Hej kära folk!

Har ett hus från 1968 med källare/gillestugan. Pannan är borta och bytes mot bergvärme. Befintlig ventilation=självdrag med friskluftsventiler i varje rum i källarplan. Inga friskluftsventiler på övervåningen. Det går 3 frånluftskanaler från badrum(övre), badrum(källare), tvättstugan(källare) som går ihop och upp till taket. Se bilden. Jag är medveten vad kanalerna är gjorda av ;) Finns också ett separat frånluftskanal från köket till taket (tyvärr har ingen bild).

Jag tänker ersätta självdraget med mekaniskt frånluftsventilation bestående av följande:
- Sätta friskluftsventiler i varje sovrum och vardagsrum på övervåningen.
- Ta bort befintliga vent. kanaler och ersätta med moderna.
- Sätta på takfläktar.
- Jag vill inte ha FTX!

Tänker jag rätt så här lång eller finns det kardinala fel?

Min fråga är nu såhär. Ska man dra ett separat rör från badrum(övre) , bardum(källare), tvättstuga(källare) till taket och sätta på takfläktar (3 stycken, Vilpe/Östberg?) på varje eller kan man koppla ihop några kanaler och ha ett fläkt till t.ex. badrum(övre) , bardum(källare) och ett till tvättstuga?



/B
 
  • Ventilationskanalernas öppningar på ett tak med spindelnät och löv, sett ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla frånluftskanaler på hustak med synligt slitage och spindelnät, delvis snötäckt mark i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för snabb svar @TotalControl ! Hur kan jag koppla till olika rum till en och samma rör ? Är det typ en T koppling?

Finns det för och nackdelarna vart ska man placerar takfläktarna i relation till det rummet de servar? T.ex. Från badrummet i boplan kan jag dra rakt upp till taken eller måste det ta en omväg och slingra till sydsidan av taket?

/B
 
Yepp T bara. Ju färre krökar ju bättre. Ju större dimension på spiron ju bättre.
Kan rekommendera soliduct. Där finns det bra guidelines om montering.

På boplan har jag dragit rakt upp på taket kanske 2 meter. Där har jag lite för högt ljud från ventilen/kanalen. Ska installera en ljuddämpare där sen. Men vet inte om det kommer att hjälpa.
Men ventilationen blev sjukt bra. En stor skillnad mot självdraget tidigare.
 
  • Gilla
bortek
  • Laddar…
Måste fråga en sak till. I gillestugan/källaren är det nu (juni) +17 grader konstant och 55% fuktighet. Temperaturen ut på dagen är över +22 grader, (senaste vecka +25). Om takfläkten är igång helated och pumpar ut luften så kommer in ny varm(!)luft in i källare genom tilluftsventiler och sen träffar den kalla ytor och kommer det givetvis att kondensera, eller hur?

Är detta normalt eller hur undviker man detta?
 
Varm luft vandrar alltid mot kall luft. Har du kallare i källaren, än utomhus, kommer den varma luften utifrån att söka sig in genom tilluftsventilerna. Takfläkten cirkulerar bara luften.
 
Jag förstår det. Men är det inte ett problem som jag beskriver ovan att det blir kondens?
 
Det är nog inget större problem, ifall du inte har organiska material i källaren, som t ex träpanel på väggarna.
 
jo jag gar faktiskt såna träpanel i gillestugan längs vägen , av nån hård träd :) Nån gång kommar jag ta bort de men inte nu.

Kan vi blanda in lite teori här? Varm luft kommer in i kall källare , vad hände med luftfuktigheten, kommer den vara samma som säg innan varmluften kommit in eller kommer den öka ?
 
Varm luft innehåller mer fuktighet än kall luft. Luftfuktigheten kommer att öka.

Saxat från SMHI: "Relativ luftfuktighet. Den relativaluftfuktigheten beskriver mängden vattenånga i luften vid en viss temperatur i förhållande till den maximala mängden vattenånga vid samma temperatur. Ju varmare det är desto mer vattenånga kan förekomma. Den relativa luftfuktigheten uttrycks vanligen i procent."
 
Kanon! Tack för förklaring.
 
Ute just nu har vi 40% RH @ 30°, i vår källare är det; - gillestuga 56% @ 20,5° (tilluft (FTX)) - förråd 60% @ 19° (just nu mer eller mindre utan ventilation pga ombyggnad), vi har ingen fuktutfällning på några väggar, däremot så får vi ibland fuktutfällning på kallvattenledningarna

"Fukt - Absolut och Relativ Fuktighet, Välkommen att ta del av vår fuktskola"
"Ljungby Fuktkontroll & Sanering"
http://www.lfs-web.se/fukt.htm
 
bortek bortek skrev:
Måste fråga en sak till. I gillestugan/källaren är det nu (juni) +17 grader konstant och 55% fuktighet. Temperaturen ut på dagen är över +22 grader, (senaste vecka +25). Om takfläkten är igång helated och pumpar ut luften så kommer in ny varm(!)luft in i källare genom tilluftsventiler och sen träffar den kalla ytor och kommer det givetvis att kondensera, eller hur?

Är detta normalt eller hur undviker man detta?
Vi har värmen på i vår källare året om, på vintern brukar vi har 21 grader, nu har vi höjt till 22.
På våningen ovanför har vi 24-25, om tempskillnaden blir för stor så känns det fuktigt i vår källare.
 
Hos mig är det just nu
Ute: 35% RH @ 28°
Källare: 57% RH @18°
Övervåning: 37% RH@27°


Det här börjar blir intressant. Tack! Jag försöker bygga en sorts uppfattning i mitt huvud. Om varm luft(övervån) tycker om att vandra till kall luft(källare) varför inte blandas varmare fult från övervåningen till källarvåning genom en trappa? eller den kanske gör det?

Och en till för fallet med mekaniskt frånl. ventilation: Är det inte bra att ha två separata takfläktar , för varje våning, då kan man skapa olika undertryck på över och nedre våningen och därmed kunna kontrollera olika undertryck på varje plan ?

En graf som visar relation mellan ökad RH i källare och ute temp sedan April. Man ser tydligt att ute temp ökar samtidigt som RH i källare också ökar.
Graf som visar sambandet mellan relativ luftfuktighet (RH) och temperatur inuti och utomhus över tid.
 
Varm luft stiger, så den varma luften på övervåningen kommer aldrig självmant ner till markplan ännumindre ner till källaren.

Utsugande luft ska tas från ”dom sämsta” ställerna/rummen.

Hela källaren förutom gillestuga är normalt ”sämre” än resterande delar i huset (förutom badrum, kök, etc).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.