Har en vatten kran som sitter på utsidan av huset som jag skulle vilja få mer klarhet i hur den fungerar.Så mycket har jag kommit fram till,att det är en vattenkran:D Tänkte vattna gräsmattan och är en total nybörjare på dessa kranar som sitter på husväggen,eftersom mitt förra hus ej hade en sådan. I mitt förra hus upplevde jag heller aldrig denna torka i trädgården som råder nu.

Kranen har liksom två öppningar. På vilken av öppningarna sätter jag slangen? Och hur sätter jag sedan på vattnet? Det finns inget vrede att skruva på? Skickar med en bild på hur kranen ser ut.

Jag behöver lära mig detta från grunden,då jag har noll kunskap i ämnet. Har provat själv men kommer inte fram till något vettigt. Så därför frågar jag här.Döm inte tack. Alla är nybörjare i början. Jag bjuder på om jag gör bort mig på ett forum. Sådant dör man inte av.

Och nej, jag har ingen annan att fråga. Om det inte vore för denna torka hade jag inte brytt mig om att fråga alls,men jag måste nu helt enkelt vattna gräsmattan för det är så torrt att det börjar knastra när man går på den, och det råkar sitta en kran på husväggen som jag inte har en aning om hur den fungerar. Finns även en vattenslang ute i stallet,så jag antar att den är använd tidigare.

Tack för alla vettiga svar i förskott. Ha en fin dag,allihop.
 
  • Utomhuskran monterad på gul vägg utan synligt vred, med två anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver passande "nyckel"
vattenutkastare-gustavsberg-for-max-400-mm-vagg.jpg
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Du behöver en nyckel som kran. De finns att köpa löst för en sådan här vattenutkastare. Slangen monteras på den nedåtgående delen

De här utkastarna är gjorda med själva kranen på insidan av vägen så det inte fryser. Viktigt att inte ha slang monterad när det blir kallt, det får inte vara stående vatten i utloppsdelen
 
Förra ägaren borde ju lämnat en myckel någonstans, ibland är den i plast och ibland metall.
 
Aha... En sådan nyckel har jag ej sett till någonstans. Får leta vidare/köpa ny. Tack för alla svar.
 
H hempularen skrev:
Du behöver en nyckel som kran. De finns att köpa löst för en sådan här vattenutkastare. Slangen monteras på den nedåtgående delen

De här utkastarna är gjorda med själva kranen på insidan av vägen så det inte fryser. Viktigt att inte ha slang monterad när det blir kallt, det får inte vara stående vatten i utloppsdelen
Har hittat nyckeln nu. Tillsammans med en massa andra saker som jag inte vet om dessa också ska användas i samband med att jag sätter på vattnet. Får lägga in bilder på dessa med.
 
Nu har jag kommit så långt att jag har satt på slangen på det undre öppningen,och vred om nyckeln i den övre öppningen..

Varpå det fullkomligt sprutar vatten från slangen intill husväggen och ner bredvid grunden. Vad gör jag för fel? Det måste vara något jag missat. Frågan är bara vad?
 
J
Det ska sitta en liten gummipackning i den delen du gängar på. Annars läcker det.
 
Krilleman
Läcker det vid gängan eller var kommer vattnet ifrån?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Läcker det vid gängan eller var kommer vattnet ifrån?
Vattnet kommer ifrån gängan. Precis där slangen och kranen möts. Jag ser även att slangen har gått sönder på vissa ställen....antar att det också har med saken att göra..? Är det ny slang som gäller då eller går det att fixa på något sätt?
 
Lägg upp bild så är det lättare att se problemet.
 
Hur gick det med gräsklipparen?
 
Silvertejp i ett trängt läge. Annars ny slang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.