Hej

Jag är lite fundersam på hur jag ska koppla in detta 2väggsuttag ?Just nu sitter det ett gammalt uttag som jag ska byta ut och hittade detta uttag liggandes hemma men har aldrig sett denna typ förut.

Jorden har jag koll på vart den ska anslutas men vart ska jag koppla in fas och nollan? Behöver jag bygla något ?

Tacksam för hjälp
 
  • Öppet 2-väggsuttag visar anslutningar för jord, fas och nolla, med öppna kabelinföringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag kan tyda märkningen så ska fas in på ena sidan och nolla på andra sidan, alla "hål" på resp. sida är redan internt byglade.
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
Hej
Kan det vara så enkelt att jag monterar fas på vänster sidan (sett på bilden) och nollan på högersidan och vilken ”port” inte har någon betydelse. Ska ej koppla vidare eller nånting bara byta ut uttaget

Tack för ditt svar Elmont
 
tommib
Ja, det är korrekt. Det är lättare med EK än FK så jag hoppas att det är det du har. Om du mot förmodan har RK så kommer det inte funka (och ska inte heller göra det eftersom RK inte ska användas i en fast installation).
 
Hej

Tack för ditt svar, nej precis så mycket vet jag iaf var bara fundersam över uttaget.
Mvh
 
Det där är ett väldigt fint och lättkopplat uttag, men ABB har tydligen missat målsnören en millimeter med märkningen då det inte är första gången som denna fråga dyker upp. Det man kan göra om man är minsta osäker är att ohmmäta för att se vad som har förbindelse med vad.
 
  • Gilla
Varmepumpi
  • Laddar…
tommib
Välkommen till forumet förresten!
 
Jag har också köpt ett av dessa uttag, har då aldrig varit några problem att byta vägguttag förut.....

Fattar fortfarande inte vart jag ska montera in fasen..... är det vid symbolen r?
 
L Lars2222 skrev:
Jag har också köpt ett av dessa uttag, har då aldrig varit några problem att byta vägguttag förut.....

Fattar fortfarande inte vart jag ska montera in fasen..... är det vid symbolen r?
 
L Lars2222 skrev:
Jag har också köpt ett av dessa uttag, har då aldrig varit några problem att byta vägguttag förut.....

Fattar fortfarande inte vart jag ska montera in fasen..... är det vid symbolen r?
troligen
 
tommib
Du ska montera fas och nolla på vardera sidan om uttaget, i de små hålen som är fyra på varje sida. Skala lagom långt (finns markering på uttaget) och stick in. Var noga med att alla kardelerna går in. Du får bara en chans, det är svårt att lossa ledarna efter anslutning.

Glöm inte skyddsjord, den ska in på den gröna plinten i uttagets överkant.

Det är alltså inte vid symbolen "r".
 
Tack, fixat, fungerar. Fasen ska in på r-sidan....konstiga markeringar.

Jo tack, lyckades fästa två kablar i min iver utan att fora de igenom baksidan först på mitt utanpåliggande vägguttag, inte sa kul att ta bort dem efteråt....
 
tommib
Det spelar ingen roll vilken sida som fas resp nolla sätts på, svenska uttag är inte polariserade. Det är sannolikt därför uttagen inte heller är märkta.
 
E elmont skrev:
Som jag kan tyda märkningen så ska fas in på ena sidan och nolla på andra sidan, alla "hål" på resp. sida är redan internt byglade.
Hej
Kan man använda två fas
 
Dimitriissa Dimitriissa skrev:
Hej
Kan man använda två fas
Den frågan kan tolkas påmånga sätt. Men jag väljer att tolka att du undrar om man kan koppla in tvåolika matande faser?

Nej det kan man inte.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.