Hej!
Vi köpte ett hur för två år sedan med en ganska stor drös med planer för vad vi ville göra. Och när det kommer till just balkong så hade vi kollat på resterande hur i ringen med radhus som vi bor i och hela ena sidan har balkonger så vi tänkte att det är väl inga problem att få bygglov på det då.

Nu har vi en granne som byggt balkong och när ja pratade med honom kom det fram att han fick söka 4 gånger med en mängd ändringar för att få en balkong över huvud taget, och planen gick från en 2,5x5m inglasad balkong till 1,5x3m balkong utan tak. Det visade sig då att grannarna inte alls var så intresserade av att ha balkonger på området (även folk som inte kan se den hade opponerat sig mot detta), så tydligen har vi ganska många gnälliga jävlar i området.

Vi vill bygga en 2,5x6,30m inglasad balkong som förlängning av vårt vardagsrum och använda lite som matsalsplats året om, men detta kommer ju med största sannolikhet inte bli av på laglig väg.

Min fråga är om man i just Jönköpings kommun kan bli tvingad till att riva bygget (som blir ca 16km2) om man gör det olovligt och någon anmäler det eller om det bara blir en straffavgift? Och vad skulle avgiften landa på?

skulle uppskatta ett svar från kunnig inom området.

//tack på förhand
 
Tjena
Det kan du, sanktionsavgiften för balkong är 11200 kr i listan (PBF 9:10). Och så kan det bli rivning och återställning på det

Det är alltid en tolkningsfråga, det som brukar ske när man gör det utan bygglov är att du får avgiften och en chans att lämna in ett bygglov på ärendet, sen får du reda på om det blir godkänt eller inte och om du får ha kvar det eller riva och återställa. Stor chans för avslag eller att det måste ändras

Sen kan man så klart överklaga till länsstyrelsen och eventuellt få ner avgiften, men det är tid och pengar att lägga ner det isf

På det så kan du lägga till utgiften för byggnationen i risktagandet också, så då blir det en fin summa att chansa på
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är det en balkong som avses och inte altan/uterum? Har kanske ingen betydelse men så vi vet vad som avses.
 
Inglasad balkong från andra våningen är det frågan gäller.
 
16kvadratkilometer är inte en lite balkong. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Flomi och 7 till
  • Laddar…
haha xD hoppsan, blev lite fel där xD m2 ska det såklart va ;)
 
Som jag uppfattar läget så är ju sannolikheten att du blir anmäld nära 100%. Efter som det verkar högst tveksamt att du får byggnadslov är det dessutom stor risk att du måste riva.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag skulle föreslå att du börjar med att läsa detaljplanen för området. Varför tillåter man inte balkonger. Om du inte hittar något i detaljplanen som kan sätta käppar i hjulet så skulle jag prata med bygglovsavdelningen om planerna, och se vilka argument de har.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Var går gränsen mellan en inglasad balkong och en tillbyggnad med riktig boyta?
 
Balkonger har blivit undantagen från krav på bygglov.

Men jag vill minns att det är max 15m², annars är det för stor ändring.

Kolla med kommunen.
 
Bygg balkongen först. Sen söker du bygglov för inglasaningen. (y)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Balkonger har blivit undantagen från krav på bygglov.

Men jag vill minns att det är max 15m², annars är det för stor ändring.

Kolla med kommunen.
Mindre balkonger är bara anmälningspliktiga. Men vad mindre är står inte i lagen. Vissa kommuner har bestämt att mindre än 15 kvm är mindre, medan andra skjuter från höften.

MEN även om dom inte kräver bygglov så måste dom följa detaljplan.

Inglasningen kräver bygglov.

Om det blir anmält och TS inte får bygglov så är det nog 100% för rivning + massa straffavgifter. Ska du "fuska" gör det om du har grannar som är OK med det.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Balkonger har blivit undantagen från krav på bygglov.

Men jag vill minns att det är max 15m², annars är det för stor ändring.

Kolla med kommunen.
Balkong är det bygglov på
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Attefalls reglerna får man bygga ut 15 kvm.
 
T Polos skrev:
Attefalls reglerna får man bygga ut 15 kvm.
Fungerar inte med inglasad balkong, utrymmet under balkongen räknas in i arean. Däremot kan man bygga ur nedervåningen och ha taket som balkong, men det löser inte inglasningen.

Jag skulle försökt med bygganmälan på balkong (men max 15 kvm) och sedan bygglov på balkong, precis som Jarlingar föreslår.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.