Lycka till (y)
Vi påbörjade vårt bygge för drygt ett år sedan och har putsat invändigt. Börjar snart putsa utvändigt.
 
Hejsan, Hur har du gjort med såg ?
Är nog i samma läge som du. Har gjutit plattan och sitter och väntar på blocken :) Skall mura själv, så hyra riktig bandsåg kan bli kostsamt och en stressfaktor. Funderar på att börja med alligatorsåg och se hur länge man orkar samt hur snitten blir.
 
Jag skulle säga att bandsåg är enda alternativet.
Jag köpte en begagnad för 4000:- som kunde såga 28cm höga block (mina är 25cm).
 
Jag har nyss lagt första skiftet och jag har sågat med en lättbetong fogsvans och medföljande vikelhake som gör att man sågar rakt för utan den hade det varit svårt.
Jag tror jag kommer att såga allt förhand men visst hittar man en billig bandsåg är det ju såklart ett mkt bra alternativ men att hyra är inget som passar mig för jag bygger endast på fritiden så då blir hyran för dyr.
 
  • Lättpanel sågad i rakt skift med lättbetong fogsvans och en gul vinkelhake placerad på ett par bockar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi provade det där först, men det tar en sån jäkla tid och det är trots hjälpmedlet inte garanterat att det blir rakt.
 
R RoffeN skrev:
Lycka till (y)
Vi påbörjade vårt bygge för drygt ett år sedan och har putsat invändigt. Börjar snart putsa utvändigt.
Jasså du putsade insidan först. Jag tänkte börja ute så fasaden blir skyddad :)
Man har ju hört att torktiden kan bli lång på lättbetongen
 
X xLnT skrev:
Vi provade det där först, men det tar en sån jäkla tid och det är trots hjälpmedlet inte garanterat att det blir rakt.
Jag har även slip brädan och filar till blocken med
 
M merlrmindre skrev:
Hejsan, Hur har du gjort med såg ?
Är nog i samma läge som du. Har gjutit plattan och sitter och väntar på blocken :) Skall mura själv, så hyra riktig bandsåg kan bli kostsamt och en stressfaktor. Funderar på att börja med alligatorsåg och se hur länge man orkar samt hur snitten blir.
Med handhållen alligator blir snitten väldigt krokiga.
Eftersom det är tunnfogsbruk krävs det millimeterprecision om man inte kan se till att inte ha några snitt mot angränsande block (vilket är svårt). Det kan ev gå om man bygger en bra gig till alligatorn.
Som nämnts tidigare är en beg bandsåg som man säljer när man är klar är en bra lösning, om man hittar en som kan såga minst 200mm högt.
 
T Toddep skrev:
Jasså du putsade insidan först. Jag tänkte börja ute så fasaden blir skyddad :)
Man har ju hört att torktiden kan bli lång på lättbetongen
Vi låter vädret styra. Dåligt väder, inne. Bra väder ute. Funkar inte alltid men då det går så blir det ju lite trevligare att jobba(y)
 
M merlrmindre skrev:
Hejsan, Hur har du gjort med såg ?
Är nog i samma läge som du. Har gjutit plattan och sitter och väntar på blocken :) Skall mura själv, så hyra riktig bandsåg kan bli kostsamt och en stressfaktor. Funderar på att börja med alligatorsåg och se hur länge man orkar samt hur snitten blir.
Vi hade sådana tur att vi lyckades få hyra en riktigt klyvsåg med klinga för lättbetong. Underlättade enormt. Till garaget var det dock handsåg som gällde. Gick det med(y)
 
@Toddep
Hur går det för dig/er, hur tycker du att murningen går?
 
X xLnT skrev:
@Toddep
Hur går det för dig/er, hur tycker du att murningen går?
Det går bra tycker jag. Jag har kommit upp till skift nummer 8 runt om. Omkretsen på huset är ca 90 meter med massa hörn så är lite skärningar men jag sågar allt förhand och tycker fortfarande inte att det är några problem så jag kör allt förhand bara för att visa att det går :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Det går bra tycker jag. Jag har kommit upp till skift nummer 8 runt om. Omkretsen på huset är ca 90 meter med massa hörn så är lite skärningar men jag sågar allt förhand och tycker fortfarande inte att det är några problem så jag kör allt förhand bara för att visa att det går :)
Bra jobbat(y)
 
T Toddep skrev:
Det går bra tycker jag. Jag har kommit upp till skift nummer 8 runt om. Omkretsen på huset är ca 90 meter med massa hörn så är lite skärningar men jag sågar allt förhand och tycker fortfarande inte att det är några problem så jag kör allt förhand bara för att visa att det går :)
Inte illa !!
 
T Toddep skrev:
Det går bra tycker jag. Jag har kommit upp till skift nummer 8 runt om. Omkretsen på huset är ca 90 meter med massa hörn så är lite skärningar men jag sågar allt förhand och tycker fortfarande inte att det är några problem så jag kör allt förhand bara för att visa att det går :)
Kul att du tycker det går bra.
Hur har du gjort vid fönster/dörrar? Kör du 90 grader eller har du valt att bryta hörnorna?
Får man se någon bild?

Mvh
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.