Vi håller på att söka bygglov för ett enbostadshus på en tomt som är väldigt kuperad och "bergig". Det finns en naturlig och rätt så plan del av tomten som man kan uppföra ett hus på, vilket vi också tänkt göra. Övriga delar av tomten som är längre än 4,5m från granntomt är i stort sett obebyggliga ens om man vill uppföra ett suterränghus. Tomten är helt nystyckad och såld.

Vi har lämnat in alla handlingar för bygglov och kommunen har inga anmärkningar, allting är godkänt förutom en sak. Nämligen att uppfarten för bilen från gatan upp till huset är för brant. Dom säger att dom "vill" att uppfarten ska luta max 12% (1:8). Den uppfarten vi har tänkt kommer att luta något mer än så. Vi har använt den absolut längsta delen från gatan till huset som finns så det är praktiskt omöjligt att få ner lutningen mer.

Jag kan inte läsa om någon sådan regel överhuvudtaget i PBL eller BBR eller egentligen någonstans på nätet. Absolut inte i detaljplanen heller. När jag frågade handläggaren vad för regel det var så sa hon bara att det är något som gatukontoret bett bygglovshandläggarna att lägga till. Min fråga är egenltigen om kommunens byggnadsnämnd har rätt att neka bygglov på grund av en sådan sak som inte har stöd i någon lag eller bestämmelse (så vitt jag kan se)? Detta har ju alltså ingenting med tillgänglighetskraven att göra, alla dom kraven har vi uppfyllt.
Kan tilläggas också att i stort sett alla fastigheter runtomkring har kraftigt lutande uppfarter, värre än det vi tänkt. Det är ett gammalt villaområde.
Tack för svar!
 
Jag gissar att syftet är att säkra att alla har fungerande bilväg, så inte bilen blir parkerad på gatan. Framförallt inte när det är halt och snöröjare skall komma fram.

Om de sedan har rätt att ställa det kravet vet jag inte.
 
Är parkeringen plan men bara uppfarten brant? Något mer än 12% ? Hur mycket är något? Varje % när det lutar så mycket är negativt. Hur har ni tänkt och få stopp på bilen vid gatan om ett barn dyker upp när ni är på väg ner i vinterväglag?
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
ullet
Kan det vara så att dom tänker på tillgänglighetsreglerna? En ramp får inte luta mer än just 12%...
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Det är BBR 3:12 samt 3:13 som styr utformningen på er tomt samt utanför entrén till ert hus. BBR är ju en myndighetstolkning av vad Plan & Bygglagen innebär, gjord av Boverket. Och det finns även standarder (tex SIS) eller allmänna råd som även utgör tolkningar av BBR. Texten i dessa paragrafer är ganska allmänt hållen, och kommunen bygglovhandläggare gör sin tolkning. Ofta finns det prejudicerande domar som styr i specifika fall. Inte sällan också okunskap hos handläggare. Be återigen kommunen att precisera vad de inte kan godta och varför. Fråga om det finns någon (BBR)- paragraf, eller domstolsbeslut eller liknande som motiverar deras beslut. Småhus (1-2 bostäder) behöver ej ha tillgängliga tomter, bara en redovisning att de kan bli tillgängliga. För flerbostadshus gäller max 25 m samt max 0,5 m nivåskillnad från parkering till husets entrédörr. Ramper får vara hur branta man vill. Det är bara om de ska vara tillgängliga som kravet på 1:12 gäller. Och tomter för småhus behöver ju inte vara tillgängliga. Däremot måste man kunna parkera minst en bil på fastigheten, och troligen fler. Infarten måste också vara säker.
Jag har anlagd en ramp med lutningen 1:4 upp till parkeringen, samt redovisat att det går att installera en hiss för utomhusrullstol, från parkeringen upp till huset för några år sedan. Backen var brant, men funkade även vintertid och utan fyrhjulsdrift. Och rullstolshissen har bara redovisats på en ritning. Detaljplanen medgav parkering intill gatan om den var parallell m trafiken. Annars , om vinkelrät, måste den 6m in på tomten.
Ett annat råd är att spara den plana delen av tomten och bygga huset där tomten inte är användbar. Spränga är inte så fasligt dyrt om massorna kan behållas på tomten.
 
Prata med dem om de kan acceptera lutningen om ni har ett underlag med bättre friktion, tex stenrik asfalt.
 
R Respector skrev:
Dom säger att dom "vill" att uppfarten ska luta max 12% (1:8).
R Respector skrev:
När jag frågade handläggaren vad för regel det var så sa hon bara att det är något som gatukontoret bett bygglovshandläggarna att lägga till.
Du har väl i princip svaret där. Hon säger att det är ett önskemål.

Eller har de gått så långt att de gett ett förslag till avslag? Om inte skulle jag bara meddela att det är svårt att få till. Ger du inte någon hänvisning till att det skulle utgöra en grund för att neka bygglov så får ni lov att godta det.
Om de föreslagit avslag, ska det väl framgå där vilken paragraf de använder sig av. Det duger ju inte att skriva "Gatukontoret vill"...
Jag tror de bara försöker påverka till förbättrad utformning. Lämpligt att göra folk uppmärksamma på att man bör tänka på när man planerar...,typ.
 
Kan ni bygga garaget i suterräng? Då kan ni få en användbar yta ovanpå, eller varför inte bygga ett förråd eller en gäststuga ovanpå?

Jag har själv en lutning på mellan 35% och 40% upp till mitt garage och en platå framför garaget som kanske lutar runt 15% (svårt att bedöma då bilen inte riktigt får plats på den nästan plana ytan). Det fungerar alldeles utmärkt utom då det är blankis...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.