I princip hela ena sidan av taket uppe på vind har stora mörka partier pga mögel - det ska saneras etc och installeras en trygghetsvakt men pga att det redan är svart nästan överallt (av möglet) - hur håller jag kolla på möglet efter åtgärderna? Dvs, som jag förstår det så försvinner inte svärtan när det nuvarande möglet saneras bort, och därefter iom trygghetsvakten så hoppas man ju undvika framtida angrepp - men ja precis, hur kan jag säkerställa att det liksom inte håller på att mögla på nytt sen? Det är ju mörkt nu och angrips det igen kommer det ju bara vara mörkt igen... eller?
Någon annan metod än okulära kontroller man kan använda sig av?
 
Jag spikade upp ett par friska brädlappar i de hörn där jag tidigare fått svartnat trä. Då ser man om det kommer något nytt mögel.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

A
Saneringsfirmor kan antingen använda mögeldödande som även bleker eller medel utan blekmedel.

Jag tvättade hela mitt tak med klorin 2-3 gånger dagarna innan saneringen. Träet blektes och efter saneringen så såg det relativt trevligt ut igen.

Tios: Titta på en avfuktare istället eller få firman som installerar trygghetsvakten att kostnadsfritt ersätta trygghetsvakten mot en avfuktare om det utlovade resultatet uteblir (skriv in i avtalet).


Sätt sedan upp några råspont brädbitar på strategiska punkter så ser du om möglet återkommer.

Grundproblem: innan du gör något behöver du ta reda på varför du fått påväxten. Annars kommer det tillbaka...
 
mathiash77 skrev:
Tios: Titta på en avfuktare istället eller få firman som installerar trygghetsvakten att kostnadsfritt ersätta trygghetsvakten mot en avfuktare om det utlovade resultatet uteblir (skriv in i avtalet).
Är inte TrygghetsVakten Vind Classic en avfuktare?
 
A
Inte en riktig avfuktare. Den jämför klimatet på vinden med klimatet utanför. Om klimatet utanför är mer gynnsamt än klimatet på vinden växlar den luft.

En riktig avfuktare tar bort fukten från luften som är på vinden och blåser ut mättad luft eller leder ut vattnet.

Jag valde merarbetet med en installation av avfuktare istället för trygghetsvakten då jag inte kunde eliminera min grundorsak till mögel (fuktig luft innifrån).
 
mathiash77 skrev:
Inte en riktig avfuktare. Den jämför klimatet på vinden med klimatet utanför. Om klimatet utanför är mer gynnsamt än klimatet på vinden växlar den luft.

En riktig avfuktare tar bort fukten från luften som är på vinden och blåser ut mättad luft eller leder ut vattnet.

Jag valde merarbetet med en installation av avfuktare istället för trygghetsvakten då jag inte kunde eliminera min grundorsak till mögel (fuktig luft innifrån).
Är det du beskriver något som också kallas sorptionsavfuktare? Har du tips på en produkt/ett märke jag kan kika vidare på?
 
A
P Plantarn skrev:
Är det du beskriver något som också kallas sorptionsavfuktare? Har du tips på en produkt/ett märke jag kan kika vidare på?

Ja, det är denna typ av avfuktare jag syftar på. Vi installerade en Acetec, dimensionerad för vårt behov. Det finns en hel del andra märken också så jag kan inte säga om någon annan är bättre. Jag är dock nöjd med utrustningen vi valde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.