Attefallsverket har bett om att få svara i den här tråden enligt följande:

---

"Hej,

Vi har uppmärksammat era kommentarer här på Byggahus.se och ser att ni har frågor.

Företaget grundades 2015.

Våra färdigställda produkter lanserades i början av januari 2017 för försäljning. Vi avslutade året med över 100 sålda Attefallshus runt om i hela landet med en omsättning över 23 miljoner netto och försäljningsvärde på a 38 miljoner kronor. Detta kommer att bli offentligt inom en väldigt kort tid.

Idag beräknas Attefallsverkets försäljning nå över 70 miljoner kronor. Vi har gått från 0 anställda till över 100 kort tid.

Till er som undrar varför omsättningen inte är hög under 2016. Så är förklaringen till detta att ingen försäljningsverksamhet fanns under detta år.

För er som undrar om hur våra betalningsmetoder går till, så sker en betalning på 10 000kr efter kontraktsskrivning även kallat för handpenning, 50% efter godkännande från kommun för start av produktion, 40% betalas när huset levereras till tomtgräns, resterande 10% av restbeloppet regleras efter huset är lyft på förberedda grunden och slut besiktigat.

Inga betalningar sker kontant utan helt enligt avtal där det står att 40% skall ske via överföring till företagets konto samma dag senast innan huset lyfts på plats. Anledningen till detta är att huset förblir kundens egendom när huset är placerat på kundens tomt/egendom.

Tycker man inte om PVC fönster kan man välja trä eller Aliminium.

Våra husgrunder är framtagna tillsammans med Isodrän och är värmeisolerade. Man skall inte utföra dessa grunder ventilerade utan det skall vara slutna.

Alla våra hus levereras med egenkontroller på över 30 sidor med allt ifrån fuktighet i träet, avprovning av el enligt svensk standard, täthetsprovning och mycket mer.

Beträffande paneler är det ett rörligt material och levande material, om man har valt att planera huset i ett solläge är det väldigt vanligt att paneler kan spricka eller röra sig med tiden. Alla våra hus levereras med 10 års garanti.

/Emil Helander, Attefallsverket"

---
 
K
Attefallsverket finns inte på bolagsverket.
Tänkte köpa hus av dem och de angav referenser som var fejkade
 
Jag har sedan i november ett Attefallshus från Attefallsverket. Jag är väldigt nöjd. Jag beställde i augusti och det var inflyttningsklart i mitten av november. Processen var krokig med en del oväntade problem och ändringar men jag upplevde att Attefallsverket slog knut på sig själva för att få saker rätt. Vad gäller ventilationen i grunden som diskuterades ovan så fördjupade jag mig i detta. Husen står på s.k värmeisolerad torpargrund och skall inte ventileras -ventilation ger fukt. Jag tycker huset ger ett solitt intryck och känsla, möjligen är värmepumpen av ovanligt märke man man kan utan extra kostnad välja annat känt märke (minns inte vilket).
 
Mikael_L
K Kungsune skrev:
Attefallsverket finns inte på bolagsverket
Bolaget heter
Attefallshus Sverige AB
559003-4426

De försökte få namnet attefallsverket AB, men det godkändes ej utav patent och registreringsverket, kanske för likt vattenfall eller något sådant. De kan vara oerhört kinkiga.

Attefallsverket försökte förövrigt med väldigt många namnförslag ...:
Kolla längst ner i denna länk
https://www.solidinfo.se/foretag/attefallshus-sverige-ab/grunddata


Jag har absolut ingen aning om de är seriösa eller inte. Jag kan inte läsa ut något jättekonstigt någonstans.
Jag skulle nog dock vänta några månader tills deras första ordentliga bokslut blir offentligt (på t.ex. den sida jag länkade till här ovan) innan jag vågade beställa.


Det är inte alls speciellt ovanligt att ett bolag har ett eller några få år med nästan noll i omsättning och ekonomisk aktivitet.
En del filar och grejar på sitt affärskoncept under en längre tid, sen blir det bråttom och stressigt att starta bolaget när det är klart. Andra startar bolaget tidigt i processen och sen tar det tid innan alla bitar är på plats och själva verksamheten går igång.
 
Mikael_L
Jag kikade lite till.
De har någon slags konstruktion att materialet inte passerar genom bolaget, utan nästan all omsättning resulterar i lön.
Varför och hur vet jag inte. Om det är bra eller dåligt vet jag inte heller.


Rörelsens intäkter ________________________ 2016-12 _________ 2015-12
Nettomsättning el. resultatavräknade fakturor ______ 595 ____________ 477

Personalkostnader ___________________________ 495_____________ 423

https://www.merinfo.se/foretag/Attefallshus-Sverige-AB-5590034426/2kg5u62-1f9i1/nyckeltal
 
@Jonasmittihanden: Vårt hus har kommit, men vi väntar fortfarande på slutbesked från kommunen. Återkommer efter att vi har fått det.
 
  • Gilla
Lisa C
  • Laddar…
Det ser ut som att 2017 var ett år med stooor omsättning. Kan det vara så? Innan verkar de ju ha sålt ett hus / år typ. O snälla- inga nivå1 svar från smygreklamare.....
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
E etompau skrev:
Å där kom ännu ett reklaminlägg.
Superlativen staplas på varandra utan någon konkret fakta. Trovärdighet=0
Du får gärna förklara vad som behövs för att öka trovärdigheten. Om Du bor nära Gbg kan jag gärna visa huset. Och nej, jag är inte anställd på Atterfallsverket och har inga kompisar som jobbar där.
 
Baffin jskoglu6 skrev:
Du får gärna förklara vad som behövs för att öka trovärdigheten. Om Du bor nära Gbg kan jag gärna visa huset. Och nej, jag är inte anställd på Atterfallsverket och har inga kompisar som jobbar där.
Tror inte någon syftade på dig ;)
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kikade lite till.
De har någon slags konstruktion att materialet inte passerar genom bolaget, utan nästan all omsättning resulterar i lön.
Varför och hur vet jag inte. Om det är bra eller dåligt vet jag inte heller.


Rörelsens intäkter ________________________ 2016-12 _________ 2015-12
Nettomsättning el. resultatavräknade fakturor ______ 595 ____________ 477

Personalkostnader ___________________________ 495_____________ 423

[länk]
Och nu har 2017 kommit till bolagsverket och finns presenterat:
https://www.merinfo.se/foretag/Attefallshus-Sverige-AB-5590034426/2kg5u62-1f9i1/nyckeltal

Och nu (2017) är nettoomsättningen 23.550 kkr
dvs nästan 40ggr mer än 2016, så helt klart verkar det stämma att de inte riktigt började ordentligt med verksamheten under de två första åren.

Fortfarande väldigt låga personalomkostnader, kan ju bara täcka lite försäljning och administration t.ex.
Ev byggpersonal måste avlönas i något annat bolag (kanske utländskt).
Detta är ju fortfarande inte något tecken på vare sig oseriositet eller seriositet, en sån sak går inte att utvärdera utav bokslutet.
Men om en stor andel personalomkostnader ligger i ett annat bolag så är en omsättning på 23 och en halv miljon inte fy skam.
 
K
Baffin jskoglu6 skrev:
Jag har sedan i november ett Attefallshus från Attefallsverket. Jag är väldigt nöjd. Jag beställde i augusti och det var inflyttningsklart i mitten av november. Processen var krokig med en del oväntade problem och ändringar men jag upplevde att Attefallsverket slog knut på sig själva för att få saker rätt. Vad gäller ventilationen i grunden som diskuterades ovan så fördjupade jag mig i detta. Husen står på s.k värmeisolerad torpargrund och skall inte ventileras -ventilation ger fukt. Jag tycker huset ger ett solitt intryck och känsla, möjligen är värmepumpen av ovanligt märke man man kan utan extra kostnad välja annat känt märke (minns inte vilket).
De är nu under polisutredning för att de försöker blåsa folk på handpenning.
Ett annat känt attefallsleverantör har också polisanmält dem för att de har kopierat hela deras koncept och använt deras visningshus olagligt
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Mikael_L
Länk, tack.
 
ekaca ekaca skrev:
Hej!

Jag har köpt ett Attefallshus av Attefallsverket och allt gick enligt planerna i stort sett. Ett eluttag som ska åtgärdas och andra mindre saker som behöver justeras men personalen Emil och Stellan har varit mycket behjälpliga under hela processen. Vi önskade ett Attefallshus med många bäddar och fick precis vad vi önskade och inom tiden som var planerad. Slutbesked och annat ordnades snabbt och effektivt av Attefallsverket så vi kunde hyra ut vårt hus direkt när sommarsäsongen började. Vi är så nöjda med huset och det bemötande vi har fått från personalen som arbetar många av dygnets timmar för att se till att allt går enligt plan och enligt ritningar.

Kan med andra ord varmt rekommendera Attefallsverket

Soliga Hälsningar
Catharina
Hej Catharina,

Om man ska ge referenser på företag måste man fylla i sin profil fullständigt så att vi kan verifiera personuppgifterna. Fyll i profilen, annars måste vi tyvärr radera din referens.

/Moderator
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
K Kungsune skrev:
De är nu under polisutredning för att de försöker blåsa folk på handpenning.
Ett annat känt attefallsleverantör har också polisanmält dem för att de har kopierat hela deras koncept och använt deras visningshus olagligt
Du har tagit fel på leverantör av attefallshus. Det är Attefallsverket (som den här tråden handlar om) som stämmer ett annat företag för att använt deras visningshus och påstått att det är deras, kopierat Attefallsverkets hemsida med mera.

Attefallsverket har låtit mig se stämningsansökan.

/Moderator
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.