Hej,

Någon som kan / har gjort / vet någon som gjort / tror sig kunna göra om en krypgrund (c:a 80cm höjd) till fullhöjds källare?? ;D

Det är ett ovanligt och säkert svårt moment... Men det borde väl inte vara värre än att byta syllar, eller?? Man måste säkert avlasta huset, gräva utav attan, kanske mura en ny vägg (innanför den befintliga?), gjuta platta och så vidare.
Huset har redan nästan fulhöjd källare (1.80m) under andra delar av huset.
Jorden är med största sannolik sandig.

Alla tips är välkomna!

Mvh, Peter
 
Visst går det, men det är betydligt jobbigare och besvärligare än att byta syllar!
 
volvo skrev:
Visst går det, men det är betydligt jobbigare och besvärligare än att byta syllar!
Så hur gör man? Ska man kanske börja med att undersöka hur långt ner hjärtväggen och ytterväggarna är murade?
Och hur hittar man någon som vågar sig på arbetet - är det syllbytare som man ska prova med först?
Alla tips är bra tips!
Mvh, Peter
 
Bjarredsbon skrev:
Så hur gör man?
. .......

Och hur hittar man någon som vågar sig på arbetet

Den enda jag har sett som gett sig på detta var en självbyggare.
Han grävde ur 1 m längs yttermuren för hand, formade, armerade och gjöt in under den befintliga grunden. Detta gjordes meter för meter, och alltsammans för hand eftersom maskiner inte gick in. Han bar upp jord och bar ner betong.
När väl de gamla murarna var undergjutna i sin helhet schaktade han bort resten, bar ner makadam, packade, isolerade, armerade och gjöt tillsist golvet.

Det var ett mastodontarbete!

Att anlita någon att göra allt detta skulle kosta skjortan.
Det går inte heller att påskynada processen eftersom det då finns risk att huset sätter sig. Risken är mer uppenbar på sandjord eftersom rasvinkeln är flackare.



Om du inte kan tänka dig att göra jobbet själv så tycker jag att du ska slå det hela ur hågen och försöka lösa din utrymmesbrist på annat sätt.
 
Jag känner också en som gjorde så, Beskrivningen var otroligt lik, kanske samme kille.

Det slutade ialla fall i skillsmässa dagen före golvgjutningen.
 
hempularen skrev:
Jag känner också en som gjorde så, Beskrivningen var otroligt lik, kanske samme kille.

Det slutade ialla fall i skillsmässa dagen före golvgjutningen.

Mitt par är fortfarande gifta 10 år efter källarhistorien.
Det var kanske en sådan grej som om man tar sig igenom det så klarar man allt tillsammans?!
 
Tackar för infon. Även om jag inte är rädd för att jobba, så har jag blivit lite avskräckt av era historier. Det verkar finnas en anledning att inte fler ger sig på det :)
Om ni fortfarande har kontakt med de som gjorde det, så får ni gärna höra hur lång tid de uppskattar att de lade ner per löpmeter. Jag har 24... (7x5m)

Nu först ska jag iaf avvakta och se om kommunen tycker att jag skulle kunna få bygga den. Vi bor nära kusten, så det kan vara lite tveksamt med avlopp och grundvattennivå och så..

/Peter
 
Den jag känner till höll på i 3 år (varje kväll och helg om man skall tro ex. frun). Det var nog ca 80kvm källare.
 
"Min" höll nog på i 1,5 år med sina 25 kvm. Då var det de flesta kvällar och helger som gick åt tror jag.
Han skulle aldrig gå på det idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.