns en fin utsikt, synd vore att inte ta tillvara på utsikten så mycket som möjligt.
Bara det inte blir så ljust att du inte ser något på skärmen.

S SilverNisse skrev:
Ev. oljud från trapphuset (bor på översta våningen så det är marginellt), kanske kan ljudisolera skjutdörren?
Bättre att isolera mot trapphuset med tät säkerhetsdörr och eventuellt ett tjockt draperi för.

Ett dörr med bredden 60 cm fungerar men det känns smalt, vi har ungefär 61 cm mellan dörrkarmarna till badrummet (precis så tvättmaskinen gick in.

En skjutdörr gör väggen tjockare. Kolla hur tjock en pocketkarm är jämfört med vad du har mellan gipsskivorna idag.

Kan du hänga om badrumsdörren så att den öppnas åt andra hållet?
 
Dörrars mått anges alltid i karmyttermått, så en dörr som är 60 bred har en fri öppning på 50cm om dörren kan öppnas 180°, om dörren bara kan öppnas 90° så blir det fria öppningsmåttet 47cm.
Dörrbladet på en dörr är 8cm mindre än karmyttermåttet. Karmyttermåttet är egentligen ca 1cm mindre än vad som anges.
Egentligen anges dörrar och fönster i modulmått, tex 9*21 som motsvarar 90*210.

Om dörrbladet kan sticka ut 63cm vid 90° öppnande så fungerar en 70-dörr precis.
 
Var har du tänkt förvara städmaterial mm som idag är tänkt att förvaras i garderoben (ST) i hallen?

Var har du tänkt förvara höst-vinter-vår-ytterkläderna sommartid?

Hur går VA:t till diskhon idag?

Hur går imkanalen till köks(fläkten/kåpan) idag?

VA:t & imkanalen tillhör fastighetsägarens ansvar, det är inte säkert att du får röra den biten.

Elen är en bit där du kanske får göra ändringar (med hjälp av elektriker förstås), men det kan också ligga på fastighetsägarens ansvar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bara det inte blir så ljust att du inte ser något på skärmen.


Bättre att isolera mot trapphuset med tät säkerhetsdörr och eventuellt ett tjockt draperi för.

Ett dörr med bredden 60 cm fungerar men det känns smalt, vi har ungefär 61 cm mellan dörrkarmarna till badrummet (precis så tvättmaskinen gick in.

En skjutdörr gör väggen tjockare. Kolla hur tjock en pocketkarm är jämfört med vad du har mellan gipsskivorna idag.

Kan du hänga om badrumsdörren så att den öppnas åt andra hållet?
Bra tankar, tack! Ska kolla på tjockleken, om väggen måste breddas så blir det in mot hallen.

Kanske är det bättre att hänga om badrumsdörren och sätta en större till sovrummet som öppnas ut mot hall och "kök" och då även öppnas nästan helt 180, så det blir enklare att få in säng och dyl där. Öppnas båda dörrarna "utåt" så kanske man inte känner av krockrisken på samma sätt. Dessutom blir det tystare än en skjutdörr.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Var har du tänkt förvara städmaterial mm som idag är tänkt att förvaras i garderoben (ST) i hallen?

Var har du tänkt förvara höst-vinter-vår-ytterkläderna sommartid?

Hur går VA:t till diskhon idag?

Hur går imkanalen till köks(fläkten/kåpan) idag?

VA:t & imkanalen tillhör fastighetsägarens ansvar, det är inte säkert att du får röra den biten.

Elen är en bit där du kanske får göra ändringar (med hjälp av elektriker förstås), men det kan också ligga på fastighetsägarens ansvar.
Tack för tankarna och infon ang. dörrarna. Då blir det tydligare med modulmått i fortsättningen

Kommer få bort nästan 15cm från schaktet längst ner så förvaringen på 80x60 kommer kunna vara 90x60 alternativt längs långlinjen, då kanske 100x50. Hoppas få plats med allt städ , verktyg och dyl där.
Annars ligger ett stort förråd på samma våning men för städgrejer vill man nog ha det enkelt tillgängligt.

Kläderna hamnar nog i förrådet, för hatthyllan blir max 80cm

VA:t strax nedanför där diskhon är på första bilden, planerar att låta den ligga kvar men då tar upp en liten plats i hörnet, synd men tror den lilla biten inte kommer vara i vägen för matplatsen.

Imkanalen går via rör till fläkten som sitter ovanför spisen idag, rören går "utanpå" väggen så tänkte förlänga röret till nya platsen bara. Liknande rör går till samma ställe från badrummet genom hallen.


Diskbänken får inte plats enligt tidigare plan (pga schaktet) så har flyttat den till precis nedanför diskhon, en liten 45cm bred sak. Så behöver nog inte dra så långa rör längre.
 
BirgitS
S SilverNisse skrev:
Kommer få bort nästan 15cm från schaktet längst ner
Det behöver du nog tillstånd för från styrelsen. Schaktet ser ut att vara så brett att det inte räknas in i lägenhetens boyta.
Samma sak med tillstånd gäller öppningar mot kattvind, det innebär att du utökar lägenhetens yta och borde egentligen leda till att andelstalen i föreningen ändras och därmed annan fördelning av avgifterna till föreningen.

Räcker det inte med 160 cm säng?
Det ger ju rätt mycket extra utrymme i sovrummet och några år brukar man väl kunna sova två med den bredden.
 
ang din dörr, vi köpte en vanlig furudörr med två "speglar" och bad om att man skulle dela dörren "på höjden". Satte sedan tre gångjärn, ett i varje "regel" som går tvärs över dörren. Och detta gjorde att vi kunde öppna och stänga dörren då vår säng stod "betydligt närmare öppningen än 60 cm. Vi slapp också att ändra väggar etc. Tyvärr har jag ingen bild f.nv. men hoppas du förstår hur vi gjorde.

Annars kan du kanske göra så här: https://www.byggahus.se/forum/threads/var-hittar-jag-denna-skjutdoerrskonstruktion.318398/
 
Enklaste är ju att vända på det och sätta projektorduken så den täcker för sovrumsdörren.

Det finns också smidiga vikdörrar som man kan ha om skjutdörren inte får plats i väggen, alternativt extern skjutdörr. Mot trapphuset kan man ha dubbla dörrar om det låter mycket.

Är det bara fönster vid datorplatsen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enklaste är ju att vända på det och sätta projektorduken så den täcker för sovrumsdörren.
Tydligen problem med snedtaket då:
S SilverNisse skrev:
Taket går lite snett så en duk som hissas ner får inte plats om man sätter soffan åt andra väggen.
Det vore kanske bra med foton på hur det ser ut i verkligheten och inte bara en ritning. Det går kanske att lösa uppsättningen av projektorduken mot sovrumsväggen så att du slipper bygga om så mycket bara för få upp en projektorduk.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det behöver du nog tillstånd för från styrelsen. Schaktet ser ut att vara så brett att det inte räknas in i lägenhetens boyta.
Samma sak med tillstånd gäller öppningar mot kattvind, det innebär att du utökar lägenhetens yta och borde egentligen leda till att andelstalen i föreningen ändras och därmed annan fördelning av avgifterna till föreningen.

Räcker det inte med 160 cm säng?
Det ger ju rätt mycket extra utrymme i sovrummet och några år brukar man väl kunna sova två med den bredden.
Det stämmer men kattvindarna vågar jag nog inte på mig själv, tror kanske det tillomed behövs bygglov för det? Just nu ser jag inte att kattvindarna är värt besväret, men kanske får plats med hyfsad förvaring då de börjar rätt så "högt".

180 säng måste det vara, sovit för många år med 160 nu men det kostar mycket utrymme helt klar
 
Bono_R bonor skrev:
ang din dörr, vi köpte en vanlig furudörr med två "speglar" och bad om att man skulle dela dörren "på höjden". Satte sedan tre gångjärn, ett i varje "regel" som går tvärs över dörren. Och detta gjorde att vi kunde öppna och stänga dörren då vår säng stod "betydligt närmare öppningen än 60 cm. Vi slapp också att ändra väggar etc. Tyvärr har jag ingen bild f.nv. men hoppas du förstår hur vi gjorde.

Annars kan du kanske göra så här: [länk]
Menar du en typ av "saloon" dörr nu?
https://img.etsystatic.com/il/5f1aaa/1129889277/il_570xN.1129889277_gqqp.jpg?version=0
 
Nej, Tänk att du delar den på höjden (alltså att det blir som en pardörr när den är delad) fast varje del blir 35-40 cm bred beroende på totalmåttet 70-80 cm. Och att du sätter de extra tre gångjärnen i mitten. Det fungerar alldeles utmärkt men när vi byggde om så "satte vi dit en vanlig dörr" istället på en annan plats i väggen.
 
  • Gilla
SilverNisse
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enklaste är ju att vända på det och sätta projektorduken så den täcker för sovrumsdörren.

Det finns också smidiga vikdörrar som man kan ha om skjutdörren inte får plats i väggen, alternativt extern skjutdörr. Mot trapphuset kan man ha dubbla dörrar om det låter mycket.

Är det bara fönster vid datorplatsen?
Jo som BirgitS sa så pga snedtaket bli projektorduken en aning för liten, kanske kan funka om jag sänker dörrens höjd och fäster duken på väggen men känslan av en ramspänd duk är också mycket högre än en rullgardin.

Vikdörr hade jag inte tänkt på, kan vara intressant!

Fönster finns i sovrum också som sitter i snedtaket och ganska högt, så G. därinne bli av en lite lägre sort.
 
Bono_R bonor skrev:
Nej, Tänk att du delar den på höjden (alltså att det blir som en pardörr när den är delad) fast varje del blir 35-40 cm bred beroende på totalmåttet 70-80 cm. Och att du sätter de extra tre gångjärnen i mitten. Det fungerar alldeles utmärkt men när vi byggde om så "satte vi dit en vanlig dörr" istället på en annan plats i väggen.
Ah! Smart! Ja, det låter som ett mycket intressant alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.