Hej,

Hur skulle ni ställa er till det här.

Kommunen monterade en VM i huset enligt bygglovshandlingarna och nu efter slutbeskedet så hör VA-avdelningen i kommunen där jag bygger av sig och säger att jag skulle satt en vattenmätarbrunn vid kopplingspunkten istället.

Startbesked 170801
Interimistiskt slutbesked 180518

I avtalet med kommunen står det dock att man ska göra det men vem bygger hus på detta sättet. Det är väl bättre med en VM inne än ute. Borde det inte stoppats från kommunens sida redan vid bygglovsansökan där det står med i planritningen.

Någon som varit med om det och hur löste ni det?
Min markentreprenör tyckte jag skulle skita i det och att det är bara en idiot på kommunen som inte vet nått alls.
 
Redigerat:
Detta har inget med bygglovet att göra,så nej det skulle inte tas upp där.

Är det dåligt tryck i kommunens ledningar?
 
H huggan skrev:
Detta har inget med bygglovet att göra,så nej det skulle inte tas upp där.

Är det dåligt tryck i kommunens ledningar?
Hej,

Nej inte vad jag hört. Men hur påverkas trycket om vattenmätaren sitter i huset istället för nedgrävd?
 
Du säger ju vattenmätarpump, antar då att det är en pump med. Vilket normalt inte behövs vid kommunalt VA.
 
H huggan skrev:
Du säger ju vattenmätarpump, antar då att det är en pump med. Vilket normalt inte behövs vid kommunalt VA.
Ops. Autocorrect som spökar. Ska givitvis vara vattenmätarbrunn.
 
Det normala i del allra flesta kommuner är att man sätter vattenmätare i en konsol inomhus. Jag vet dock att vissa kommuner har börjat ställa krav på vattenmätarskåp i fasaden dom är åtkomliga utifrån (på samma sätt som elskåpen). Ett alternativ till båda ovanstående är att sätta en vattenmätarbrunn, men det är tyvärr ett dyrare alternativ och vanligtvis något som man sätter i sommarbostäder där man stänger av värmen under vintern.

Det låter konstigt att huset har godkänts vid besiktning, där vattenmätarens placering borde vara en del av kontrollplanen. Har dessutom VA-avdelningen monterat en vattenmätare låter det ännu konstigare. Vad har du fått för förklaring till att de vill flytta den?
 
N NoOne2k skrev:
Det normala i del allra flesta kommuner är att man sätter vattenmätare i en konsol inomhus. Jag vet dock att vissa kommuner har börjat ställa krav på vattenmätarskåp i fasaden dom är åtkomliga utifrån (på samma sätt som elskåpen). Ett alternativ till båda ovanstående är att sätta en vattenmätarbrunn, men det är tyvärr ett dyrare alternativ och vanligtvis något som man sätter i sommarbostäder där man stänger av värmen under vintern.

Det låter konstigt att huset har godkänts vid besiktning, där vattenmätarens placering borde vara en del av kontrollplanen. Har dessutom VA-avdelningen monterat en vattenmätare låter det ännu konstigare. Vad har du fått för förklaring till att de vill flytta den?
Var vattenmätaren ska sitta regleras inte i PBL eller i BBR och ska således inte finnas med i kontrollplanen eller vara ett krav för att få slutbevis.
 
N NoOne2k skrev:
Det normala i del allra flesta kommuner är att man sätter vattenmätare i en konsol inomhus. Jag vet dock att vissa kommuner har börjat ställa krav på vattenmätarskåp i fasaden dom är åtkomliga utifrån (på samma sätt som elskåpen). Ett alternativ till båda ovanstående är att sätta en vattenmätarbrunn, men det är tyvärr ett dyrare alternativ och vanligtvis något som man sätter i sommarbostäder där man stänger av värmen under vintern.

Det låter konstigt att huset har godkänts vid besiktning, där vattenmätarens placering borde vara en del av kontrollplanen. Har dessutom VA-avdelningen monterat en vattenmätare låter det ännu konstigare. Vad har du fått för förklaring till att de vill flytta den?
Jag har inte hört mig för än vad som kommer ske eller inte. Vill ha lite mer kött på benen eller argument innan jag säger jag bröt mot avtalet om att det ska finnas en vattenmätarbrunn.

Nämnde det för min mark entreprenör och han sa att man inte bygger hus så. Jag tycker också det är konstigt huvudsaken är att de finns en VM och att det är korrekt installerat av kommunen.

Min inkopplingspunkt ligger 20m från huset och är ett året runt hus.
 
H huggan skrev:
Var vattenmätaren ska sitta regleras inte i PBL eller i BBR och ska således inte finnas med i kontrollplanen eller vara ett krav för att få slutbevis.
Nej det stämmer, fanns inte med i kontrollplanen heller. Varken KA och bygglovshandläggaren hade synpunkter på hur VM är placerad. Men kan ett Interimistiskt slutbesked hävas pga avtalet säger att vattenmätaren ska placeras ute i marken?
 
Har ni fått ett interimistiskt slutbesked pga detta? Isåfall ber du byggnadsinspektören hänvisa till vilken paragraf lagen han baserar detta på för det är helt fel. Tyvärr är det så att många kommuner inte har så kompetent personal men när det handlar om myndighetsutövning så måste dom motivera med lagtext.
 
H huggan skrev:
Har ni fått ett interimistiskt slutbesked pga detta? Isåfall ber du byggnadsinspektören hänvisa till vilken paragraf lagen han baserar detta på för det är helt fel. Tyvärr är det så att många kommuner inte har så kompetent personal men när det handlar om myndighetsutövning så måste dom motivera med lagtext.
Nej det interimistiska slutbeskedet var för att vi inte riktigt är klara med garaget som var med i bygglovet.
 
T
Hoppar in här med ett par frågor. Vilka möjligheter har kommuner att kräva en vattenmätarbrunn istället för att man placerar vattenmätaren frostfritt inne i fastigheten? Hur brukar det fungera när man gräver ner va-ledningar gällande inmätning? Är det något man som fastighetsägare är skyldig till?

Gör det någon skillnad om det är innanför eller utanför verksamhetsområde? Vilka lagar/myndigheter styr över detta? Tacksam för input.
 
Är det utanför verksamhetsområdet kan VA-huvudmannen ställa vilka krav som helst då det är ett avtalsförhållande mellan dig och VA-huvudmannen. Innanför verksamhetsområdet är det VA-lagen som reglerar dina skyldigheter och rättigheter. Många VA-huvudmän använder svenskt vattens publikation P100 Kallvattenmätare som underlag för hur vattenmätaren ska placeras. Läs gärna VA-huvudmannens ABVA (Allmänna Bestämmelser VA) om vad det står gällande mätarplacering om din fastighet är belägen innanför verksamhetsområdet.

Edit: I P100 står det: "Kontroll av att mätarplatsen överensstämmer med vad som godkänts av huvudmannen bör lämpligen ingå i den kontrollplan som byggnadsnämnden skall godkänna."
 
Redigerat:
Hej,

Har gått tillbaka och läst vår tidigare mail växling med kommun när vi var på g att koppla in oss.

De skriver att de kommer ut och inspekterar så allt ser bra ut och att de har med och installerar en vattenmätarbrunn när vi är redo att koppla in oss.

Antar de blir något avtalsbrott men vad händer då med godkänt slutbesked om man inte går med på att göra om VM.
 
N NoOne2k skrev:
Är det utanför verksamhetsområdet kan VA-huvudmannen ställa vilka krav som helst då det är ett avtalsförhållande mellan dig och VA-huvudmannen. Innanför verksamhetsområdet är det VA-lagen som reglerar dina skyldigheter och rättigheter. Många VA-huvudmän använder svenskt vattens publikation P100 Kallvattenmätare som underlag för hur vattenmätaren ska placeras. Läs gärna VA-huvudmannens ABVA (Allmänna Bestämmelser VA) om vad det står gällande mätarplacering om din fastighet är belägen innanför verksamhetsområdet.

Edit: I P100 står det: "Kontroll av att mätarplatsen överensstämmer med vad som godkänts av huvudmannen bör lämpligen ingå i den kontrollplan som byggnadsnämnden skall godkänna."
Intressant att de missat det i mitt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.