Behöver slittsa ett PVC rör för att göra ett eget filterör. Någon som har koll på vad den tunnaste skivan för en vinkelslip man kan köpa är? Har en skiva som är 1mm tjock. Skulle vilja ha en tunnare
 
Tack! Tänkte göra ett "kapbord" med bestämt djup på skivan. Typ undersidan av en plyfa med skåra i för skivan. Sen kör jag röret över skivan.
 
du har inte ett multiverktyg? de sågbladen brukar ju vara tunna som bara den .. och troligen mer lämpliga att såga plast med...
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jo faktiskt. Ska kolla tjockleken. Tack.
 
Kommer bli "kladdigt" då plasten bara smälter av slipskivan.
Använd något som gör spånor.
Multiverktyg kommer bara att nöta fram och tillbaka och smälta plasten om man inte är flitig att ta bort spånorna.

Protte
 
Sticksåg med långt blad eller tigersåg med tunt blad är rätt lämpligt.
Cirkelsåg fungerar också, men ur säkerhetsaspekten kan det inte rekomenderas.
 
En vanlig 24" bågsåg med spiroblad?
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Kapskivor till dremel är riktigt tunna.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack alla.
@prototypen Visst smälter det. Men det går rätt lätt att grada bort. Testade på pem slang förra helgen. Den är mer smältbenägen men det blev rätt bra förutom för breda skåror. 1mm skiva blev 2 mm slits.

@corre Ja, har också haft tigersåg i tanken. Mätte dock de blad jag har hemma. 1.2 mm tjocka var de. Kanske finns tunnare.

@Fotografen Hade den haft motor så hade de varit perfekt. Är några hundra slitsar som ska till.

@Jarlingar men då måste man ha en dremel antar jag? Eller samma infästning som vinkelslip?

Funderar på att slitsa med 1 mm skivan ändå och limma på ett aluminiumnät för ytterligare sil funktion.
 
För en gång skull känns den här typen av maskin rätt, har ju tom anhåll vilket borde underlätta. Verkar finnas mm-tunna blad till den. https://www.clasohlson.com/se/Multisåg-Dremel-DSM-20/40-9517

Annars har jag sett liknande maskiner med tunna miniklingor på typ Jula så de kan kanske vara värt att titta där om de har?
 
nanowire nanowire skrev:
För en gång skull känns den här typen av maskin rätt, har ju tom anhåll vilket borde underlätta. Verkar finnas mm-tunna blad till den. [länk]

Annars har jag sett liknande maskiner med tunna miniklingor på typ Jula så de kan kanske vara värt att titta där om de har?
Kapa plast är nog precis vad en sån där duger till (jag har en) .. tyvärr är de inte gjorda för nån form av kontinuerlig drift ...

@TotalControl om du är intresserad så kan du få ta över min dremel DSM för en hopplöst billlig peng, men jag tror inte den gör tunnare snitt än multiverktyget ....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.