Hej!

Jag har en djupborrad vattenbrunn med en hydropress.
Det är inget fel på systemet. Det är luft i hydropressen osv. Men om man vill att pumpen ska gå mer sällan när man typ fyller en pool eller bara står och sprutar med slang. Hur gör man då? Köper större hydropress/hydrofor? Hjälper det?
Kör med större spann på när pumpen ska starta och stanna är ju inte så kul. Man vill ju gärna ha ganska jämt tryck.


Med vänlig hälsning
Slarren
 
D09
Större hydrofor etc lär väl minska antalet start stop men inte drifttiden?
 
  • Gilla
Slarren
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Större hydrofor etc lär väl minska antalet start stop men inte drifttiden?
Nä drifttiden lär väl alltid bli ungefär den samma. Men hade varit trevligare att den gick en längre stund istället för att den småskvätter så.
Men att skaffa en större skulle alltså markant öka tiden mellan starterna av pumpen?

En fråga till.. Finns det några nackdelar med en hydrofor gentemot en hydropress förutom att den är större?
 
Krilleman
D09 D09 skrev:
Större hydrofor etc lär väl minska antalet start stop men inte drifttiden?
Precis.

Samma mängd vatten måste ju pumpas upp, men volymen i kärlet kan ökas för att få mindre start/stopp tillfällen.
 
  • Gilla
Slarren
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Precis.

Samma mängd vatten måste ju pumpas upp, men volymen i kärlet kan ökas för att få mindre start/stopp tillfällen.
Jag har en 60 liters nu. Skulle det göra stor skillnad med 150 liters tror ni? Eller märker man knappt av skillnaden så att det kanske inte är värt att börja riva i grejerna?
 
På landet har vi en koppling som går ut innan trycktanken då går på pumpen konstant, trycket blir bra och man slipper onödigt många start och stop för pumpen. Konstant drift ger inga problem i alla fall när man skall skölja av något men att fylla en pol lär va ansträngande för så väl pump som brunnen.

-Åke
 
  • Gilla
Slarren
  • Laddar…
T topmount skrev:
På landet har vi en koppling som går ut innan trycktanken då går på pumpen konstant, trycket blir bra och man slipper onödigt många start och stop för pumpen. Konstant drift ger inga problem i alla fall när man skall skölja av något men att fylla en pol lär va ansträngande för så väl pump som brunnen.

-Åke
Intressant hur beter sig detta om pumpen blåser på bra mycket mer än vad som man kan trycka genom vattenslangen?

Jag har ju en fet PEM-slang från brunnen in till huset medans jag har en liten klen 1/2" slang att spola med.

Hur bra kan det vara för pumpen om man står och vattnar i några timmar?
 
För att pumpen ska gå hela tiden hjälper det inte att ta ut vattnet innan trycktanken. Så enda möjligheten utan tankbyte är att man kan tappa mer vatten än pumpen kan pumpa upp. Så en grov slang och ett "grovt" tappställe minskar starterna markant.
 
  • Gilla
Slarren
  • Laddar…
E elmont skrev:
För att pumpen ska gå hela tiden hjälper det inte att ta ut vattnet innan trycktanken. Så enda möjligheten utan tankbyte är att man kan tappa mer vatten än pumpen kan pumpa upp. Så en grov slang och ett "grovt" tappställe minskar starterna markant.
Ok tack, men då är nog det bara att glömma.
Jag får helt enkelt köpa en stor hydrofor eller hydropress.
 
S Slarren skrev:
Intressant hur beter sig detta om pumpen blåser på bra mycket mer än vad som man kan trycka genom vattenslangen?

Jag har ju en fet PEM-slang från brunnen in till huset medans jag har en liten klen 1/2" slang att spola med.

Hur bra kan det vara för pumpen om man står och vattnar i några timmar?
Pumpen jobbar ju för det mest mot ett tryck så det är inget problem.
 
  • Gilla
Slarren
  • Laddar…
R
En slang till för att fylla , dom strypes så att pumpen inte kommer upp i stopptryck utan går hela tiden
precis lagom för att hålla ett tryck på ca 3 bar
Pass på så inte borrhålet blir torrt bara
 
  • Gilla
Slarren
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
En slang till för att fylla , dom strypes så att pumpen inte kommer upp i stopptryck utan går hela tiden
precis lagom för att hålla ett tryck på ca 3 bar
Pass på så inte borrhålet blir torrt bara
Kan du utveckla lite hur du menar? Jag förstår inte riktigt :(.. Att brunnen blir torr tror jag inte är några problem. Borrgubben lyckades inte ens mäta hur hög tillrinningen var då det var så mycket.
 
R
Du drar fram 2 slangar från olika utkast till poolen , den ena öppnar du fullt ( nu startar/stoppar pumpen )
p.g.a. den ger för mycket , sen kollar du med att öppna den andra slangen fullt och kollar om trycket
ligger på ca 3 bar , går trycket under så stryper du bara lite tills det stannar på ca 3 bar ,
Pumpen kommer att gå hela tiden då , det är inte bra med hicka på pumpen , det brukar vara
ca 7 starter i timman på borrhållspumpar som rekomendation
 
  • Gilla
Slarren
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Du drar fram 2 slangar från olika utkast till poolen , den ena öppnar du fullt ( nu startar/stoppar pumpen )
p.g.a. den ger för mycket , sen kollar du med att öppna den andra slangen fullt och kollar om trycket
ligger på ca 3 bar , går trycket under så stryper du bara lite tills det stannar på ca 3 bar ,
Pumpen kommer att gå hela tiden då , det är inte bra med hicka på pumpen , det brukar vara
ca 7 starter i timman på borrhållspumpar som rekomendation
Aha, tack för ditt svar! Nu har jag lite att grubbla över inatt :)
 
Det bästa för en pump är att den går så länge det tappas vatten. Den ska inte slå av och på över huvud taget så länge det finns en någorlunda förbrukare öppen. Det finns en gammal tråd om detta här på forumet någon stans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.