Har hus byggt i blåbetong och kostaterat radon. Ventilation är på gång, och även fått förslag på att måla innerväggarna med plastfärg.
Kan detta vara lämpligt??


Tacksam för synpunkter från forum  
 
hej...

Inte många svar här inte....
Jag har oxå blåbetongväggar och håller precis på att radonsanera, en utredare var hem till mig och gav några åtgärdsförslag och ett av dem innebär ventilering men för att komplettera ventilationen så finns det en speciell typ av tapet, permafoil, som består av 5 skik och är 0.3mm tjock. De fem skikten är papper i ytterskikten och sen tre plastskikt som är det som skyddar mot den strålning som blåbetongen avger.

Enl. alla andra experter finns det inget annat som skyddar mot radon i tapet/målningsväg. Tapeten tar bort ca 70-90% av strålningen i ett rum. Vad man dock måste tänka på är att alla väggar måste kläs in med denna tapet annars sticker strålningen ut där väggen inte är skyddad.

Tapeten är testad av SP vilket är ett kvalitetstecken på att den fungerar. Jag har inte gjort ny radon mätning utan är mitt uppe i ett renoveringprojekt så mätningen blir nog av till hösten.

Vad har du satt in för ventilation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.