Hej allihopa,

Jag skulle väldigt mkt uppskatta era tips och synpunkter på hur vi ska utforma en ny bänkskiva i vårt 50-talskök! På bilderna ligger den gamla bara "löst" ovanpå diskmaskinen och vilar på den samt en liten list närmast diskbänken.

Frågan är, hur ska den nya bänkskivan utformas?

1. Sluta tvärt i samband med diskmaskinen?
2. "Fasas" så att den skärs av som en tänkt diagonal från diskmaskinens högra närmsta hörn i bild, till det högra fönstrets vänstra "hörn" eller till fönsterbrädan?
3. På samma sätt som ovan men rundas istället?

Är medveten om att bänkskivan ju är högre än bordet och att den, i förslag 2 och 3 nästan kommer att "tangera" bordet. Vad tror ni blir bäst och behagligast utseendemässigt?

Tänker mig en nyproducerad bänkskiva med virrvarr silver och grå kantlist, finns på två andra ställen i köket.

MKT tacksam för svar :)

(Dom håller på med fasaden därav brist på utsikt ;))

50-talskök med löst liggande bänkskiva ovanpå diskmaskin, arbetsplats och matbord vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal bänkskiva löst placerad på diskmaskin i 50-talskök med förslag till ny design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
jag hade helt sonika kapat den 90° (dvs längs med diskmaskinen) men med några cm överhäng så kan man ha tex några krokar för kökshanddukar el dyl.
tror det finns risk för att det kommer att kännas trångt om skivan går ut för långt mot fönstret. men om det är akut brist på bänkyta och det är enda alternativet så kan det finnas en poäng. men annars hade jag undvikit det.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag håller med major_tom för det är nog lätt hänt att den som sitter närmast upplever skivan som obehagligt nära, typ risk att slå armbågen i den. Om du vill ha lite mer yta kanske det går att få till att skivan fortsätter som en 15 cm djup hylla bort till fönstret, om det är något ni skulle vilja ställa där, t.ex. en brödrost
 
  • Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.