Skulle montera en skärm på 180x180xm från förrådsväggen och längs med tomtgränsen. Behöver då en stolpe på ena sidan och hade förberett allt både inköpt stolpe och markspjut. Men när jag skulle slå ner markspjutet dök det upp ett problem. En större sten ungefär 10cm ner. Och jag vet inte hur stor den är men för stor för att jag kan montera stolpen någon annanstans. Så antingen försöker jag gräva upp stenen eller så försöker jag krossa den så att jag kommer ner med markspjutet. Vad tror ni? Har en borrhammare, vet inte om det kan vara värt ett försök? Finns det speciella borr för sten?
 
Du kan ju gräva runt lite för att få en uppfattning om hur stor stenen är först. Är den för stor för att ta upp så kan du absolut borra i den.
Ett råd som jag inte får ge dig såhär i eldningsförbudstider är att göra som man gjorde förr: Elda ovanpå stenen och slå sedan vatten över den, när den blivit riktigt het, så spricker den.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Du kan ju gräva runt lite för att få en uppfattning om hur stor stenen är först. Är den för stor för att ta upp så kan du absolut borra i den.
Ett råd som jag inte får ge dig såhär i eldningsförbudstider är att göra som man gjorde förr: Elda ovanpå stenen och slå sedan vatten över den, när den blivit riktigt het, så spricker den.
Det är faktiskt oftare ändå bättre att INTE slå vatten på utan bara elda. Trögheten i värmetransporten i stenen gör att " baksidan/ undersidan" kommer att hålla sig kall och det går åt mindre ved, när man inte behöver återvärma stenens ovansida flera gånger. Elda gärna lite på sidan också, så blir det effektivare.Ett tips är dock att slå på den varma delen med en slägga, för att hjälpa till med sprickbildningen.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Y yuphin skrev:
Skulle montera en skärm på 180x180xm från förrådsväggen och längs med tomtgränsen. Behöver då en stolpe på ena sidan och hade förberett allt både inköpt stolpe och markspjut. Men när jag skulle slå ner markspjutet dök det upp ett problem. En större sten ungefär 10cm ner. Och jag vet inte hur stor den är men för stor för att jag kan montera stolpen någon annanstans. Så antingen försöker jag gräva upp stenen eller så försöker jag krossa den så att jag kommer ner med markspjutet. Vad tror ni? Har en borrhammare, vet inte om det kan vara värt ett försök? Finns det speciella borr för sten?
Det är inga större problem att borra enstaka hål i sten med borrhammare, men inte hur grova som helst förstås. Jag förmodar att markspjutet är för grovt och att du behöver spräcka eller flytta på stenen också.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Det finns borr för berg/sten. Att föredra är att även hyra en för ändamålet avsedd större slagborrmaskin. Finns att hyra på de flesta uthyrningsfirmor.
Två förslag.
Antingen tar du bort stenen och då får du skaffa spräckkilar, låna/hyra/köpa. Mycket effektivt och roligt att arbeta med, dock mycket fysiskt arbete.
https://www.byggahus.se/forum/threads/var-koeper-hyr-man-spraeckkilar.13168/

Eller så låter du stenen vara en stabil fot för din stolpe/skärm och borrar hål och sätter fästjärn för din stolpe i dessa hål.
Finns på Swedol http://www.swedol.se/bergdubb-med-kil-18x175-510.html
Det är sådant järn som som telefon och elstolpar fästs med når de står på berg.
Om stenen visar sig vara så stor så att den duger som förankring av stolpen /skärmen så hade jag föredragit den senare metoden.

Lycka till!
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
P pilen skrev:
Det finns borr för berg/sten. Att föredra är att även hyra en för ändamålet avsedd större slagborrmaskin. Finns att hyra på de flesta uthyrningsfirmor.
Två förslag.
Antingen tar du bort stenen och då får du skaffa spräckkilar, låna/hyra/köpa. Mycket effektivt och roligt att arbeta med, dock mycket fysiskt arbete.
[länk]

Eller så låter du stenen vara en stabil fot för din stolpe/skärm och borrar hål och sätter fästjärn för din stolpe i dessa hål.
Finns på Swedol [länk]
Det är sådant järn som som telefon och elstolpar fästs med når de står på berg.
Om stenen visar sig vara så stor så att den duger som förankring av stolpen /skärmen så hade jag föredragit den senare metoden.

Lycka till!
Fastnade lite för ditt förslag att använda ett fästjärn. Men det krävs 23mm stenborr, inget jag hittade vid första ögonkastet varken hos Swedol eller Jula. Är fästjärnet dimensionerad för en telefonstolpe så kanske jag kan leta efter ett mindre fästjärn ifall det finns. Den stolpen jag skall använda till skärmen är 70 x70 mm.
 
Har kollat runt lite och som du skriver så verkar det inte finnas några 23 mm borr med SDS-plus.
Det finns 22 mm, frågan är om det kan vara värt att chansa.
Däremot finns det 23 mm i typ "riktiga" bergsborr med fäste för större handhållna borrmaskiner typ cobra.
Maskin och borr borde finnas att hyra.
Vad beträffar bergdubb hittar jag inga mindre men jag skulle nog själv välja att överdriva detta fäste för att få en stabilare skärm.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
"Lämpligt borrhål 22-23 mm." står det på Swedols hemsida, så 22 borde funka.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Någon som vet om det gör något om man borrar hål genom stenen innan man slår i bergdubben, eller skall den "bottna" i själva stenen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.