Hej,
Vi har tänkt att ta bort en stödmur som är dålig vid en väg och slänta ner mot vår trädgård. Vilket material är bäst? Vi tänkte sand som vi plattar hårt, tänker vi rätt? Behövs olika lager, jord, sand, makadam? Vilken lutning är bäst? Vi vill förstås att vägen står säkert på sin plats och inte ”rinner ut”.
Högsta nivån är ca 70-80 cm som planar ut på den totala längden av ca 6 meter.
 
Kross av något slag. Det finns i många grovlekar. Sand ligger inte still lika bra.
 
  • Gilla
EvaR
  • Laddar…
När man kikar bredvid vägar ser det ut som det är just sand de har..?!
 
harry73
Man har inte grus på toppen, men tar ni bort muren kan ni fortsätta med de material som finns där. Gruset lägger man då lte brantare än planteringsjord som ligger ovanpå.
 
  • Gilla
EvaR
  • Laddar…
Vem är väghållare? Ni bör inte göra ingrepp som påverkar vägens bärighet utan att rådgöra med dem.

En bild underlättar att svara på sakfrågan men ni kommer behöva få dit bergkross och kompaktera väl. Inget en gör utan maskiner. Ovanpå krossmaterialet läggs med fördel en markduk och sen matjord / gräsmattejord om det är gräsmatta som är tanken.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vem är väghållare? Ni bör inte göra ingrepp som påverkar vägens bärighet utan att rådgöra med dem.

Det är kommunen. Har försökt fått en dialog, men det är omöjligt. Helt ointresserade att svara. Så vi får lösa saken själv...
 
Nu vet vi ju inte hur det ser ut. Men OM det är inom "vägområdet" som oftast sträcker sig utanför själva vägen. Då finns risken att kommunen blir väldigt lätta att få tag i om du börjar riva i kommunens vägbank.
 
H hempularen skrev:
Nu vet vi ju inte hur det ser ut. Men OM det är inom "vägområdet" som oftast sträcker sig utanför själva vägen. Då finns risken att kommunen blir väldigt lätta att få tag i om du börjar riva i kommunens vägbank.
Vi har försökt få en diskussion, men muren är på vår tomt och enligt kommunen vårt ansvar.
Inget heter vägområde, har försökt med det också.
 
Ni har en stödmur på er fastighet och den vill ni ta bort och ersätta med att "slänta ner mot vår trädgård". Jag försöker se det framför mig. Om ni haft en stödmur och skulle slänta ner mot vägen, dvs att er mark låg högre så hade jag förstått det men ni ligger alltså lägre?
 
”Ni har en stödmur på er fastighet och den vill ni ta bort och ersätta med att "slänta ner mot vår trädgård". Jag försöker se det framför mig. Om ni haft en stödmur och skulle slänta ner mot vägen, dvs att er mark låg högre så hade jag förstått det men ni ligger alltså lägre?”

Ja, vi har en gammal stödmur/staketmur (enklare mur från 50-talet) som har börjat gett vika, så därför en packad slänt ner mot tomten är det enklaste. Vägen ligger ca 70-80 cm högre än vår tomt. Vi tyckte kommunen skulle göra ett riktigt avslut på vägen, men det tycker inte dom. Vi har försökt med kommunen men det är lönlöst. Vi har inte hur mycket pengar som helst. Att muren var vårt problem kom som en överraskning då vi köpte huset i oktober. Vi trodde det fanns någon lag som säger hur en väg och avslut ska byggas, men kommunen verkar gå över lagen och problemet att vägen ”inte rinner ut i vår trädgård” är vår...
 
Står muren på er fastighet så är det ju er huvudvärk. Känns bara märkligt att ha byggt en stödmur hos er för att hålla tillbaka kommunens mark.

Men då är det väl inga problem? Ommuren alltså kalvar åt ert håll så är det väl bara att strunta i att ta bort den och anlägga slänt på er sida av den, så att muren hamnar nere under marknivå? Det sparar ni ju fyll på. Då återstår frågan hur den ska anläggas, och där tar jag min Mats ur skolan...
 
harry73
Jag skulle inte göra något med muren. Går den sönder så gå den sönder.
Jag skulle dock skicka ett brev till kommunen där ni skriver att kommunen sedan 50talet breddad vägen och därmed höjd marknivån på deras sida muren, samt att trafikbelastningen längs muren ökar trycket på muren som gör att den sätter sig.
Ni ställer kommunen ansvarig för att de höjde marktrycket på sin sida.
Ni är såklart villig att medverka till åtgärdar som kommunen vill utföra för att undvika skador på vägen.
Och att bi avvaktar kommunens förslag.

Vill ni ha en slänt, ska ni inte ta bort muren och bara lägga vanlig jord på er sida muren.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Muren fanns där med ett lägre staket då vägen breddades, men allt är jättekonstigt med kommunen så nu vill vi ha den enklaste lösningen och trodde det var att slänta ut.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle inte göra något med muren. Går den sönder så gå den sönder.
Jag skulle dock skicka ett brev till kommunen där ni skriver att kommunen sedan 50talet breddad vägen och därmed höjd marknivån på deras sida muren, samt att trafikbelastningen längs muren ökar trycket på muren som gör att den sätter sig.
Ni ställer kommunen ansvarig för att de höjde marktrycket på sin sida.
Ni är såklart villig att medverka till åtgärdar som kommunen vill utföra för att undvika skador på vägen.
Och att bi avvaktar kommunens förslag.

Vill ni ha en slänt, ska ni inte ta bort muren och bara lägga vanlig jord på er sida muren.
Det låter bra med jord, kanske bäst! :)

Men jag vill tillägga svar från kommunen:
går muren helt sönder, så vägen verkligen rasar, är det vi som har brustit i underhåll för muren och måste laga vägen med asfalt mm...
dom säger att höjden på vägen inte är ändrad, vi menar att vårt hus var här tidigare än den breddade vägen. Som sagt, vi kommer ingen vart. Vi måste lösa det själva. Har mardrömmar att vägen rasar... det är även tung trafik många gånger per dag... kanske skulle vi kunna driva frågan med juristers hjälp, men då kostar ju det också...
 
Men om det är en stödmur mot vägen och ni fyller på med jord innanför och gör en slänt, hur ska då muren kunna rasa? Den kommer ju vara omgiven av jord och vägmtrl på alla sidor.
 
  • Gilla
EvaR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.