Har en fråga inför ommålning av verandan. Det finns kraftiga torksprickor i stolparna. De har vid renoveringen på 70-talet blivit ifyllda med någon gulaktig massa, som har trillat ut. Ska vi fylla igen dem med något och i så fall vad? Eller behövs det inte, ska man kanske bara måla in med färg där?
 
  • Veranda med trästolpe som har torksprickor, tidigare fyllda med gulaktig massa, och stege i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först grundar du med linoljefärg. Sen trycker du in vanligt fönsterkitt i sprickorna. Mellanstrykning och slutstrykning med linoljefärg. Klart.
Så var det gjort på min veranda på de delar som var från c:a 1900. Mina stolpar är betydligt yngre och där fick jag skrapa ur den hemska fogmassan innan jag fyllde på med kitt.
 
Mikael_L
Och visst borde traditionellt linoljekitt vara det rätta valet här i så fall?
(Det där som fåglar ibland äter av, pickar loss kittet från fönsterbågarna ... ;))

https://www.dinbyggare.se/linoljekitt-det-traditionella-fonsterkittet/


Men annars finns det väl många moderna produkter som är baserade på akryl eller annat påfund. Jag gissar att ett linoljekitt är ett bra val om stolpen sen ska målas med linoljefärg.
Kolla i länken, där stod det att kittet ska antingen målas inom 24 timmar eller så måste man vänta några veckor på att det torkar helt.
 
Kanske kan vara värt att olja in stolparna ordentligt först? Rå linolja, sedan grunda med linoljefärg, linoljekitt och till sist stryka färdigt med färg.
 
Tack för era svar!
Ja det får bli inköp av mer linoljekitt då. Ja det är kanske läge att olja först för nu är ju dessa stolpar så snustorra som de kan bli.
Tack för länken Mikael_L. Tar till mig tipset att man kan förvara kittet i frysen. Men det där med 2-3 veckor, hmm det har jag nog syndat mot när jag målat fönster, och målat när jag tyckt det var någorlunda torrt på ytan. Men tror du att detta gäller även med linoljefärg? Tänker att om man målar över med typ plastfärg så kan det ju förstås hända saker under färglagret, men linoljefärgen andas väl (och har samma bas som kittet)?
 
Om du ska grunda med ren linolja eller inte beror på vilket fabrikat av linoljefärg du använder. Följ tillverkarens instruktioner.
Ja linoljefärg och linoljekitt har samma "bas". Vad som kan hända om man målar på kittet vid fel tidpunkt är att de hamnar i olika fas i torkningen och då kan kittet bli skrynkligt.
Det går också att använda linoljespackel som torkar på 1h.
Mvh Andreas
Butiken Traditionell Byggnadsvård
www.byggnadsvård.com
 
Varför dkulle fabrikatet påverka vad som är lämpligt. Det är snarare förutsättningarna man måste ta hänsyn till. De där stolparna tycker jag ser ut att må bra av lite olja i botten.
 
Använd inte ren linolja utan kör med halvolja. Den tränger in bättre. Med ren linolja riskerar du att ytan blir så fet att kitt och färg inte fäster.
 
Ja, halvolja borde jag kanske tagit, men nu blev det rå linolja. Kan väl inte tro annat än att detta sögs in då det är så torrt. Sedan har jag grundat med grundfärg i sprickorna, blandad enligt Ottossons recept. Och nu tänkte jag kitta.
Nu nämner någon linoljespackel. Rubinol har jag använt inomhus. Kan man använda det utomhus också?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför dkulle fabrikatet påverka vad som är lämpligt. Det är snarare förutsättningarna man måste ta hänsyn till. De där stolparna tycker jag ser ut att må bra av lite olja i botten.
Ja det är en kombination av fabrikat och förutsättningar att ta hänsyn till. Som redan nämnts nedan så kan ytan bli för fet att måla på om man väljer ett fabrikat som har en fet grundfärg samtidigt som det dessutom har strykits med en linolja först.
 
H Hellenbol skrev:
Ja, halvolja borde jag kanske tagit, men nu blev det rå linolja. Kan väl inte tro annat än att detta sögs in då det är så torrt. Sedan har jag grundat med grundfärg i sprickorna, blandad enligt Ottossons recept. Och nu tänkte jag kitta.
Nu nämner någon linoljespackel. Rubinol har jag använt inomhus. Kan man använda det utomhus också?
Ja du kan använda Rubinol utomhus. Det är vad jag själv brukar rekommendera till kunderna.
 
Rå linolja har mycket god inträngingsförmåga.

Med tanke på hur torr den stolpen är så är det nog lämpligt med lite extra olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.