M
Hej!

Är i valet och kvalet... har ett hus med äldre mörkbruna dörrkarmar, fönster och lister och funderar på vad som är lättare/smidigare att byta ut och vad som är lättare att måla.

Det finns ju vita dörrkarmar och lister på olika byggvaruhus vilket skulle göra att man inte målade - men är det ett bättre alternativ än att måla befintliga?

Ni som förändrat färgen ; hur har ni gjort?
 
Om det är snyggt snickeri, snygga 45 graders hörn, snygga salningar etc, skulle jag behålla befintliga lister och karmar. Dvs plocka ned alltihop, måla och spika upp igen. Gäller förståss inte karmarna, de målar du på plats efter att foder och lister är demonterade. Det blir hål/märken efter de gamla spikarna men de spacklar man igen. Det är faktiskt en hel del jobb med att såga till (och få det snyggt) och montera nya lister. Dessutom dyrare än man tror, speciellt om du ska byta karmarna. Du kan dessutom göra en slutstrykning när allt sitter på plats, så ser det extra snyggt ut. Då behöver man inte måla på kanterna av tex fodret, så man inte riskerar kladda på väggen. Det går ju att måla direkt på befintligt foder och karmar, men det blir gärna lite kladd på tapeter så det är i alla fall inget jag skulle göra.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
Är det bara snickerierna du sk måla om? Om du även ska måla om tak och väggar i rummen så låt allt sitta kvar. Grunda med en Panelgrund för att slippa genomslag och sen målar du två gånger med snickerifärg. Spackla och foga efter grundning om det behövs.
 
Jag hade målat de befintliga på plats. Du kan måla över/spackla skarvar och ev spikhål som finns idag. Sätt bara maskeringstejp så behöver du inte oroa dig för tapeterna eller taket heller. Att byta lister är jobbigt och när du köper färdigmålade kommer du alltid att se spikarna efter du har fäst dem om du inte planerar på att måla dem (men då kan man ju lika gärna köpa obehandlade som är billigare).
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
M
S SpackelFredrik skrev:
Är det bara snickerierna du sk måla om? Om du även ska måla om tak och väggar i rummen så låt allt sitta kvar. Grunda med en Panelgrund för att slippa genomslag och sen målar du två gånger med snickerifärg. Spackla och foga efter grundning om det behövs.
Ska måla om väggar med men inte taket...
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
M
Carro_D Carro_D skrev:
Jag hade målat de befintliga på plats. Du kan måla över/spackla skarvar och ev spikhål som finns idag. Sätt bara maskeringstejp så behöver du inte oroa dig för tapeterna eller taket heller. Att byta lister är jobbigt och när du köper färdigmålade kommer du alltid att se spikarna efter du har fäst dem om du inte planerar på att måla dem (men då kan man ju lika gärna köpa obehandlade som är billigare).
Det kanske funkar ja. Får testa på en plats...
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
Ska måla om väggar med men inte taket...
Klart att du ska måla taket! Det är det man börjar med, alltid, förutsatt att det inte är målat nyligen, förstås.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
För övrigt är det normalt att behöva måla om karmar och lister då och då. Att köpa nya för att de gamla behöver målas är som att köpa en ny motorsåg när kedjan blivit slö och måste filas.
 
  • Gilla
milimani och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Om du har dörrar som sitter i karmarna så måste du i så fall även byta dem. Dörr och karm bildar en enhet så det kan bli svårt att hitta nya karmar som passar till befintlig dörr. Mitt råd är att måla om.

Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
Med äldre bruna innerdörrskarmar så är det inte ovanligt med ventilationsspalt i ovankant vilket inte är vanligt på nya karmar.
Om det är ventilationsspalt i ovankant så hade jag målat om, foder kan vara lättare att byta men tror slutresultatet blir bättre om du målar även befintliga foder.
Färg är även billigare än nya karmar.
Eftersom du även har bruna fönster så är det bättre att måla om allt.
Vad du kan köpa nytt är gångjärnen så du får vita gångjärn om du har snap-in gångjärn, borde kosta ca 50kr per dörr.
Snap-in gångjärn har en förmåga att flagna med tiden efter ommålning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Quartto och 1 till
  • Laddar…
Y
Jag hade mörka detaljer inne som jag lät måla om till vitt.
- Det kommer inte bli lika fint som sprutmålat. Speciellt om man inte är van målare. Jotuns färg flyter dock ut väldigt bra när den härdar, har prövat andra med dåliga reslutat.
- Stöter man till hårt så färgen skavs av så kommer det mörka fram igen.
- Luftspalt upptill har jag men har jobbat bort detta med nya gångjärn som är ställbara på höjden då ventilationstalare menade på det ger bättre värmespridning. Sen valde jag nya vita massiva dörrar.

Ångrar många beslut, men att måla dörrkarmarna är inte ett av dom. Att byta drar med sig mycket merjobb. Nya dörrfoder och kanske tapeter osv och kan bli dyrare på så vis. Ifall ni väljer byta karm så passa på och isolera gapet mellan karm och vägg.

Vad jag ångrar mest är att jag målade om fönsternas utsida.
Börjar du måla fönsterkarmar så lägg inte för mycket energi på spackla skarvar och så, dessa spricker sen ändå vilket ser trist ut. Taklister blir vita i bara farten när ni målar om taket. Kökstaket kan med fördel vara av mer lätt-rengjord färgtyp/glans.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
M
Y Yrrol skrev:
Jag hade mörka detaljer inne som jag lät måla om till vitt.
- Det kommer inte bli lika fint som sprutmålat. Speciellt om man inte är van målare. Jotuns färg flyter dock ut väldigt bra när den härdar, har prövat andra med dåliga reslutat.
- Stöter man till hårt så färgen skavs av så kommer det mörka fram igen.
- Luftspalt upptill har jag men har jobbat bort detta med nya gångjärn som är ställbara på höjden då ventilationstalare menade på det ger bättre värmespridning. Sen valde jag nya vita massiva dörrar.

Ångrar många beslut, men att måla dörrkarmarna är inte ett av dom. Att byta drar med sig mycket merjobb. Nya dörrfoder och kanske tapeter osv och kan bli dyrare på så vis. Ifall ni väljer byta karm så passa på och isolera gapet mellan karm och vägg.

Vad jag ångrar mest är att jag målade om fönsternas utsida.
Börjar du måla fönsterkarmar så lägg inte för mycket energi på spackla skarvar och så, dessa spricker sen ändå vilket ser trist ut. Taklister blir vita i bara farten när ni målar om taket. Kökstaket kan med fördel vara av mer lätt-rengjord färgtyp/glans.
Går det att sprutmåla själv eller är det att ta in målare för det?
 
Y
M EmmaRa skrev:
Går det att sprutmåla själv eller är det att ta in målare för det?
Det finns en lång tråd på forumet om en spruta som många gillar men den kostar ju endel, sen tillkommer färg, och så ska du maskera allt runtom, och så ska du lära dig hur sprutan fungerar och kanske gör om några gånger... Så det hänger ju på er, vill ni ha fabriksnykänsla till lägst pris så är det nog att byta ut till nytt. Tycker ni det är kul att lära er nytt trots högre kostnad så vore ju den elektriska sprutan smidig om ni ska måla om många saker i huset.

Eller så gör man som jag och tar in en målare - och får dom att använda en färg som slätar ut sig bra utan lämna penselspår (jotun lady), vilket också är dyrt.

Kort och gott, vad är viktigast. Resultatet, priset, äventyret?

//PS jag är urkass på att måla och tycker inte det är ett dugg roligt//
 
M
Y Yrrol skrev:
Det finns en lång tråd på forumet om en spruta som många gillar men den kostar ju endel, sen tillkommer färg, och så ska du maskera allt runtom, och så ska du lära dig hur sprutan fungerar och kanske gör om några gånger... Så det hänger ju på er, vill ni ha fabriksnykänsla till lägst pris så är det nog att byta ut till nytt. Tycker ni det är kul att lära er nytt trots högre kostnad så vore ju den elektriska sprutan smidig om ni ska måla om många saker i huset.

Eller så gör man som jag och tar in en målare - och får dom att använda en färg som slätar ut sig bra utan lämna penselspår (jotun lady), vilket också är dyrt.

Kort och gott, vad är viktigast. Resultatet, priset, äventyret?

//PS jag är urkass på att måla och tycker inte det är ett dugg roligt//
Resultatet är viktigt. Men även priset såklart.

Jag gillar dock att måla och dona (därför jag köpte hus med de behoven på egen hand) så jobbet i sig är ingen fara.
 
Y
Jag tycks inte hitta den tråden om den elektriska sprutan som alla pratade om ett tag, men hittade en lång tråd om sprutmålning: https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-sprutmalning.117823/


Berörande golvlister och dörrfoder osv så hade jag valt nytt. Det är nog endel skav på dessa, om inte så lär det nog bli och då kommer det mörka fram. Målar du en karm, och sätter fabriksnya lister runt den, så tänker man inte så mycket på att karmen är målad.
- Det gör lite ont i själen att se penselmålade fönster och dörrar ifall det använts en färg som inte flyter ut riktigt och döljer penselspåren.

Nya lister. Nya dörrar, gärna massiva.
Och en bra färg, en bra pensel, och kunskap att hantera dessa till det övriga.
Skåpsluckor lämnar du till firma för sprutmålning alternativt köpa nya.
Snåla inte på maskeringstejpen, välj den blå..
Och maskera, maskera, maskera! Ångrar massa maskeringsslarv. Det är INTE lättare att ta bort spill efteråt. Samt ha inte övertro på att latex döljer springor för evigt för dessa kan mycket väl släppa och då ser det tråkigt ut. Men använd inte silikon där det kan komma att målas i framtiden för färg lossnar från silikon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.