Hej!

Nu är pellets- och solanläggningen installerad och har tuffat och gått ett par månader. Allt fungerar bra med undantag av styrningen till solen som jag inte riktigt är kompis med och det är inga större problem heller, förutom att den får för sig att jag vill att den skall cirkulera vatten för att värma solfångaren vid frost även om jag valt bort det alternativet och lite annat småkrångel.

Annars ger solen mycket tillskott!

Nåja, nu är det dags att planera mitt nya hus. Jag har tänkt mig en ordentligt isolerad kåk med ftx-aggregat om det går att lösa rent ekonomiskt.

Det finns ju inte så mycket nya villor med pannrum, men jag tänkte bygga ett i ett vidbyggt garage ändå. Tomten ligger i skogsbrynet och jag kommer att kunna elda så mycket jag orkar. Jag fick ju bra hjälp här förra gången, så jag gör ett nytt försök.

Förutsättningarna för huset är 2 plan på totalt 300m2. Välisolerat både uppåt neråt och på sidorna. Totalt kommer vi vara 5-7 personer som bor i huset. Jag vill elda max en gång på morgonen och en på kvällen och bara på vintern...
 
humm.. kan du utveckla frågan lite? känner att jag inte hängde med här.. Men frågade du något? :-?
 
Tja frågan var väl mest - om jag skall välja en vedpanna till ett välisolerat hus på 300m2 där jag vill elda en gång på morgonen och en på kvällen och på det täcka det mesta av energibehovet - vad skall jag välja för anläggning?

Eller räcker det kanske med en vattenmantlad kamin och acktank?

Tänker mig en solanläggning även i nya huset, så acktank kommer att finnas ändå, tillsammans med fri tillgång på ved. Dock är jag lat och ofta borta, så hellre större tankar och högre effekt på pannan än tvärt om.

Samtidigt kanske det kostar onödigt mycket pengar med nåt sånt - så vad är lagom?
 
Fliseldning vore väl intressant om man har fri tillgång till ved och är lat ;)
 
En 60 kW orlanpanna med 310 liters ved utrymme som tar 75 cm ved för 27000:- o en 5-6m3 acktank kanske blir lagom.. ::)


 
Andreas_Hansson skrev:
Två bra pannor
[länk]
Innova 50 kw 185 vedvolym

[länk]
Calmar v65 150 L vedvolym

Lite större pannor  :)

[länk]
ARCA 90 Medeleffekt 97 kW Vedvolym = 320 liter

[länk]
Atmos DC 95 TF medeleffekt 95 kw vedvolym = 400 liter

Till dom här pannorna behövs nog en ackumulator tank på ca 6000 L minst men då behöver du nog inte elda ofta.
Någon som vet vad dom större pannorna kostar ?
 
Isacsson skrev:
Någon som vet vad dom större pannorna kostar ?
Atmos DC 95 kostar 66000:- men för nästan halva priset får du en orla 80 kW med 465 liter eldstad som kostar 35600:- ;)
http://www.polimex.se/_filer/Tekniska_data.doc
 
Ja men den är ju bara godkänd för 80 grader?
Har du något bra tips på ombyggnad 2an ?
 
Andreas_Hansson skrev:
Ja men den är ju bara godkänd för 80 grader?
Har du något bra tips på ombyggnad 2an ?
Låter som det funkar fint med en potetiometer :)
Borde ju va bra mycket bättre än att bygga upp tempgivaren men det funkar säkert oxå..

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted0

Hoppas det blir golvvärme i huset både för comforten o att det går att få ur mer ur varje laddning av tanken då returtempen bara är 25-30°
 
2an skrev:
Atmos DC 95 kostar 66000:- men för nästan halva priset får du en orla 80 kW med 465 liter eldstad som kostar 35600:- ;)
[länk]
ingen som vet vad arcan kostar ?
 
Isacsson skrev:
ingen som vet vad arcan kostar ?
2005 gick den på 75600:-
 
Söte Jesus!

6 m3 tank!

Jag får nog hitta mindre pannor och elda oftare eller skaffa ett dubbelgarage som pannrum. Vill inte ens tänka på vad 6m3 tankar kostar om de skall vara välisolerade, men det gissar jag att ni svarar fort här :)

Eftersom jag hade tänkt mig detta i garaget kanske 20 meter från huset går all värmeförlust i tanken till kråkorna. 6m3 tank känns som att det borde vara omöjligt att isolera så att det blir små förluster, å andra sidan vill jag ju inte elda ofta...

Jaha, man behöver nog inte fundera på om huruvida solpanelerna tänker koka eller inte i alla fall...

Jag vet att större är bättre (inom rimliga gränser) men om jag:
- isolerar 45+170+45 med korslagda reglar
- ser till att ha åtminstone 400mm i tak och golv
- 1,2U-fönster (med varmkant)
- effektivt ftx-agg
- golvvärme i plattan, radiatorer uppe
borde jag behöva göra av med mindre än snittet och därmed klara mindre tank?

Rent utrymmesmässigt får jag väl plats med 6m3 egentligen... Känns som att 3m3 är stort om man jämför med klumpen på 750l i källaren nu...
 
Man kan ju fråga sig vad som händer med plattan om man ställer en tank med 6kb vatten i ena hörnet på den..
 
peoe skrev:
Söte Jesus!

6 m3 tank!

Jag får nog hitta mindre pannor och elda oftare eller skaffa ett dubbelgarage som pannrum. Vill inte ens tänka på vad 6m3 tankar kostar om de skall vara välisolerade, men det gissar jag att ni svarar fort här :)

Eftersom jag hade tänkt mig detta i garaget kanske 20 meter från huset går all värmeförlust i tanken till kråkorna. 6m3 tank känns som att det borde vara omöjligt att isolera så att det blir små förluster, å andra sidan vill jag ju inte elda ofta...

Jaha, man behöver nog inte fundera på om huruvida solpanelerna tänker koka eller inte i alla fall...

Jag vet att större är bättre (inom rimliga gränser) men om jag:
- isolerar 45+170+45 med korslagda reglar
- ser till att ha åtminstone 400mm i tak och golv
- 1,2U-fönster (med varmkant)
- effektivt ftx-agg
- golvvärme i plattan, radiatorer uppe
borde jag behöva göra av med mindre än snittet och därmed klara mindre tank?

Rent utrymmesmässigt får jag väl plats med 6m3 egentligen... Känns som att 3m3 är stort om man jämför med klumpen på 750l i källaren nu...
Borö tar 13350:- för en 3m3 o 17550:- för en 5m3 o dessa tankar är utan slingor el beredare men hör med husqvarna tank o svets som brukar ha bra pris.. Så här stora tankar är oftast oisolerade så du får isolera själv, isolera 400 mm i sidorna o 500 mm i toppen.
Passa på att gör ett varmgarage i samma hus som pannrumet så blir det inte bara förluster av värmen som läker.. ;)

Då det bara är 20 meter mellan husen så bråka inte med tank i både pannrumet o huset utan shunta direkt i pannrumet o kör vvc på vv..
Satsa på 500 mm isolering i taket på huset o va riktigt noga så huset blir så tätt som möjligt för att få ur max ur ftx aggregatet..

Visst kan du köra med en panna med 150-200 liters eldstad o en 3m3 tank oxå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.