Vad ska jag göra?

  • Vertikalskär och stödså

    0 Röster 0,0%
  • Vertikalskär och lägg på 10-15cm ny matjord och stödså

    0 Röster 0,0%
  • Gräv bort 10-15 cm och släng på lika mkt ny matjord och stödså

    1 Röster 11,1%
  • Lägg bara på ny matjord 10cm och stödså

    8 Röster 88,9%
  • Antal röster
    9
Hej!

Kort version:
Räcker det med att jag vertikalskär min gräsmatta och därefter stödsår eller behöver jag slänga på 10 cm ny matjord för att jordsammansättningen är dålig?

Om den är kass, behöver jag gräva bort lite eller räcker det med att lägga på 10 cm?

Gropen är ca 50cm djup. Det var rikligt med stenar ca 10 cm ned.

Gräsmatta med en grävd grop som visar jordens sammansättning och stenar under en delvis gulnande yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en 50cm djup jordgrop med stenar och gulnat gräs runt kanten som indikerar dåligt jordskick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett 50 cm djupt hål i gräsmattan visar lager av jord och stenar, vilket indikerar dålig jordsammansättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skottkärra fylld med stenblandad jord som visar ojämnheter och dålig jordkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lång version:
Har en ledsen gräsmatta som är mestadels gul och som har stora patches där det inte växer något alls, inte ens ogräs. Jag har vertikalklippt förra året och toppdressar och stödsått men sen kom köldknäppen så alla fröna sprack och dog. Utöver det tror jag att jag fick gräsbränna i vintras när det låg is på gräsmattan. Vad som förvärrar är att vi körde med en liten hjullastare i höstas.

I år vertikalskar jag bara. Jag ville inte plantera ifall det blev för kallt eller för varmt. Jag tänker vertikalskära igen i höst och då stödså (för att inte behöva vattna så mycket). Jag har gödslat med kväve 2 ggr om året mellan vår och höst och där det faktiskt växer gräs är det fint och grönt, så kväve tror jag finns.

Min oro är dock att jag har kass jord.

Går det att utläsa från bilder vad jag har för jord?
 
Claes Sörmland
Skottkärrebilden ser ut som någon typ av blandad morän, lite sten, grus, sand och silt. Det är sånt som naturligt återfinns på tallbackarna i Mälardalen. Jorden har dåliga vattenhållande egenskaper och håller inte näring. Det blir torrt och fattigt som en... tallbacke.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Och till det kan man väl tillägga att ska det bli en bättre gräsmatta behövs det matjord, dvs. mull. Ingen nytta med att vertikalskära det där till hösten. I Stockholmsområdet brukar slutet på augusti eller början på september (beroende på vädret) vara en bra tid att så gräs, man behöver normalt vattna lite men gräset hinner växa till sig innan det blir för kallt. Du bör ha en gräsblandning som kallas tallbacke, vägslänt eller liknande. Om du lägger på 10 cm matjord är det inte stödså du behöver göra utan att så över hela ytan.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du bör ha en gräsblandning som kallas tallbacke, vägslänt eller liknande. Om du lägger på 10 cm matjord är det inte stödså du behöver göra utan att så över hela ytan.
Jorden är hårt packad tänkte att vertikalskärning är bra för två saker. 1 det luckrar upp jorden undertill och 2 det tar bort allt det gula gräset. Men det gula gräset kanske blir mull?
 
BirgitS
Befintligt gräs inkl. rötter kommer nog att dö med 10 cm jord ovanpå och förmultnar då. Det är därför som du inte bör gräva bort de översta 10 cm av befintlig jord.
 
Jordmånen ser karg ut! Jag skulle rekommendera 20-30cm matjord ..
 
M
Sen ska man ju vara medveten om att det är ytterst få gräsmattor som är gröna i år, de flesta är gula och växer inte en millimeter, inte i vårt område i alla fall.

Väldigt varmt och inget regn, då blir det så :)
 
M Marcussjogren skrev:
Sen ska man ju vara medveten om att det är ytterst få gräsmattor som är gröna i år, de flesta är gula och växer inte en millimeter, inte i vårt område i alla fall.

Väldigt varmt och inget regn, då blir det så :)
Min är helt grön. Men då ser jag även till att den får rotblöta vid behov.
 
M
elpaco elpaco skrev:
Min är helt grön. Men då ser jag även till att den får rotblöta vid behov.
Jo absolut - vattnar man den så är det ju inget problem, men de flesta kommunerna har väl bevattningsförbud just nu?
 
M Marcussjogren skrev:
Jo absolut - vattnar man den så är det ju inget problem, men de flesta kommunerna har väl bevattningsförbud just nu?
De flesta? Är det verkligen så?
 
M
elpaco elpaco skrev:
De flesta? Är det verkligen så?
Kanske tog i lite, men ungefär var fjärde har bevattningsförbud och de flesta andra uppmanar till sparsamt användande.
 
M Marcussjogren skrev:
Kanske tog i lite, men ungefär var fjärde har bevattningsförbud och de flesta andra uppmanar till sparsamt användande.
Jag vattnar vid värmebölja endast. Alltid kvällstid, med professionella popupspridare som knappt ger någon vattendimma (-30% vattenåtgång), låg nederbörd = ingen avrinning. Med det sagt går det så klart några kubik ändå. Men jag tycker gräsvattnande är lite hårt ansatt, långa duschar och bad är en värre faktor säkerligen.
 
M Marcussjogren skrev:
Kanske tog i lite, men ungefär var fjärde har bevattningsförbud och de flesta andra uppmanar till sparsamt användande.
Vatten spelar helt klart in en del. Har planterat ett träs och runt trädet växer det gräsfjun. Men jag tror ändå jag har dålig jord. Den är torr, grusig, grå, och dammar otroligt mkt. Och så är den i söderläge så det är sol på den konstant. Det är knappt något ogräs som lyckats växa där ens en gång i alla kala fläckarna.

Tror 20 cm gräsmattejord vore bra.
Eller är det anläggningsjord? Matjord?
 
Matjord kan du få vad som helst om du köper. Hade rekommenderat en mer kontrollerad jord. Beroende på var du bor så kan några lass koskit och lite sand över bli både billigast och bäst. Själv hade jag nog väntat och sett hur det blir en normal sommar.
 
F faf skrev:
Matjord kan du få vad som helst om du köper. Hade rekommenderat en mer kontrollerad jord. Beroende på var du bor så kan några lass koskit och lite sand över bli både billigast och bäst. Själv hade jag nog väntat och sett hur det blir en normal sommar.
När vi flyttade in 3 år sedan var gräsmattan bättre. Betydligt bättre. Men ändå inte bra. Sedan dess har vi haft hjullastare på tomten och massor av virke som legat under veckor eller månader.

Har vertikalklippt och dressat utan framgång. I vintras var det även pölar som sedan frös fast på vissa ställen så jag tror jag fått gräsbränna. Tror jag haft otur på alla sätt det gått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.