A
Min erfarenhet från ett 60-tals hus.
Jag är en mycket pessimistisk och har gärna hängsler o livrem..

- Ett osäkert tak kan ge läckor till vind och innertak i morgon eller om 15 år. Det är surt att renovera för att sedan lägga mer pengar igen när det blir skador. Det framgår inte tydligt om skicket på råsponten men man kan ana från protokollet att detläckt och har missfärgningar.
Räkna med ett takbyte på 150 tusen inom 5-10 år

- Vinden igen: Det är lämpligt att försöka få reda på hur skicket på vinden är. Läckande tak + obefintlig ventilation kan skapa fint mögelklimat på vinden. I värsta fall kan man få riva även råspont och mer uppifrån för att åtgärda. Kan inte uppskatta pris.

- Ventilation: mekanisk ventilation bör sättas in . Kostnad från 10 - 150 tusen beroende på hur avancerar och vilken inomhus miljö man vill uppnå.

- Fasad med sprickor: Antagligen inget att bry sig om. Många hus har sprickor från sättningar, Utifrån infon är det omöjligt att säga om det är i yttre putsen eller grundstommen och hur länge sen sättningarna/sprickorna uppstod.

- Källare: om källaren ska vara en källare, riv ut organiska och gör vid väggar och golv med rätt material som andas.
Om det ska vara en boende miljö behöver även dräneringen ses över. Kostnad dränering ca 3000 kr/m som ska dräneras.

- Badrum: original gjutjärnsbrunnar som inte passar i nya badrum. Behöver bytas vid renovering eller risk att försäkring inte täcker skador efter renoveringen. Badrum kostar allt från 80 tusen och uppåt per badrum.

Inkommande vatten och utgående avlopp kan även vara lämpligt att se över.

Tidigare person skrev ca 1 miljon i renoveringskostnad, jag får hålla med.


Allt beror på vad ni som familj har för ambitioner och förväntningar med ert boende. Om ni inte vill renovera och accepterar riskerna eller om ni klarar de extra kostnaderna kan bara ni avgöra.


Jag är en gnällspik men det är så många okunniga som inte förstår vad ett hus faktiskt för med sig.
 
Fördelen med kåken är att den har kvar alla väggar och ingen har flängt upp 200 kvadratmeter fult trädäck. Gillar man hustypen och har pengarna tror jag att det är bra. Hade jag inte fastnat för en kåk i inlandet, Mölnlycke, skulle jag varit intresserad men jag skulle ändå inte haft ork eller råd.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
mathiash77 skrev:
Badrum: original gjutjärnsbrunnar som inte passar i nya badrum. Behöver bytas vid renovering eller risk att försäkring inte täcker skador efter renoveringen. Badrum kostar allt från 80 tusen och uppåt per badrum.
Det är ett absolut krav att en gjutjärnsbrunn byts för att ett våtutrymme skall bli godkänt.

I övrigt tycker jag inte att du överdriver, det är inga problem att göra av med en miljon på detta hus.

Stickan
 
H husdrommaren skrev:
Hej!
Som sagt, ett fantastiskt fint område, 11:ans spårvagn tar er in till stan och ni har promenadavstånd till stans bästa thai ” thai samila”. Dock kolla in bullermiljön innan ni köper är mitt råd, mkt bilar i området!
Mvh
Ja 11:an är ju helt magisk att åka en fin sommar dag :crysmile: alltid knöka fullt Av folk och uppblåsta badleksaker.
 
  • Gilla
husdrommaren och 1 till
  • Laddar…
H
G Ganescha skrev:
Ja 11:an är ju helt magisk att åka en fin sommar dag :crysmile: alltid knöka fullt Av folk och uppblåsta badleksaker.
Eller hur! Detta är en unik göteborgsk upplevelse som alla borde pröva minst en gång, nästan lika självklar som stå i kö till en åkattraktion på Liseberg under gothia cup :sweat::crysmile:
Men för att vara lite seriös, 11:an funkar riktigt bra förutom varma sommardagar. Sedan finns det alldeles utmärkta cykelvägar längs leden, det tar inte så många minuter innan man är vid Järntorget som trots allt får gå som tämligen centralt.

Mvh
 
Vi var på visningen och blev väldigt förtjusta i huset. Tyvärr var vi inte ensamma om det, där var nog minst 30 par. Senaste budet ligger på 6 400 000, en ökning på 29% från utgångspriset :rolleyes:

Tack alla som svarade iaf!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ja, man undrar ju var den vikande och osäkra bostadsmarknaden finns nånstans för inte verkar det vara i Göteborg.
 
Det lär man väl få märka om man någon gång hittar ett hus och skall bli av med sin svindyra bostadsrätt som man köpte exakt på toppen :sick:
 
  • Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
När vintern kommer är folk kanske mer sugna på en lägenhet än ett hus. Det ska säkert gå bra.
 
D
Tråkigt. Men det kommer fler hus. Om ni inte värdsätter att bo nära vattnet är det kanske lättare att hitta något längre in, tex. i Sävedalen. Det finns många som är villiga att betala för havsnära läge.
 
D
Hur har det gått med husletandet?
Jag tänkte på er idag när jag såg en 60-talsvilla i Mölnlycke till salu.
 
Det var vänligt! Det har gått dåligt är jag rädd. Tänkte du på denna https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?objektID=1811556? Jag har sneglat lite på den, men det verkar vara ett väl stort projekt för oss. Jag är inte heller så framgångsrik när det gäller att övertyga min fru att det är i Mölnlycke vi ska bo :)

Annars har vi mest varit duktiga på att hitta hus som ligger ute för lockpriser. Nu senast detta i Krokslätt som gått från 5 350 000 till, just nu, 6 850 000 (https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?objektID=1581981). En ökning på 28%.
 
D
Nej
A arasmus skrev:
Det var vänligt! Det har gått dåligt är jag rädd. Tänkte du på denna [länk] Jag har sneglat lite på den, men det verkar vara ett väl stort projekt för oss. Jag är inte heller så framgångsrik när det gäller att övertyga min fru att det är i Mölnlycke vi ska bo :)

Annars har vi mest varit duktiga på att hitta hus som ligger ute för lockpriser. Nu senast detta i Krokslätt som gått från 5 350 000 till, just nu, 6 850 000 ([länk]). En ökning på 28%.
Nej, det var denna: https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-djupedalsang-harryda-kommun-stenasvagen-7-13905317
Mölnlycke är ju en bit bort så jag förstår om det är ett stort mentalt steg. Ni får hoppas att ni har tur och hittar något, eller om ni kommer fram till att kompromissa med något som gör det lättare att hitta något till lagom pris.

Hade vi haft råd hade vi kanske valt Krokslätt eller Toltorpsdalen (hamnade i Hisings backa). Men vi hade lägre budget än er, så ni ska nog inte ge upp hoppet!
 
A arasmus skrev:
Jag är inte heller så framgångsrik när det gäller att övertyga min fru att det är i Mölnlycke vi ska bo :)
Ja, det är ju en väldig skillnad mellan att bo på ett stenkast från havet eller älvmynningen och att bo inne i Härryda/Mölnlycke-trakterna eller tom Krokslätt.
Ni kanske skulle reda ut var ni vill bo först.

När vi flyttade förra gängen, år 1998, rev jag ut en karta ur telefonkatalogen (det fanns sådana på den tiden :) ),
Drog en cirkel med passaren med en km radie från där mitt jobb låg, och vi tittade på hus inom den cirkeln.
Perfekt med, som det blev, 500 m till jobbet, när man bor i "stor"staden Göteborg! Hustrun fick ta bilen lite längre.
Gå eller cykla till jobbet är rena drömmen (y)
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det är ju en väldig skillnad mellan att bo på ett stenkast från havet eller älvmynningen och att bo inne i Härryda/Mölnlycke-trakterna eller tom Krokslätt.
Ni kanske skulle reda ut var ni vill bo först.

När vi flyttade förra gängen, år 1998, rev jag ut en karta ur telefonkatalogen (det fanns sådana på den tiden :) ),
Drog en cirkel med passaren med en km radie från där mitt jobb låg, och vi tittade på hus inom den cirkeln.
Perfekt med, som det blev, 500 m till jobbet, när man bor i "stor"staden Göteborg! Hustrun fick ta bilen lite längre.
Gå eller cykla till jobbet är rena drömmen (y)
Jag blandade ihop mina trådar och tänkte att detta var i den här https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-dyrt-hade-ni-vagat-koepa.314321/page-8. Där stöts och blöts det här med Mölnlycke en del, så det är inte en ny tanke. Sen är väl iofs Krokslätt så centralt man kan bo i villa nästan? En dryg kilometer till Götaplatsen. Jag har precis bytt jobb till AstraZeneca, som ligger i Mölndal. Det innebär att Krokslätt absolut är cykelavstånd både för mig och min fru. Även Mölnlycke för mig, iaf om man gillar backar (eller har elcykel).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.