Ska bygga ett Älvsbyhus med fristående garage. Huset kommer att anslutas till fjärrvärmenätet. I huset har vi vattenburen värme och jag vill även utnyttja fjärrvärmen i garaget. Hur ska jag gå tillväga för att få värmen till garaget? Jag har förstått att man kan dra en kulvert till garaget i vilken man drar värmerör, men hur gör man detta? Huset levereras ju med en fjärrvärmemodul. Ska man dra värmerören från den eller gör man på nåt annat sätt?

/Johan
 
Dra kulvert med sekundärvärme från fjärrvärmecentralen till garaget så slipper du ha flera växlare och pumpar, se till att effekten på fjärrvärmecentral räcker till garaget också.

/patrik
 
Vad innebär det att dra kulvert med sekundärvärme från centralen?

En till fråga: hur drar man kulverten? finns det färdiga isolerade rör för detta? kan man även dra elkablaget i den?

/johan
 
Jag menar att du efter fjärrvärmevärmeväxlaren har ditt värmesystem (sekundärvärme) som värmer både huset och garaget.

Hur skall du värma huset golvvärme och eller radiatorer?
Hur skall du garaget golvvärme, radiatorer och eller aerotemper?

Om du skall värma garaget och huset på olika sätt kan det vara ide att ha ett primärvärmesystem efter värmeväxlaren och sedan ha shuntar till flera sekundärvärmesystem tex ett för golvvärme i huset och ett annat för radiatorer i garaget.

/Patrik
 
Det finns färdig isolerade rör till kulvert, både plast och koppar beroende på temperaturerna som används. Isoleringen är väl lite klen, men om det är ett problem pga frysrisk beror ju på hur djupt kulverten ligger.

Vill du ha utbytbar förläggning så kan du ju lägga hela rasket i ett grovt avloppsrör, men jag ser ingen nytta med att samförlägga rör och kablar. Lägg däremot kablarna i rör inte i marken direkt.
 
Tack för svaren.

En återkommande men ack så viktig fråga: är det lönt att dra vattenburen värme till garage med tanke på den höga installationskostnaden och värmeförlusten i kulverten? Säg att man håller en temperatur på 5-10 grader i garaget under vintern (norrland). Kan det bli lönsammare med direktverkande el? Vi har iofs väldigt låg fjärrvärmekostnad. Hur räknar man på detta?

/johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.