Jag är i färd med att renovera ett 1-plans Älvsbyhus från -65 och e två väggar ska tas bort. Har frågat runt lite och fått olika svar. Allt från att göra en ordentlig avväxling av takstolarna med pelare i hörn till att inget ingepp behöver göras.

Ritning av enplanshus med markerade väggar (1 och 2) som planeras tas bort vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av en detaljsektion i ett Älvsbyhus, visar konstruktion av väggar och tak med isolering och materialspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utrymme under ett tak med träbjälkar och byggmaterial på golvet i en äldre byggnad som genomgår renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar i äldre Älvsbyhus som diskuteras för renovering där väggar ska tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg nummer 2 är den jag funderar över.
Vad tycker ni? Tacksam för era åsikter :)
 
Vägg nummer 2 är det inga problem med att ta bort. Vägg nummer 1 behöver avväxlas med t.ex. en limträbalk. För att kunna bedöma lämplig dimension på balken behövs fler ritningar. Helst en sektion och någon som beskriver hur de lutande konstruktionerna som delvis bär upp takbjälkarna landar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Och jag är av exakt samma åsikt som justusandersson, då det för en gångs skull var en relativt enkel fråga ang avväxling och vilka väggar som är bärande ... ;)
(edit; jag har alltså känslan att justus... är betydligt mer vass på detta)

I teorin skulle nog väl takstolarna möjligen kunna vara självbärande, så vägg 1 skulle kunna tas bort. Men i praktiken så tar man inte till sådana dimensioner att det blir självbärande om det inte behövs.
Den relativt låga taklutningen talar också emot självbärande takstolar.

Så nä, vägg 1 tas ej bort utan avväxling innan en djupare undersökning gjorts, och då kommer man med 99% sannolikhet komma fram till att avväxling behövs.
 
Redigerat:
Jag tycker det framgår av bilderna att takstolarna inte bara har upplag i ändarna. 2x6 tums bjälkar kan dessutom inte vara fribärande över 7,85 meters spännvidd även om det är en obetydlig last.
 
  • Gilla
simonbe
  • Laddar…
En avväxling kan göras uppe på vinden om man vill ha ett slätt tak utan balkar.
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
Tack för all svar! Håller med er till fullo, det måste göras en avväxling. Får se om jag gör den uppe på vinden eller inifrån. Återkommer med bilder på resultat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.