Nu har det dykt upp igen för mig, sponsrade inlägg mitt i tråden. Jag gillar det inte!!!
I mina ögon är det stor skillnad på reklam i tråden och sponsrat inlägg. Reklam lika med rättframt, sponsrat inlägg lika med att försöka lura mig med hjälp av lån av forumets bildspråk.
Jag var inloggad i iphoneappen och hade inte skrivit på två veckor, så reklam hör till spelreglerna. Men sponsrade inlägg är en ny gräns att gå över för inloggade medlemmar.
Snälla tänk över det här en gång till. I mitt tycke solkar det ner varumärket av ett oberoende forum att låna ut forum-ikon och typsnitt till reklam.

Bifogar en bild, jag inte inloggad när den togs eftersom jag inte tog någon skärmdump innan jag skrev ett inlägg så att både reklam och sponsrat inlägg försvann.

Skärmavbild av ett forum med sponsrat innehåll, visar en familj vid köksbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byggahus måste ju ha in intäckter från någonstans, forumet är ju gratis för oss medlemmerar men kostar att driva.
 
A Andy78 skrev:
Byggahus måste ju ha in intäckter från någonstans, forumet är ju gratis för oss medlemmerar men kostar att driva.
Som jag skriver, reklam är en sak, sponsrade inlägg en helt annan. Du behöver inte hålla med mig men läs mitt inlägg ordentligt innan du svarar tack.
 
Det känns, utan att veta som om annosören anpassat sin annons för att passa in i forumet.
 
granis70 granis70 skrev:
Som jag skriver, reklam är en sak, sponsrade inlägg en helt annan. Du behöver inte hålla med mig men läs mitt inlägg ordentligt innan du svarar tack.
Nej jag behöver inte läsa det igen.
 
S spendera skrev:
Det känns, utan att veta som om annosören anpassat sin annons för att passa in i forumet.
Så kunde det kanske varit men gräver man lite i koden så förefaller det vara en tjänst byggahus säljer.
Håller med om att det genom utformning och placering stör på ett annat sätt än det som mer tydligt är reklam, en rejäl annons känns mer renhårig i alla avseenden. Använder bara undantagsvis blockering av annonser så jag vet inte om det funkar på dessa.
Reklambild för Älvsbyhus med familjen Karlsson som sitter vid matbordet i ett hemmiljö.
 
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
Sponsrat inlägg och reklam är exakt samma sak. Dvs. ren reklam, men det första förklätt som ett inlägg.
 
A alfista skrev:
Så kunde det kanske varit men gräver man lite i koden så förefaller det vara en tjänst byggahus säljer.
Håller med om att det genom utformning och placering stör på ett annat sätt än det som mer tydligt är reklam, en rejäl annons känns mer renhårig i alla avseenden. Använder bara undantagsvis blockering av annonser så jag vet inte om det funkar på dessa.
[bild]
Precis vad jag tror utan att själv kunna gräva i koden. Forumägarna äger innehållet på hemsida och forum och styr själva om reklam får tillgång till byggdelar på hemsida och forum som gör att reklaminnehållet smälter in i redaktionellt innehåll och i medlemmarnas bidrag till innehållet på forumet. Det blir svårare att särskilja reklam från innehåll, syftet är att få fler att klicka på reklaminnehållet på hemsidan. Och att få fler att stanna upp i skrollandes och läsa reklamen i foruminläggen. Vilket ger mer pengar, dvs positivt för ägare och i förlängning oss läsare. Det negativa som gör att jag lyfter frågan är att det samtidigt i längden minskar förtroendet från läsaren i frågan om ägarna står fritt från påverkan av byggbranchen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.