Blev inspirerad av ett annat altanbygge och nu ska vi bygga trädäck där trallen hamnar ca 20cm ovanför marken. Tänkte bygga några luckor i trädäcket på strategiska platser och under dessa finns ett IP-klassat uttag. En tvåpolig brytare kommer sitta lämplig höjd för att bryta spänningen till uttagen och för att slippa problem med att fukt löser jfbn mitt i vintern.

Det finns ju lite fallgropar med eluttag 100-120mm över mark och generellt känns det kanske inte superlämpligt/rent olämpligt även fast däcket ger visst skydd... tankar på detta?
 
Redigerat:
Jag har ett IP44 uttag under ett litet lock i trallen för belysning i trallen som jag kopplat till ett skymningsrelä. Haft det så i 3 års tid nu och aldrig haft några problem med att jfb löst ut, då sitter dessutom inte vårat några 20cm ovanför backen utan snarare 5cm. Kanske fel klassning egentligen men det är mer eller mindre alltid torrt där under, trallen skyddar bra :)
 
J Jarlsgård skrev:
Jag har ett IP44 uttag under ett litet lock i trallen för belysning i trallen som jag kopplat till ett skymningsrelä. Haft det så i 3 års tid nu och aldrig haft några problem med att jfb löst ut, då sitter dessutom inte vårat några 20cm ovanför backen utan snarare 5cm. Kanske fel klassning egentligen men det är mer eller mindre alltid torrt där under, trallen skyddar bra :)
Har en tanke på att bocka en panna som föstes i trallen så att även om en saftkalas spills så är det tätt uppifrån mot uttaget...
 
Mikael_L
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Tänkte bygga några luckor i trädäcket på strategiska platser och under dessa finns ett IP-klassat uttag.
En utmärkt idé.
Vad du ev kan göra om du vill höja säkerheten mot inträngande vatten och problem är att sätta något litet plåttak över uttaget, t.ex. en bit fönsterbleck. Stänk underifrån bör nog inte vara något problem, ty allt har ju tappat hastigheten när det stoppats av altandäcket och bara har fått någon dm fallhöjd.

Som vanligt kan det vara en ide att ha upp ett 4mm dräneringshål i botten på elmaterial som installeras fuktutsatt utomhus. Många produkter har detta redan förstansat som en knockout.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Hm.

Trodde verkligen att denna tråd skulle bli tvärmördad...
 
Mikael_L
Jag gjorde mitt "tak" utav en liten bit tryckt 22x95
Jag har för mig att jag drog ett eller ett par spår med sågen för att leda bort vatten, så det inte rinner ner under och droppar på uttaget.
Träskydd över eluttag för att leda bort vatten, synliga spår i träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gjorde mitt "tak" utav en liten bit tryckt 22x95
Har en kantvik på G. Kommer bli ett utmärkt första-projekt. :)
 
Mikael_L
Jag har mitt uttag ute på kanten av altanen dock, med en lucka framför på sidan av altanen, inte en lucka rakt ner. Men samma princip måste ju fungera oavsett.

Jag har inte ens satt uttaget på någon tvåpolig brytare eller säkring, däremot är JFB till dessa saker utomhus bara till ute samt TM och TT.
Men jag tänker i framtiden koppla om och sätta alla riskgrupper på denna JFB, dvs även spis och DM.

Och egentligen borde jag även sätta uttagen i köket här, ty de absolut vanligaste orsakerna till utlöst JFB här hemma är att vi kört vattenkokaren utan vatten samt en gaffel i brödrosten. :oops: :worried:
 
Ja det hade nog funkar fint med ett tak!

För min del så är regeln som uttaget sitter i precis i bakre skarven på "luckan" så själva öppningen på uttaget (som då också har en lucka) är under själva trallen. Så att det skulle kunna komma vatten i uttaget är jag inte ett dugg rätt för, trallen fungerar som ett tak i sig :)
 
Mikael_L
Visst kanske jag överförstorar det hela. Jag körde med både hängslen och livrem.

Ni får överarbeta lösningen precis så mycket eller lite ni vill.




Föreskriftsmässigt kan jag inte hitta något hinder mot att ni monterar ett IP44.uttag ända ner till kontakt med marken på undersidan av uttaget, i värsta regn och snöutsatta läget, helt utan andra skydd.

Jag skulle dock inte själv göra det, vare sig åt mig själv eller till en kund, så tråkigt att få skäll av sin käresta eller kunden och sen behöva göra om. :D
 
Tycker man gör rätt i att ta i, har nog mer än 5cm... Ingen direkt koll för har inte lyft på det locket på ett år
:)

Ska tilläggas att det sitter inne vid fasaden o att takfoten skjuter ut 60cm så det skyddat en del samt att det är i Skåne som kanske inte är helt synonymt med metervis av snö :crysmile:
 
Mikael_L
Helt korrekt ska man beakta alla parametrar.
IP21 är godkänt närmast under takfoten, och det räcker troligen bra också i de flesta fall, men på vissa vind och nederbördsutsatta lägen blir det naturligtvis dåligt, t.ex. strandnära på västkusten är det nog tveksamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.