M
Y Yrrol skrev:
Jag tycks inte hitta den tråden om den elektriska sprutan som alla pratade om ett tag, men hittade en lång tråd om sprutmålning: [länk]


Berörande golvlister och dörrfoder osv så hade jag valt nytt. Det är nog endel skav på dessa, om inte så lär det nog bli och då kommer det mörka fram. Målar du en karm, och sätter fabriksnya lister runt den, så tänker man inte så mycket på att karmen är målad.
- Det gör lite ont i själen att se penselmålade fönster och dörrar ifall det använts en färg som inte flyter ut riktigt och döljer penselspåren.

Nya lister. Nya dörrar, gärna massiva.
Och en bra färg, en bra pensel, och kunskap att hantera dessa till det övriga.
Skåpsluckor lämnar du till firma för sprutmålning alternativt köpa nya.
Snåla inte på maskeringstejpen, välj den blå..
Och maskera, maskera, maskera! Ångrar massa maskeringsslarv. Det är INTE lättare att ta bort spill efteråt. Samt ha inte övertro på att latex döljer springor för evigt för dessa kan mycket väl släppa och då ser det tråkigt ut. Men använd inte silikon där det kan komma att målas i framtiden för färg lossnar från silikon.
Luckor har jag bokat tid för.
Det är mer stora mörka ”golv-till-tak” kanter som mam ser tex till vänster i bilden som jag funderar över vad som är bäst att göra med...
 
  • Kök med gula skåpluckor, vita vitvaror och mörk vertikal kant vänster i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y
Glöm inte be dom spackla igen hålen på luckorna/lådorna ifall ni vill montera handtag istället för knoppar.
Gångjärn av samma modell finns att köpa nytt men ta det lugnt om ni skruvar dessa så inte trät ger sig.
Finns även moderna dolda gångjärn men risken är att man väljer fel och luckorna hamnar en bit ut istället för rakt på stommen. Nyckeln till besticklådan brukar lossna tillslut och det finns inte nya så jag hade nog tagit bort det låset och spacklat igen hålet.

Ta in en målare som målar taket och taklisterna i samma veva. den mörka hörnlisten är väldigt utsatt, dvs risk att skav tar fram den mörka färgen igen så man får vara beredd att bättra. Fast att byta den kan visa sig vara problematiskt, att man skada taket osv så jag hade chansat på måla ändå. kanske flera tunna lager. golvlister och dörrlister hade jag valt nytt. även kakellisten till en vit sådan.

Det nalkas golvbyte så då ryker golvlisterna ändå ifall man ska göra det lite seriösare än lägga extra kvartslist på befintliga. Det är vanligt att man lägger ny matta ovanpå den gamla, men golvet blir då mjukare och känsligare. Om ni gör det så ta det väldigt lugnt när ni ställer tillbaka vitvarorna, dessa kan lätt riva sönder golv #2.

Sen är det käckt med fler eluttag så låt elektriker koppla extra under överskåpen.
Dölj allt med extra bräda under överskåpen, vad nu dessa kallas.

Sedan måla inne i skåpet under diskhoarna med blank oljefärg av någon dyrare typ. År av sopor och annat sätter sig i stommen. Så spärra av det gamla, och det kommande med någon redig färg.
Och när taklampan ändå skruvas ner inför målning av tak så byt den till en slimmad lysrör- eller ledarmatur.
Osäkert om nya glaskupor finns, dessa kan ha sprickor i sig vid fästet och gå sönder när man trixar loss dom för byta lampa.

... Välkommen till internetforum och renoveringar, vad man än frågar så skenar svaren iväg. :)
 
Redigerat:
M
Y Yrrol skrev:
Glöm inte be dom spackla igen hålen på luckorna/lådorna ifall ni vill montera handtag istället för knoppar.
Gångjärn av samma modell finns att köpa nytt men ta det lugnt om ni skruvar dessa så inte trät ger sig.
Finns även moderna dolda gångjärn men risken är att man väljer fel och luckorna hamnar en bit ut istället för rakt på stommen. Nyckeln till besticklådan brukar lossna tillslut och det finns inte nya så jag hade nog tagit bort det låset och spacklat igen hålet.

Ta in en målare som målar taket och taklisterna i samma veva. den mörka hörnlisten är väldigt utsatt, dvs risk att skav tar fram den mörka färgen igen så man får vara beredd att bättra. Fast att byta den kan visa sig vara problematiskt, att man skada taket osv så jag hade chansat på måla ändå. kanske flera tunna lager. golvlister och dörrlister hade jag valt nytt. även kakellisten till en vit sådan.

Det nalkas golvbyte så då ryker golvlisterna ändå ifall man ska göra det lite seriösare än lägga extra kvartslist på befintliga. Det är vanligt att man lägger ny matta ovanpå den gamla, men golvet blir då mjukare och känsligare. Om ni gör det så ta det väldigt lugnt när ni ställer tillbaka vitvarorna, dessa kan lätt riva sönder golv #2.

Sen är det käckt med fler eluttag så låt elektriker koppla extra under överskåpen.
Dölj allt med extra bräda under överskåpen, vad nu dessa kallas.

Sedan måla inne i skåpet under diskhoarna med blank oljefärg av någon dyrare typ. År av sopor och annat sätter sig i stommen. Så spärra av det gamla, och det kommande med någon redig färg.
Och när taklampan ändå skruvas ner inför målning av tak så byt den till en slimmad lysrör- eller ledarmatur.
Osäkert om nya glaskupor finns, dessa kan ha sprickor i sig vid fästet och gå sönder när man trixar loss dom för byta lampa.

... Välkommen till internetforum och renoveringar, vad man än frågar så skenar svaren iväg. :)
Jodå, det är jag medveten om.

Jag gillar en äldre stil så jag kommer försöka hålla mig från för mycket ”tokmodern” inredning. Golvet kommer bytas rätt snart till en helt annan modell ändå. Fler eluttag skall in i hela huset och jag kommer sätta in lite överskåp över kylfrysen för att använda utrymmet.

Den mörka hörnlisten är mitt stora huvudbry här, ”vanliga” golv-och taklister är ändå rätt enkla men just den typen av rejälare hörnlister har jag inte alls bestämt mig för vad jag ska göra åt än. Taklisterna har jag nästan en tanke på att skippa helt.
 
Om du inte ska måla om taket så hade jag maskerat och målat om bruna listerna och foder till vitt, det blir nog rätt bra.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M
A Andy78 skrev:
Om du inte ska måla om taket så hade jag maskerat och målat om bruna listerna och foder till vitt, det blir nog rätt bra.
Taklisterna är en sak, men det är de stora hörnlisterna och inramningen av dörrarna som jag grubblar på...
 
M EmmaRa skrev:
Taklisterna är en sak, men det är de stora hörnlisterna och inramningen av dörrarna som jag grubblar på...

Taklister och dörrfoder målas på samma sätt.
 
M
A Andy78 skrev:
Taklister och dörrfoder målas på samma sätt.
Men taklister och golvlister rör man inte som dörrfoder...
 
M EmmaRa skrev:
Men taklister och golvlister rör man inte som dörrfoder...
Hur ska man annars måla om dem?
 
M
A Andy78 skrev:
Hur ska man annars måla om dem?
Nej jag vet inte. Därför jag undrar. Om det finns nån typ av färg som är härdigare eller så.
 
M EmmaRa skrev:
Nej jag vet inte. Därför jag undrar. Om det finns nån typ av färg som är härdigare eller så.
Ja du menar typ fingeravtryck och annat, det är nog bara fråga i en välsorterad färghandel om vilken typ av färg du bör använda.
 
Snickerifärg brukar vara lite tåligare och blir bra men jag rekommenderar att inte ha för hög glans på färgen.
Förr var det stor skillnad på färg och färg men de flesta färger är bra idag.
Jag är ingen målare men har målat liknande tidigare.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
Stickan56
Karmar, lister, socklar, snickerier målas med Snickerifärg halvblank 40 skaldelar
Taklister målas med med samma färg som taket med en helmatt färg.

Stickan
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.