Ny bostad, ett litet BR radhus, fint renoverat, men köket saknar den förvaring jag vill ha, och frysen är fånigt liten.

Jag har påbörjat en idé om att utöka köket, och komplettera med ett frysskåp.

Jag har som synes ställt upp golvskåpen, det vänstra ska innehålla frysen. Ovanpå ska det ligga en bänkskiva, och över det högra blir det ett överskåp med vitrinluckor.

Men jag är rädd att det blir för trångt, och funderar på att kapa ner skåpen från 37 djup till 30.
Det är som skåpen står nu drygt 60 cm från befintlig bänkskiva, och ca 50 till bordskanten, bordet står så man kan sitta och öppna kyl/frys, så jag vill inte flytta det mera.

Jag har personligen inget problem att det blir lite trångt, men är rädd att det ska se konstigt ut.

Bifogar några bilder, och hoppas ni fattar vad jag menar. Kök under renovering med golvskåp placerade mitt i rummet, nära ett bord med röda stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Iögonfallande köksrenoveringsprojekt med nya golvskåp arrangerade intill befintliga köksmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt och renoverat kök med vit skåpinredning och träbänkskiva, golvskåp redo för frysinbyggnad och matbord med röda stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med nyställda vita golvskåp för utökad förvaring och tänkt frysförvaring, bredvid matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av kök med nya golvskåp uppställda intill en befintlig köksö med bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Planritning av en bostad med kök, vardagsrum, sovrum, hall, badrum, tvättstuga och altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker det verkar vara en bra idé att minska på djupet, ser trångt ut annars.
 
ullet
Om du jagar cm skulle du kunna såga av den befintliga bänkskivan en bit också. Den skulle kunna sluta ca 1 cm utanför skåpstommen istället för som vad jag gissar är en 8-10 cm utanför.
Men jag tror också du skulle vinna på att ha det nya skåpet 30 cm djupt.
 
ullet ullet skrev:
Om du jagar cm skulle du kunna såga av den befintliga bänkskivan en bit också. Den skulle kunna sluta ca 1 cm utanför skåpstommen istället för som vad jag gissar är en 8-10 cm utanför.
Men jag tror också du skulle vinna på att ha det nya skåpet 30 cm djupt.
Jo, jag såg det oxå. Skivorna kommer inte överlappar varandra, så det är ingen nytta att kapa hela, och bökigt att kapa den på plats, så jag funderar på att runda av hörnen. Gjorde en stimulerad bild, det blir då 72 cm mellan hörnen.

Hörn av rum med golv som visar planerad avrundning, markerad med vita skivor, cirka 72 cm mellanrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
7cm gjorde mycket, nu ser det inte trångt ut. Rymligt kök med trägolv och ett matbord med röda stolar, vita väggar och lantlig inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
BirgitS
Jag tror att du vinner en del på att runda av hörnet, om inte annat så minskar det nog risken att någon slår i där.
 
Blir dyrt det här. Var o köpte lite kompletterande grejer, är uppe i 5000:- och frågade samtidigt om bänkskivan, den jag har kostar 2.995:- per meter, och min lilla bit skulle gå på 5.000:-
Det finns liknande stavlimnad hel skiva, 2.5 meter för 900:-, men den är 30 mm, min är 40.
Sen ska jag ha en frys oxå.
 
Börjar likna nått, fixa bänkskiva, handtag, kapa glashyllor till vitrinskåpet hos glasmästare.

Men jag har fått ett problem. Byggde efter frisidorna, 86 cm, blir 90 färdigt med bänkskiva, men frysen jag skulle ha i skåpet är felmärkt hos Pricerunner, det står bredd 56, men den är 59,5.
Och jag lyckas inte hitta nån frys med mina mått, integrerad el rostfri. Vit finns.
 
Väggmonterat vitrinskåp ovanför skrivbord under konstruktion i ett hemmakontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara en bra kompromiss. Tänk på att ha minst 120 cm mellan stommarna annars känns det för trångt. Tänk även på handikappkrav, även om man inte själv är handikappad är de ganska vettiga.
 
Kommer inte uppfylla gällande krav från hallen, men der är bara att runda vardagsrummet så finns hur mycket plats som helst.
Annars är huset väl anpassat, breda dörrar, altan i golvnivå och inga trösklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.