Hur tycker ni man ska tänka kring placering av värmepump? Var skulle ni ha placerat pumpen? Vi har frånluftvärmepump i dag, huset är nybyggt för 2 år sen. Vi ska nu komplettera med en luft/luft för att i första hand få AC.

BIfogar en bild på planlösningen.
 
  • Planritning av ett hus med markerade rum som sovrum, badrum och kök/vardagsrum för diskussion om placering av värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanliga platser för inomhusdelen är :
- över entrédörr
- i något hörn i vardagsrummet

Tänk på att luftdraget är ganska kraftigt. Du vill inte sitta direkt i närheten av inomhusdelen.
 
  • Gilla
dekagon
  • Laddar…
A
sätt den där du vill ha kallast
vardagsrummet är bra då det är centralt
tänk på att de kyler mycket sämre än de värmer så man måste gå upp en eller ett par storlekar
 
  • Gilla
dekagon
  • Laddar…
Där det är estetiskt godtagbart och den inte stör med direkt blås när man sitter ner.

Alt 4 i bilden?
Ritning av en lägenhet med handskrivna markeringar för fläktplacering, numrerad som alternativ 4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dekagon
  • Laddar…
Alternativ 4 har vi faktiskt själva snöat in på. Men jag ville inte färga er med att föreslå hur vi själva tänkt :) Där eller alternativ 3.

Men om vi sätter den på alternativ 4, kan man då sätta en Mitsubishi FH35 t.ex.? Den kommer sitta ovanför en dörr i så fall. När man läser installationsanvisningar på FH35 så ska man ha 15cm upp till tak. Det kommer inte vara möjligt. Är det då omöjligt att sätta den där? Nackdelar om det ens är möjligt?
 
Nedervåningen, där den ska sitta, är på 122kvm. FH35 klarar upp till 180kvm enligt Mitsubishi. Är det rimlig storlek? Eller bör man gå upp ännu mer?
 
Det är om du tänkt värma hela huset med den. Men du tänker väl behålla dagens värmesystem?

Innedelen suger in luft i överkant och blåser ut i nederkant, kanske finns några alternativ som kräver mindre utrymme på höjden?
 
Ja, Fujitsu har någon variant som är mer slim (slim 12 har jag tittat på). Då kanske den är ett bättre alterantiv om man tänker placering alternativ 3 och 4?

Vi behåller dagens värmesystem. Det är som sagt framförallt AC vi tänker använda den här luft/luftpumpen till. :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
A
D dekagon skrev:
Nedervåningen, där den ska sitta, är på 122kvm. FH35 klarar upp till 180kvm enligt Mitsubishi. Är det rimlig storlek? Eller bör man gå upp ännu mer?
Kyla blir då 60-90 kvm
 
A
D dekagon skrev:
Alternativ 4 har vi faktiskt själva snöat in på. Men jag ville inte färga er med att föreslå hur vi själva tänkt :) Där eller alternativ 3.

Men om vi sätter den på alternativ 4, kan man då sätta en Mitsubishi FH35 t.ex.? Den kommer sitta ovanför en dörr i så fall. När man läser installationsanvisningar på FH35 så ska man ha 15cm upp till tak. Det kommer inte vara möjligt. Är det då omöjligt att sätta den där? Nackdelar om det ens är möjligt?
Den är 31cm hög och man måste ha ytterligare minst 5cm till tak.
 
Slim 12 hade jag nog valt då. Eller om det finns fler som är tunna?
 
A
Slim 14
 
D dekagon skrev:
J
Vi behåller dagens värmesystem. Det är som sagt framförallt AC vi tänker använda den här luft/luftpumpen till. :)
Alternativ 2 är nog inte fel. Väldigt gott med direktkyla i vardagsrum/kök. Sedan får ni undan utedelen till baksidan av huset. Ett tips är förresten att ställa utedelen på ett stativ för att undvika vibrationer. Hänger man den på väggen vill man inte ha den bakom ett sovrum.
 
Stickan56
Om den är för kyla skulle jag sätta den på övervåningen. Det är där jag skulle vilja haft min nu när det är varmt.

Stickan
 
Vår övervåning är helt oinredd i dagsläget. Så där vill vi inte ha den ;-)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.